automaat dood? - na terreinrijden

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
Gebruikersavatar
ikke
Berichten: 389
Lid geworden op: 27 apr 2010 22:21
Locatie: Rossum (OV)
Contacteer:

Bericht door ikke »

Ik heb een uurtje in een zandput gereden.Trouwens wel een hele mooie :D Op een gegeven moment bijna geen power meer.
Zo snel mogelijk uit de put en naar huis.Op de terugweg had ik alleen de eerste versnelling nog.Deze stierf ook langzaam(blauwe rook) Gestopt en onder de auto zeikte de olie tussen de motor en de versnellingsbak eruit. :angry:
Dus mijn vrouw blij gemaakt dat ze me op sleep naar huis kon trekken.
Vandaag de auto gestart en in neutraal gezet (wat overigens niet meer uit maakt want geen enkele versnelling werkt meer)
Patrick
Warm laten lopen en oliepeil gecheckt.Deze is dus nu leeg,wat te verwachten was. :( De olie was niet rood maar zwart!
Mijn vraag is dus is de keerring eruit geblazen door oververhittng.
en zou er nog meer kapot zijn.
De bak schakelde altijd goed
Patrick
76 w200
Berichten: 587
Lid geworden op: 01 mar 2007 20:03
Locatie: westkapelle

Bericht door 76 w200 »

de bak is verbrand en daar door gaat de keering kapot . De bak hoeft niet kapot te zijn .
Waarschijnlijk is er iets mis met je koeling van de bak olie . Verstopte radiateur / leidingen oid

mvg ed
76 w200 340
76 w200 360
biestieboy
Berichten: 121
Lid geworden op: 25 feb 2003 21:06
Locatie: biest-houtakker

Bericht door biestieboy »

zoals ik het verhaal lees is de bak gewoon 100% overleden.
kan zijn dat de keerring bij de koppelomvormer eruitgelopen is en dat je zonder het te weten in het terrein al flink olie verloren hebt.

En als je dit niet in de gaten hebt en je rijdt door dan is het gebeurd, met als gevolg geen trekkracht, blauwe walm en zwart olie ( voorzover dat het er nog in zit).

arjan
Gebruikersavatar
ikke
Berichten: 389
Lid geworden op: 27 apr 2010 22:21
Locatie: Rossum (OV)
Contacteer:

Bericht door ikke »

Heeft iemand hier al 1 van gekocht.
http://link.marktplaats.nl/356835884
Voor € 75,- kan je denk ik niet veel gebeuren toch?
Ik ben bezig mijne te demonteren.
Patrick
Ronald
Berichten: 87
Lid geworden op: 25 nov 2009 20:32
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronald »

Ik heb een motorblok bij hem weggehaald, heb 'm gedeeltelijk uit elkaar geschroefd en ziet er gewoon fris uit.

Je weet het gewoon nooit, hij heeft geen historie bij dat spul, dus hij heeft ook geen idee of het wat is..

De mooiste uitzoeken voor weinig en hopen dat je een goeie hebt uitgekozen. :)
Gebruikersavatar
ikke
Berichten: 389
Lid geworden op: 27 apr 2010 22:21
Locatie: Rossum (OV)
Contacteer:

Bericht door ikke »

UPDATE

Na terugkomst van vakantie heb ik op de automaat eruitgehaald.
Aangezien ik alles in mijn uppie doe en
de verhalen hebben gelezen wat er allemaal mis kan gaan met de bak er onder heen halen dmv een krik.
Heb ik bedacht dat het ook van boven kan.Zie foto's
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'> Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Gelukkig heb ik een body en suspensionlift zodat je er gemakkelijk onder kunt.
Nadien de bak rechtop gezet zodat de veren ed op goede plek blijven zitten.Let op hierna loopt er dus nog zo'n 4 liter olie uit :( De oliepomp met een zelfgemaakt hulpmiddel gedemonteerd.
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
De oliekeering ,grote o-ring en pakking vervangen ook de kleine ringen achter de bouten.
Nu er ruimte is kan ik ook mooi alle vriesdoppen vervangen en de motorolie vervangen want het filter moet ook gedemonteerd worden.dan ook maar de diffolie en tussenbak olie.
Voordeel hiervan is dat de auto niet meer lekt want alle vloeistof is eraf!
Het carter zag er redelijk uit geen losse onderdelen oid alleen wat slijpsel van de rembanden.
De as van de koppelomvormer zag er nog redelijk uit.Dus de keering houd het hopelijk nog een tijdje uit.
Nieuw filter en pakking erin en gereed voor montage.
Na montage gaat er bijna 9 liter in!!
Daar doe je dus een tijdje over als je na 4 liter begint met steeds een kwart liter(bang om er teveel in te doen)
Koelwater lust hij ook wel(18 liter)
Dus al met al een fortuin aan olie en koelwater!
een kleine testrit zonder uitlaat gedaan en alle versnellingen doen het :) Kon het eerst niet merken om dat ze zonder inhouden of schokje overschakelen wat hij eerder wel deed.
Alles weer gemonteerd en zeer tevreden over het resultaat tot nu toe.
Maar vandaag bij testrit 2 hoor ik de bak zeer irritant tikken :( WAT IS DIT NOU?
Het is niet de moter want in N loopt hij suprmooi.
Ik heb hem tegen een boom in de versnelling gezet iemand anders gas laten geven en er zelf onder gekropen.
Het geluid komt duidelijk ui de bak/omvormer.
Het is niet de beschermplaat aan de voorkant(wat ik hoopte)
IEMAND ENIG IDEE????????
Patrick
JAN/DODGE
Berichten: 337
Lid geworden op: 12 jan 2008 11:17

Bericht door JAN/DODGE »

Misschien een van de bouten van de flexplaat die losgelopen is.

gr Jan
gr Jan

Wie achter de kudde aanloopt,loopt altijd in de STRONT.
Gebruikersavatar
ikke
Berichten: 389
Lid geworden op: 27 apr 2010 22:21
Locatie: Rossum (OV)
Contacteer:

Bericht door ikke »

Hoi Jan
Nee helaas niet,ik heb de krukas rond gedraaid maar kon niks vreemds horen en zien.
Iemand nog meer sugesties???
Patrick
Gebruikersavatar
ikke
Berichten: 389
Lid geworden op: 27 apr 2010 22:21
Locatie: Rossum (OV)
Contacteer:

Bericht door ikke »

yes, ik ben er achter wat het is :D
Het blijkt dus de uitlaatpakking te zijn.Ik had de oude er weer tussen gezet.
Nooit geweten datdat zo'n herrie(tikken) kan maken.
Ik heb een setje bij w200parts besteld (de dure maar gelijk om verdere problemen te voorkomen :;): )
En na die fijne regen kunnen we weer heerlijk door de zandwegen crossen!
Patrick
Plaats reactie