Pagina 1 van 1

Geplaatst: 05 okt 2010 16:34
door smoky joe
Hallo

Wie weet welke maat en diameter gastank ik kan gebruiken, wou er 2 stuks onderbouwen en de grote uit laadbak verwijderen



Kloas

Geplaatst: 05 okt 2010 19:23
door Nawt
Hoi Kloas,

De mijne zijn 2x 60L als ik me niet vergis (onderbouw).
Ik zal ze eens meten.

grtz.

Geplaatst: 05 okt 2010 21:01
door fcapri
ik heb 2x80liter onderbouw

Geplaatst: 05 okt 2010 21:12
door smoky joe
Moi

2x 80L weet je de afmeting van de tanks ook?

Kloas

Geplaatst: 06 okt 2010 17:31
door fcapri
niet vanbuiten, en kan ze voor het weekend ook niet opmeten.

t is een hele nipte, dat weet ik wel. ze zijn van het merk prakto (of zoiets)
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Geplaatst: 06 okt 2010 21:18
door Nawt
Hoi Klaos,

Wat de 2x60L aangaat.
Ik heb ze gemeten:
Lengte: 87,5cm, (past net tussen het chassis).
Diameter: 35cm
Ze liggen in een frame dat aan het chassis is bevestigd (geschroefd) niet gelast, haha.

grtz, Nawt.

Geplaatst: 06 okt 2010 21:26
door Theft_eXP
Hey smokey joe. hoe grote tank heb je nu in je bak liggen dan? ik zoek nog een grote tank, minstens 150L.

Geplaatst: 06 okt 2010 22:22
door Nawt
Tot slot een beetje wiskunde kan je ook al helpen.
We kunnen immmers de inhoud van een cylinder berekenen aan de hand van de formule:
Pi (als wiskundig getal) x straal^2 x hoogte (of lengte).

Als je dat herschrijft kun je zo de gewenste afmetingen berekenen voor een bepaalde inhoud.

Stel je wil dus dat je tankjes 100L elk zijn. Gegeven het feit dat je ze deels tussen het chassis bevestigd, dan is de lengte bepaald op 87cm (afgerond)
Als je centimeters gebruikt krijg je een uitkomst in Cubieke Centimeters (CC).

Qua formule wordt dat dan (herschreven) dat je 100.000 CC (= 100L)
deelt door 3,14 en vervolgens weer door 87.
Van dat getal neem je de wortel. Dan heb je de straal van je tankje, wat dan uitkomt op 19,13 cm.

Dat vermenigvuldigd met 2, geeft je de diameter (19,13*2 = 38,26 cm).

snappie?

Dan heb je wel een knoep van een tankje.
Voor een 80L tankje (deels) tussen het chassis,
kom je dan qua lengte uit op 87cm
en diameter van 34 cm.

(reken en spelfouten voorbehouden)




Edited By Nawt on 1286396887

Geplaatst: 07 okt 2010 15:38
door smoky joe
Moi Nawt

Aaardig reken sommetje, en ja dat wist ik wel maar vind het makkelijker om reakties te lezen waar je misschien om moet denken.

Heb nu een tank van 200L trouwens.
Heb het er ook nog niet aan toe wou het tegelijk doen met mijn nieuwe schokdempers en bladveren en dan de bak er af halen zodat ik overal bij kan.

Nu alvast eenbeetje hamsteren om de kosten een beetje te drukken en uit tesmeren

Kloas

Geplaatst: 07 okt 2010 17:17
door Nawt
smoky joe schreef:....Heb het er ook nog niet aan toe wou het tegelijk doen met mijn nieuwe schokdempers en bladveren en dan de bak er af halen zodat ik overal bij kan.

Nu alvast eenbeetje hamsteren om de kosten een beetje te drukken en uit tesmeren

Kloas
prima plan van aanpak lijkt me zo.

Geplaatst: 08 okt 2010 13:42
door Henk_W200
Moi Kloas,

zorg er wel voor dat de 80% regeling van beide tanks goed functioneren.

want mijn ervaring is dat eerst 1 tank helemaal leegloopt en dan pas de andere (had wel een 70 en 60 liter tank eronder)
Mijn gastanks waren de 80% regelingen uitgeschakeld , als je in de morgens tankt en smiddags word het warm.
Dan ontsnapt er gas uit de overdruk ventiel, en die blijft na pruttelen omdat de overdruk ventiel in de gasvloeistof zit.
Daar word je niet vrolijk van.
Je moet dan lang rijden voordat 1 tank leeg is , dan werd pas de andere tank geleegd.
Dat was een leermoment :p

https://www.wee200.nl/w200_tips/gastank/gastank.htm

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een ringtang, maar die zijn behoorlijk aan de prijzige kant.
(heb zelf eentje eenmalig voor heel weinig kunnen regelen via via )

Je kunt ook eens zoeken naar een gebruikte twintank

Geplaatst: 08 okt 2010 14:22
door area51
@ Henk, heb je nooit gedacht om beide plaatjes naar dezelfde maat op te boren?

het lijkt mij dan waarschijnlijker dat ze in balans blijven, als 1x 1.6 en 1x 1.8 mm.
??

Geplaatst: 08 okt 2010 19:14
door Henk_W200
Hoi Bart,

Ik "dacht" dat de ene tank misschien wat meer druk had dan de andere .
Daarom 2 verschillende gaatjes .
Maar natuurkunde was op school niet zo mijn ding. :D

Maar jouw theorie had misschien ook gekund.
Ik had die veiligheidplaatjes ook eruit kunnen halen.

Maar de beste oplossing was natuurlijk de 80% klep pen herstellen in mijn geval.

Geplaatst: 08 okt 2010 22:27
door smoky joe
Moi Henk

Ja had ik ook al gezien zo een twintank bij REZA op marktplaats.En ik kon mijn eigen ook wel inruilen als hij er nog een certificaat bij kon krijgen ofzo. Alleen heb ik er weer eens geen tijd voor (straks weer bomen zagen duss Dodge weer nodig) en dan is het bijna winter.En hoop ik toch nog een en ander te doen aan onze dodge :)

Kloas

Geplaatst: 09 okt 2010 08:48
door fcapri
ik heb mijn tanks als afzonderlijk bediend op de dodge.

ik heb dus een draaiknop voor op gas of benzine te rijden.
en ik heb een keuze knop voor de tank.
midden = uit
links= voorste tank
rechts = achterste tank.

beide tanken hangen op een analoge benzinemeter.
ik kan nu rijden tot 1 tank volledig leeg is (de auto uitvalt), en dan overschakelen op de 2de. die kan ik leegrijden tot het naaldje tegen de 0 komt (heb dan nog 50km over)