Pagina 5 van 7

Geplaatst: 09 mar 2009 19:59
door Gerhart
Je zou het gewoon een keer kunnen proberen bij de APK. Kan je wel wat werk schelen (wisselen van wielen en spacers).
Als het zo goedgekeurd wordt, hoef je het in elk geval niet te doen. Wordt 'ie er op afgekeurd, kun je 't alsnog doen en heb je niks verloren zolang de garage de extra keuring niet in rekening brengt, tenminste.

Geplaatst: 09 mar 2009 20:12
door smoky joe
Hallo

Ik zou gewoon naar APK gaan. Heb zelf ook een Golf met verbreede stalen velgen en de banden steken wel 1,5 cm buiten de wielkast en hij is er niet op afgekeurd.Was een keer in blik op de weg ofzo met een Jeep die meneer had er voor paar honderd euro spatbordverbreders op laten zetten,wat achteraf dus helemaal niet nodig was. Zelfs de Politie weet ook niet alles.

Klaas

Geplaatst: 09 mar 2009 20:44
door Robbie
Ik wist niet dat je de bouten in je spacers geschroeft had!

APK onzin? Wat is er mis mee als er is een ander je wagen controleerd?

Ik ben 3 keer APK gekeurd waarbij mijn banden 3cm buiten de wielkasten uit kwamen, Werd gewoon goed gekeurd!

Geplaatst: 09 mar 2009 21:56
door Arie
Hoi,

Voor de APK mogen je banden max 30 mm uit de wiel kast steken.(breedste punt op de wang)
Spoor breedte word niet (meer) opgelet, de politie kijkt daar weer wel naar.(mag 2% groter)
Ze mogen niet aanlopen of kunnen aanlopen.
Spacers op zich is geen reden tot afkeur, er zijn auto’s die ze in hun optie pakket hebben en er zijn auto’s die zelfs standaard er mee geleverd worden.
Als je flare’s plaatst is de binnenkant koplamp buitenkant flare ook gebonden aan een maximale lengte.

(Bar eigenlijks moet je klasse 12 hebben :;): )


Groet Arie

Geplaatst: 10 mar 2009 16:37
door Bar
Arie schreef:Hoi,

Voor de APK mogen je banden max 30 mm uit de wiel kast steken.(breedste punt op de wang)
Spoor breedte word niet (meer) opgelet, de politie kijkt daar weer wel naar.(mag 2% groter)
Ze mogen niet aanlopen of kunnen aanlopen.
Spacers op zich is geen reden tot afkeur, er zijn auto’s die ze in hun optie pakket hebben en er zijn auto’s die zelfs standaard er mee geleverd worden.
Als je flare’s plaatst is de binnenkant koplamp buitenkant flare ook gebonden aan een maximale lengte.

(Bar eigenlijks moet je klasse 12 hebben :;): )


Groet Arie
klasse 12 .. hmmm idee , dan doe ik 2 moeren van klasse 12 per 1 draad tap :D


denk dat 10 voldoende is , die waren ook op korte termijn leverbaar . waarschijnlijk vervang ik ze als ik proef gereden heb .

mocht het nou een negatief effect hebben op het rij gedrag dan houdt het project op en gaan de standaard bandjes weer eronder.

Geplaatst: 11 mar 2009 18:33
door Bar
ja hoor het spul zit er onder en de wielen ogen super !

het chroom is minder mooi dus van de week ga ik waarschijnlijk de velgen spuiten , en in de loop van het jaar de rest van de wagen ook , ben dat camo kleur behoorlijk zat en er staat al een pot mat zwart te lonken in de schuur.

maar goed , om even on topic te blijven , de wielen zitten er onder en het rijdt super , stuur komt netjes terug na een bocht en met een barretje of 4 in de banden valt er zonder bekrachtiger nog steeds redelijk te sturen .

uiteraard even een stukje snelweg genomen (waar ik normaal eigenlijk toch nooit kom met de dodge) en geen problemen met spoorvorming en dergelijke .

