Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Geluid in aandrijving

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
Ronald
Berichten: 87
Lid geworden op: 25 nov 2009 20:32
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronald »

Hallo mensen,

De volgende gastank is weer leeg en ik heb weer een probleem, Zaterdagmiddag even Arnhem op en neer gereden om een automaatbak op te halen omdat m'n low-reverseband slipt.. op het laatste stukje vond ik de Dodge allemaal wat meer lawaai maken en daarna heb ik er niet meer mee gereden.

Vanmiddag even naar de wasplaats om de laadbak schoon te spuiten omdat er nogal wat modder in lag van een middagje door het bos heen ploegen :p en toen merkte ik op dat het alleen maar erger werd.

Je hoort dus een vreemd gebrom onder belasting en bij gas los en het komt dus echt een beetje uit het midden/voren (lastig te horen allemaal), ik heb wat bochtjes gemaakt en dat maakt geen verschil, bij 80km in de vrij gezet en dan hoor ik het niet meer, ook als ik gewoon 80km of wat dan ook rijd met constante snelheid is het minder.

Ik heb vanavond de wiellagers e.d. even gecontroleerd en dat lijkt allemaal goed, toen heb ik 'm even laten draaien met de voorwielen van de grond en dan hoor ik ook niet echt vreemde geluiden op wat gerammel uit de tussenbak na. daarna heb ik de tussenas er tussenuit gehaald aan de voorkant en 'm toen nog eens laten draaien, en nog steeds een beetje dat gerammel.. toen in de lock gezet en maar met enkel achterwielaandrijving naar huis gereden, toen was het geluid ook helemaal weg.

Wat kan dit zijn.. er zit voldoende olie in zowel de tussenbak als in voor en achter diff en ik heb met de tussenas er tussen nog nooit in Lock gereden (ook niet in het terein) dus daar kan ik ook niet echt wat mee gesloopt hebben.

Mijn vermoeden gaat uit naar het difflager van ingaande as.. maar aangezien ik die tussenbak zo hoor rammelen twijfel ik..

Iemand bekend hier mee ?

Ik kan in ieder geval weer rijden maar echt prettig in die sneeuw is het niet met achterwielaandrijving :)
Ronald
Berichten: 87
Lid geworden op: 25 nov 2009 20:32
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronald »

Niemand een idee ?
Ronald
Berichten: 87
Lid geworden op: 25 nov 2009 20:32
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronald »

Zoals ik al aangaf zit er nog steeds olie in zowel het diff als de tussenbak.

Aan de voorste aandrijfas kon ik niet veel zien, kruisjes zijn spelingsvrij en recent doorgesmeerd, evenals de kruisjes van de voorste aandrijfassen incl. wiellagers.

De enige plek waar wat speling op zit is de splines van de aandrijfas naar voren, maar die speling zit er altijd al in.

Blijf het vreemd vinden en zou niet weten waar ik zou moeten beginnen. zonder die voorste aandrijfas is het geluid helemaal weg namelijk.. en met de voorste aandrijfas er tussen maakt het behoorlijk wat lawaai.
country4all
Berichten: 564
Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
Contacteer:

Bericht door country4all »

Mischien de morse ketting in de tussenbak, teveel speling.

gr Jan.
Waar een wil is is een weg, waar geen weg is is een Dodge.
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.

Buy a hybride....................... We need the gas
Afbeelding
Ronald
Berichten: 87
Lid geworden op: 25 nov 2009 20:32
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronald »

Maar dan zou ie nu in de High-lock toch ook geluid moeten maken ? of zit ik dan verkeerd met m'n gedachten.
JAN/DODGE
Berichten: 337
Lid geworden op: 12 jan 2008 11:17

Bericht door JAN/DODGE »

Ronald schreef:Blijf het vreemd vinden en zou niet weten waar ik zou moeten beginnen. zonder die voorste aandrijfas is het geluid helemaal weg namelijk.. en met de voorste aandrijfas er tussen maakt het behoorlijk wat lawaai.
Wat zit er aan de uiteinden vast van de voorste aandrijfas ? ???
Ik zou daar gaan zoeken,als het tenminste de kruizen van de
aandrijfas niet zijn. :D
gr Jan

