Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

automaat schakelt 1 2 en, geen 3, of soms heel laa

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
Bassie
Berichten: 329
Lid geworden op: 29 dec 2004 22:34
Locatie: Collendoorn
Contacteer:

Bericht door Bassie »

automaat schakelt dus niet goed, hij schakelt van 1 naar 2, alwat laat, en 3 soms helemaal niet,
olie pijl is goed, voor de rest heb ik ook nog nergens naar gekeken,
ga straks de kickdown afstellen, en volgende week olie + filter vervangen, en de low reverse stelbout afstellen,

maar ik dacht ik meld het probleem al vast hier, mischien dat jullie het weten,

ben vorige week naar havelte geweest, en daar terrein gereden, terug weg was alles nog goed, maar vandaag opeens dus problemen,

heb trouwens ook het idee dat ik bij het wegrijden, de automaat iets slipt soms,

als jullie wat weten hoor ik het graag, ga volgende week dus ook nog het een en het ander doen, zoals ik hier boven beschreven had, maar mischien hebben jullie nog een paar sugesties ???

bedankt alvast

vr gr

Bas
Alweer zo'n bumper kleever VOOR me!!!
alain
Berichten: 99
Lid geworden op: 14 mar 2004 15:12
Locatie: DTB member 326

Bericht door alain »

Als ik het zo hoor, dan kan je proberen de kickdown band (de voorste) af te stellen, dit kan vanaf de buitenkant en anders denk ik aan de Front Clutch die op is. Dan is een bak revisie de enige oplossing.

Succes
Later,
~Alain~
Lidnummer 326

----------------------------------------------------------------------------
A wise man once said: "There's no replacement for cubic inches"........then they went on and invented Forced Induction
Bassie
Berichten: 329
Lid geworden op: 29 dec 2004 22:34
Locatie: Collendoorn
Contacteer:

Bericht door Bassie »

alain schreef:Als ik het zo hoor, dan kan je proberen de kickdown band (de voorste) af te stellen, dit kan vanaf de buitenkant en anders denk ik aan de Front Clutch die op is. Dan is een bak revisie de enige oplossing.

Succes
klinkt niet zo best dus,
heb namelijk de kickdown al afgesteld :(
Alweer zo'n bumper kleever VOOR me!!!
99-1132613910

Bericht door 99-1132613910 »

eerst maar eens het oliefilter vervangen, dat scheelt waarschijnlijk een hoop! tot schnell
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Bassie schreef:
alain schreef:Als ik het zo hoor, dan kan je proberen de kickdown band (de voorste) af te stellen, dit kan vanaf de buitenkant en anders denk ik aan de Front Clutch die op is. Dan is een bak revisie de enige oplossing.

Succes
klinkt niet zo best dus,
heb namelijk de kickdown al afgesteld :(
Heb je de kick-down band én de kick-down afgesteld?
Kan ook nog schelen.
Gerhart
alain
Berichten: 99
Lid geworden op: 14 mar 2004 15:12
Locatie: DTB member 326

Bericht door alain »

custom schreef:eerst maar eens het oliefilter vervangen, dat scheelt waarschijnlijk een hoop! tot schnell
Als ie kapot is, dan issie kapot. Een afstelling of een mankement los je niet op door er nieuwe olie in te doen.

Ik heb het ook niet over de kickdown (oftewel Throttle Valve - kickdown is eigenlijk niet de juiste benaming hiervoor) die je afsteld door middel van de stang aan je carburateur, ik heb het over de kickdown band. Dat is de voorste remband in de bak. Aan de zijkant van de bak zit een stelbout waarmee je deze af kunt stellen.
Later,
~Alain~
Lidnummer 326

----------------------------------------------------------------------------
A wise man once said: "There's no replacement for cubic inches"........then they went on and invented Forced Induction
Bassie
Berichten: 329
Lid geworden op: 29 dec 2004 22:34
Locatie: Collendoorn
Contacteer:

Bericht door Bassie »

alain schreef:
custom schreef:eerst maar eens het oliefilter vervangen, dat scheelt waarschijnlijk een hoop! tot schnell
Als ie kapot is, dan issie kapot. Een afstelling of een mankement los je niet op door er nieuwe olie in te doen.

Ik heb het ook niet over de kickdown (oftewel Throttle Valve - kickdown is eigenlijk niet de juiste benaming hiervoor) die je afsteld door middel van de stang aan je carburateur, ik heb het over de kickdown band. Dat is de voorste remband in de bak. Aan de zijkant van de bak zit een stelbout waarmee je deze af kunt stellen.
Dit heb ik ook gedaan, zoals hier elders op het forum staat beschreven,
totaal geen resultaat, wat mij wel opvalt is dat hij koud bijna helelmaal niet naar de 3 schakelt, en warm wat beter,

weet ook niet wat de staat is van de olie, maar vorig jaar is alles vervangen, kan zijn dat hij te warm is geworden vorige week, in het terrein,

bedankt al voor jullie advies en als jullie meer weten hoor ik het graag

ik hou jullie op de hoogte

en hoe zit het met een bak reviseren???
lijkt me alleen al interresant om zelf te proberend (onder het motto kapot is hij toch al)
maar een revisie setje kost 185 euro's
een 2e handse is evt ook een optie, maar wat als die naar een half jaar ook kapot gaat ???

iemand ervaring mee met een automaat bak uitelkaar te halen??
schijnt dit niet de moelijkste bakken te zijn, maar ik heb geen idee wat ik allemaal ga tegen komen :p
Alweer zo'n bumper kleever VOOR me!!!
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Als je een goed boek hebt, moet het geen probleem zijn.
Ik heb 'm net helemaal uit elkaar gehad en ben eigenlijk geen rare dingen tegengekomen.
Logisch denken en een goed boek doet wonderen.

