Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Automaat vervangen

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
Dennis77
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 mar 2010 22:30
Locatie: Barneveld

Bericht door Dennis77 »

Hallo,

Ik heb kort geleden een gereviseerde automaat gekocht voor mijn Dodge w200.
Nu is mijn vraag hoe kan ik de oude automaat het beste onder de Dodge vandaan krijgen.
En waar moet ik op letten bij de montage van de gereviseerde automaat. Heeft iemand tips of een stappenplan?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen

Groet, Dennis
aequitas
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 jun 2009 18:46
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door aequitas »

Een paar tips die ik je vast kan geven:

- haal een werkplaatshandboek, daar staat het stappenplan sowieso in en een boel nuttige informatie. Tekeningen van hoe het er uit ziet, zodat je een beeld krijgt.

Afhankelijk van het gereedschap en de beschikbaarheid van een autobrug is het makkelijker/moeilijker

Grof gezegd is het stappenplan:
- Achteras en vooras los
- Schakelpook en kap in de cabine los
- Kabels (neutraal schakelaar/speedometer/diff-lock), schakelpook en transmissie vloeistof hervul/peil buis (dek het gat hierna af met een prop stof oid)
- leidingen van de automaatbak naar de koeler, zorg er ook voor dat de nippels ook afgedekt worden.
- HEEL BELANGRIJK, zorg voor een grote zware spanband die je onder het motorblok vastzet (aan de kant van de automaat) zodat het blok niet omkiept bij het eruit halen van de automaat.
- haal indien nodig delen van de uitlaat los zodat er ruimte is om de automaat te laten zakken

Ik had geen brug oid, dus ik moet dit de moeilijke manier doen:

- zet een zware garagelift of palet met pompwagen oid onder de dodge. Er loopt een balk van links naar rechts onder de cabine. Hier rust de automaatbak + tussenbak op. Het balanspunt van de 2 bakken is ongeveer het midden van de balk. (je haalt dus beide bakken eruit en daarna pas splits je ze)
- pomp het zaakje op zodat je de auto net iets uit zijn veren tilt.
- schroef de flexplate los, deze plaat zit tussen de uitgaande as van de motor en de automaat, achter een klepje meestal. Het scheelt als je hiervoor niet alleen het kleine plaatje maar de rest ook loshaalt, hiervoor moet de startmotor ook los.
- schroef nu de verbinding tussen de automaat en de motor los.
- schroef de draagbalk los van het chassis
- nu kan je de bakken langzaam naar achter bewegen en laten zakken.
- let op dat de converter (die aan de flexplaat vastzit) niet eruit valt.
- als je je motor niet hebt vastgezet met een spanband oid valt hij nu om en heb je flinke schade.
- als je de automaat eenmaal omlaag hebt merk je dat hij niet onder het chassis doorgeschoven kan worden. Het is dus handig de auto of van tevoren op een verhoging te zetten, of nu op te krikken tot het wel kan.
- terugzetten is de omgekeerde procedure.


Ik weet niet of ik wat vergeten ben nog, daar kunnen de anderen vast meer over vertellen. Maar dit is mijn ervaring.

Mocht je in de buurt wonen wil ik wel een avondje langskomen om te helpen. Eruithalen is in een avondje goed te doen als je het gereedschap hebt.
Allen and Torx wrenches only come in three sizes: too small, too big, and missing.
Dennis77
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 mar 2010 22:30
Locatie: Barneveld

Bericht door Dennis77 »

Allereerst sorry dat ik pas zo laat weer reageer.
En natuurlijk bedankt voor de tips, (vooral van het ondersteunen van het motorblok).

Ik heb vooralsnog geen tijd gehad om de automaat te vervangen maar aangezien ik nu vakantie heb zal het wel binnen 2 weken gefixed zijn. ik laat wel even weten of het gelukt is.

Nogmaals bedankt!
aequitas
Berichten: 54
Lid geworden op: 28 jun 2009 18:46
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door aequitas »

Succes!
Allen and Torx wrenches only come in three sizes: too small, too big, and missing.
Plaats reactie