Wie achter de kudde aanloopt,loopt altijd in de STRONT.
country4all
Berichten: 564
Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
Contacteer:

Bericht door country4all »

JAN/DODGE schreef:
Ronald schreef:Blijf het vreemd vinden en zou niet weten waar ik zou moeten beginnen. zonder die voorste aandrijfas is het geluid helemaal weg namelijk.. en met de voorste aandrijfas er tussen maakt het behoorlijk wat lawaai.
Wat zit er aan de uiteinden vast van de voorste aandrijfas ? ???
Ik zou daar gaan zoeken,als het tenminste de kruizen van de
aandrijfas niet zijn. :D
Zonder je voorste aandrijf as komt er ook niet zo'n grote belasting op je morse ketting.
Mijn buurman had het zelfde probleem, we hebben daarom de tussenbak open gemaakt en hier door konden we zien dat de morse ketting heel veel speling had.
Waar een wil is is een weg, waar geen weg is is een Dodge.
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.

Buy a hybride....................... We need the gas
Afbeelding
JAN/DODGE
Berichten: 337
Lid geworden op: 12 jan 2008 11:17

Bericht door JAN/DODGE »

Hoy Jan

Daar zou ik inderdaad ook gaan zoeken.

gr Jan
gr Jan

Wie achter de kudde aanloopt,loopt altijd in de STRONT.
Ronald
Berichten: 87
Lid geworden op: 25 nov 2009 20:32
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronald »

Is daar makkelijk iets aan te doen zonder de tussenbak te vervangen/reviseren ?
country4all
Berichten: 564
Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
Contacteer:

Bericht door country4all »

Als die versleten is kun je twee dingen doen,nieuwe kopen in de State's of een tweede hands bak kopen.
Heb er nog een goede liggen.
suc6 :)
Waar een wil is is een weg, waar geen weg is is een Dodge.
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.

Buy a hybride....................... We need the gas
Afbeelding
Ronald
Berichten: 87
Lid geworden op: 25 nov 2009 20:32
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronald »

Zou je mij een berichtje willen doen wat die eventueel moet kosten en waar ik die op kan halen ?

Vind het wel vreemd nog steeds dat ie nu geen bijgeluiden maakt, is daar een verklaring voor ?
country4all
Berichten: 564
Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
Contacteer:

Bericht door country4all »

Dat je nu geen bijgeluiden hoort komt door het feit dat de morseketing de overbrenging verzorgt naar de vooras,haal het deksel eraf waar de aftap plug zit,nu zie je de morseketting als hij meer speling heeft dan 15 tot 20 mm dan is de ketting aan vervanging toe.
Waar een wil is is een weg, waar geen weg is is een Dodge.
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.

Buy a hybride....................... We need the gas
Afbeelding
Ronald
Berichten: 87
Lid geworden op: 25 nov 2009 20:32
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronald »

Bedankt, ga ik daar van de week eens naar kijken !
Ronald
Berichten: 87
Lid geworden op: 25 nov 2009 20:32
Locatie: Zwolle

Bericht door Ronald »

Ok, bedankt..

Zal het eerst eens controleren :)
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

juist, ik kom gisteren weer van een 2000km lange en zeer zware rit ( sneeuw regen bergen en met totaal 8000kg onderweg ) en hoor twintig km voor thuisbasis ook een ongelukkig geluid (klak klak), bij mij blijkt het de centreerkogel van de tussenas te zijn die is uitgewoond ,heb t ding vooraf aan de reis willen smeren maar ik kwam er simpelweg niet bij ,ik zal hier wat op uit moeten vinden ,een slangetje maken of zo ,dat verloopstukje wat gerhart schrijft heb ik niet liggen. En ik lees dat met ander soort hoogwaardig vet gesmeert moet worden . De vorige tussenas maakte ook dat geluid maar hier waren de kruisjes zijdelinks aan t heen en weer bewegen
Plaats reactie