Indertijd deed Alain ook revisies; misschien ook een optie, als 'tie dat nog steeds doet??
Gerhart
Bassie
Berichten: 329
Lid geworden op: 29 dec 2004 22:34
Locatie: Collendoorn
Contacteer:

Bericht door Bassie »

nou, ik heb er zelf best wel zin aan z'n bak uitelkaar te draaien,

weet je nog een goed boek????
volgens mij 1tje op het aap forum, zal die ook eens een pm sturen
Alweer zo'n bumper kleever VOOR me!!!
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Heb zelf het werkplaatshandboek van Dodge. Is ongeveer twee keer zo dik als de Chilton.
Hierin staat alles tot in detail beschreven.
Gerhart
alain
Berichten: 99
Lid geworden op: 14 mar 2004 15:12
Locatie: DTB member 326

Bericht door alain »

Als het afstellen van de kickdownband geen resultaat leverde, ga ik er vanuit dat je Front Clutch verbrand is. Als de olie koud is dan is het een beetje dikker en heeft ie meer moeite om de platen tegen elkaar aan te drukken, waardoor hij eerder slipt.

Ik heb in het verleden idd veel bakken gereviseerd (100'den van allerlei merken), maar de komende maand heb ik het even erg druk. Ik heb ook geen ruimte om de bak onder de auto vandaan te halen. Dit zou je dan zelf moeten doen.

Een bak reviseren is niet moeilijk. Het is gewoon goed bij de les blijven en logisch denken. Wees er wel zeker van dat je achter iedere platenpakket ook de zuigers uit de trommels haal om de seals te vernieuwen, anders doet ie het niet lang. Het kan een ge-piel zijn om ze er weer in te krijgen zonder de nieuwe seals te beschadigen. Ik heb daar een special tool voor.

De seals worden kei hard door de leeftijd en zeer zeker hoge temperaturen. Doordat ze hard worden, dichten ze niet meer af en krijg je minder druk op de platen. Dit is 1 van de meest voorkomende oorzaken waarom een bak in een oude Amerikaan kapot gaat. De hard parts (alle metalen delen) gaan bijna nooit kapot.

Succes
Later,
~Alain~
Lidnummer 326

----------------------------------------------------------------------------
A wise man once said: "There's no replacement for cubic inches"........then they went on and invented Forced Induction
Bassie
Berichten: 329
Lid geworden op: 29 dec 2004 22:34
Locatie: Collendoorn
Contacteer:

Bericht door Bassie »

alain, bedankt voor de reactie
ga proberen zelf de bak te reviseren, maar die special tool, is dat een duur ding, en wat moet ik me daar bij voorstellen???

Bedankt alvast
Alweer zo'n bumper kleever VOOR me!!!
Bassie
Berichten: 329
Lid geworden op: 29 dec 2004 22:34
Locatie: Collendoorn
Contacteer:

Bericht door Bassie »

Nu net even de olie er aflaten lopen, deze was NIET meer helder rood, en onder in het carter leek er wel een hoopje zand te liggen,
lijkt me niet best toe

hier nog een foto, van het carter:

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

en nog wat dichter bij :?

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

hier die grijze waas, waar ik even met de dikke vinger door geweest ben.

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

en hier de automaat, met filter, waar nog een klodder van dat "zand" aanhangt :wink:

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>


Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Alweer zo'n bumper kleever VOOR me!!!
Bassie
Berichten: 329
Lid geworden op: 29 dec 2004 22:34
Locatie: Collendoorn
Contacteer:

Bericht door Bassie »

ik wilde de foto's wat verkleinen, maar ik kan mijn bericht niet wijzigen???
Alweer zo'n bumper kleever VOOR me!!!
alain
Berichten: 99
Lid geworden op: 14 mar 2004 15:12
Locatie: DTB member 326

Bericht door alain »

Hij is idd gewoon kapot en moet gereviseerd worden. Zo'n special tool is een dun pijpje (circa 2mm, aluminium) waarin je een lusje RVS draad klemt in het uiteinde. De RVS lus druk je tussen de seal en de trommel om de lip van de seal naar beneden te duwen.

Bij de automaterialenzaak kan je ook van die Gearlube kopen om in je versnellingsbak of diff te gooien. Dat spul is hartstikke glad en help erg goed bij het in elkaar zetten van je bak. Smeer het op alle seals en alle lagers. Hiermee voorkom je ook schade wanneer je voor de eerste keer gaat rijden.
Later,
~Alain~
Lidnummer 326

----------------------------------------------------------------------------
A wise man once said: "There's no replacement for cubic inches"........then they went on and invented Forced Induction
Plaats reactie