uiteindelijk valt het me ook nog reuze mee hoever de wielen buiten de spatbordranden steken , dus ik verwacht er ook geen geouwehoer mee met de APK over twee jaar (lekker he :D )

even iets anders dat mij opviel : ik heb de velgen in de draaibank gehad met de banden er nog omheen , omdat ik toen het briljante idee had om een stukje velg weg te draaien aan de binnen kant (wat ik gelukkig niet gedaan heb) als de naaf van de velg netjes recht en uitgeklokt in de klauwplaat staat , slingert de rest van de velg ongeveer een 3mm !! en dat is niet zijdelings , maar het center van de velg zit dus gewoon een aantal mm uit het midden ! gewoon een beetje slordig af fabrieks werk. je merkt er trouwens met t rijden geen moer van hoor , en de spacers zitten wel prime in center , deze heb ik namelijk noeg even nageklokt eenmaal gemonteerd.

zal eerdaags weer even fotootje proberen te plaatsen van het resultaat .

Geplaatst: 24 jan 2010 13:56
door wheelie
Goede middag mede -dogers,

Kan me iemand vertellen of volgende velgen goed zijn voor men w200
http://www.summitracing.com/parts/USW-70-6980/

Is de offset boltpattern en midhole goed?

Groetjes
Sven.

Geplaatst: 24 jan 2010 14:15
door frenkie
ik zou (als je nog geen banden hebt) voor 17 inch velgen gaan.
maarrr in ieder geval iets van 8 gaatsvelgen uitkiezen!

Geplaatst: 24 jan 2010 14:23
door Gerhart
Wat Frenkie typt; ga voor de 17", want de 16.5" is een aflopende zaak. Banden zijn nu al moeilijk te krijgen en dat wordt alleen maar moeilijker.
Voor 16" zijn nog wel goed banden te krijgen, maar de velgen passen niet altijd. 17" zal meestal wel passen.

De steek is 8 op 6.5", dus dat is goed. De bolling is ook goed, zolang je maar tussen de -20 en 0 blijft.
Backspacing maximaal 5" houden.
De center hole staat niet vermeld, maar houd 121 mm aan als minimum.

Geplaatst: 24 jan 2010 15:23
door wheelie
als ik de bijhorende certercaps bekijk staat er een diameter maat van 5.150inch, dus vermoed ik dat het centergat van de velg wel groter dan 121mm zal zijn he?!

Geplaatst: 24 jan 2010 15:53
door Kurt
Ik heb precies dezelfde vegen onder mijn cross dodge zitten. Ook bij summit vandaan. Met de 36x12.5 hummers er op steken de banden 2-3 cm buiten de spatborden uit aan de voorkant. Kan dus precies voor de apk. (max 3cm).

Als het voor straatbanden is, dan is de overstap naar 17" zeker het overwegen waard. Zodra de banden van mijn camper op zijn ga ik ook naar 17". Die banden worden steeds gangbaarder op de grote SUV's en daarmee stukken betaalbaarder.

Geplaatst: 28 jan 2010 20:37
door wheelie
Kan je deze vergelijken met de veel genoemde 10J velgen? Want ik ben naar de maat 10 J opzoek gegaan en vind er geen enkele velg in!

Groetjes!

Geplaatst: 28 jan 2010 21:01
door Kurt
Ja. Een 10J velg is 10 inch breed. Deze velgen zijn 9.75 breed, dus scheelt maar een kwart inch oftewel 6mm.

Ik weet ook niet waarom dat is, maar bij de 15 en 16 inch velgen is de breedte meestal in hele of halve getallen, bijv 8 of 8,5 of 10 inch breed.
En bij 16.5 inch velgen is de breedte altijd weer net anders, bijv 8.25 of 9.75 inch breed.
Ze dachten zeker: De diameter is ook niet alledaags, dus doen we dat met de breedte ook maar.... :laugh:

Geplaatst: 29 jan 2010 15:35
door dodge linne
ik zoek van die zier doppen bij mijn velgen weet iemand welke die meter en lengte ik moet hebben voor voor en achter

Geplaatst: 02 feb 2010 12:40
door dodge linne
is niemand die dat weet hier