Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Banden, hoe en wat..

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

en ik zou de remmen niet aanpassen, maar gewoon grotere velgen zoeken.

die voorremen zijn zowat de enige die de dodge kunnen stoppen hé, die achterste gaan bij het minste al aan het slippen.

ik kan het mij nie voorstellen, 2500kg met trommels vooraan, BRRRRR




Edited By fcapri on 1236365959
Bar
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 jul 2007 11:06
Locatie: Nieuw-Vennep

Bericht door Bar »

fcapri schreef:en ik zou de remmen niet aanpassen, maar gewoon grotere velgen zoeken.

die voorremen zijn zowat de enige die de dodge kunnen stoppen hé, die achterste gaan bij het minste al aan het slippen.

ik kan het mij nie voorstellen, 2500kg met trommels vooraan, BRRRRR
voor 1976 deden ze de dodge ook stoppen met trommeltjes he ...

sterker nog , ik heb naast de dodge ook nog een Mercedes 508 bus , deze weegt 3510 kg en stopt ook met trommeltjes .

dat de dodge gaat slippen aan de achterkant ligt niet zozeer aan de remmen zelf ,maar meer aan het verdelen van de remdruk die bij een onbeladen dodge nogal hoog ligt aan de achterkant .

maar goed , ik ga ook niks met de remmen doen , die blijven gewoon hetzelfde.
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

precies, voor 76deden ze het ook, en waarom zijn ze veranderd?

nu wat ga je dan doen? je wilt de velgen houden want je wil er geen kopen van 500€/stuk, en je gaat ook de remmen niet aanpassen?

als je die wielen voor weinig had, kan je ze ook weer verkopen hé

ben eens benieuwd hoe je plannen gaat aflopen, ik ben ook niet echt tevreden van die 16,5" velgen omdat er amper straatbanden voor te vinden zijn. en zomaar men velgen allemaal wegdoen zie ik ook niet zitten (heb een 8tal staal en 4chroom)
Bar
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 jul 2007 11:06
Locatie: Nieuw-Vennep

Bericht door Bar »

hi ha

ik heb zojuist de mooiste spacers gemaakt die je maar kan vinden !!

als ik er achter ben hoe ik fotootjes post dan deel ik het met jullie .

maandag kan ik ze pas monteren , dan zijn de gereedschap zaken weer open , ik moet namelijk moeren hebben M14 x 1,5 12.9

wel alles al even gepast en alles loopt vrij .

maandag gaan dus de wielen eronder , alles meteen even op gelijke banden spanning zetten en dan maar even proefrijden om te zien hoe de dodge zich gedraagt .




Edited By Bar on 1236447737
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Hoe dik heb je ze nou gemaakt?
Gerhart
Bar
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 jul 2007 11:06
Locatie: Nieuw-Vennep

Bericht door Bar »

35 mm was genoeg
76 w200
Berichten: 587
Lid geworden op: 01 mar 2007 20:03
Locatie: westkapelle

Bericht door 76 w200 »

wordt hij dan niet wat breed aan de voorkant ?????
aangezien de voorkant toch al breder is dan de achterkant ? ???

ben ook benieuwd hoe dat rijdt met spoorvorming of zo

mvg ed
76 w200 340
76 w200 360
Bar
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 jul 2007 11:06
Locatie: Nieuw-Vennep

Bericht door Bar »

voor steekt t spul ongeveer een centimeter buiten de spatbordrand , achter nu ook , want daar zijn de spacers 50 mm breed .


voor de apk moeten even de oude wieltjes er onder , maar dat is maar 1 x in de 2 jaar :D
Arie
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 dec 2007 20:27
Locatie: kraggenburg

Bericht door Arie »

Hoi,


Leuk stukje werk, zijn dat tapeinde die er in zitten?(en dan ook 12,9)
En zo ja waarom niet de zelfde constructie als hoe het origineel zit, zo wordt het zelf getapte gat en de hardheid van het gebruikte materiaal het onbekende misschien wel zwakke punt.

Of heb je daar ook weet van?

(op dit punt komen, (denk ik) wel de grootste krachten die er kunnen wezen bij normaal gebruik…denk aan je eigen en een ander zijn veiligheid)

Groet Arie
Arie
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 dec 2007 20:27
Locatie: kraggenburg

Bericht door Arie »

76 w200 schreef:wordt hij dan niet wat breed aan de voorkant ?????
aangezien de voorkant toch al breder is dan de achterkant ? ???

ben ook benieuwd hoe dat rijdt met spoorvorming of zo

mvg ed

Hoi,

Dat wis ik niet! Ik had het wel gelezen van de W100 of W150 dat weet ik zo niet meer.
Toen ik mijn dodge kocht had ik voor originele velgen met een andere ET als achter zou dat er mee te maken hebben?(ze vielen meer naar binnen)

Groet Arie
76 w200
Berichten: 587
Lid geworden op: 01 mar 2007 20:03
Locatie: westkapelle

Bericht door 76 w200 »

het viel mij pas op toen hij op de brug stond :D

mvg ed
76 w200 340
76 w200 360
Bar
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 jul 2007 11:06
Locatie: Nieuw-Vennep

Bericht door Bar »

Arie schreef:Hoi,


Leuk stukje werk, zijn dat tapeinde die er in zitten?(en dan ook 12,9)
En zo ja waarom niet de zelfde constructie als hoe het origineel zit, zo wordt het zelf getapte gat en de hardheid van het gebruikte materiaal het onbekende misschien wel zwakke punt.

Of heb je daar ook weet van?

(op dit punt komen, (denk ik) wel de grootste krachten die er kunnen wezen bij normaal gebruik…denk aan je eigen en een ander zijn veiligheid)

Groet Arie
hoi

het zijn geen tapeinden maar bouten , de kop zit aan de achterkant van de ring verzonken , uiteraard 12.9 sterkte, ik laat de krachten natuurlijk niet op de getapte schroefdraadjes aankomen , vandaar dus de bout met kop in de ring zitten want er is in een ring van 35 mm breedte genoeg ruimte voor een m14 boutkop van 15 mm hoogte.

in principe is dat dus hetzelfde zoals bij het origineel , want ook daar zitten bouten (zij het met een plattekop) in de naaf .


ik zal nog proberen een foto te plaatsen van de achterkant van de ringen .

ik heb de spoorbreedte vanaf de buitenkant van het wiel gemeten tegen de chassis balk het verschil heb ik opgetelt bij de achterste spacers , als het goed is staan de wieltjes straks allemaal netjes recht in lijn
Robbie
Berichten: 896
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Bericht door Robbie »

Ik zou hier zelf nooit aan begonnen zijn maar..

Ik zou er juist wel mee naar de APK keuring gaan!

Wat ik me wel afvraag, waarom heb je geen borst bouten gebruikt? (schroefdraad tussen kop en moer is kwetsbaar..)
Bar
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 jul 2007 11:06
Locatie: Nieuw-Vennep

Bericht door Bar »

borstbouten kon ik niet vastzetten in een ring van 35 milimeter breed , de boutkop zit namelijk verzonken in de ring , bovendien zit de bout er ook nog ingeschroeft , zo komt niet alle kracht op het schroefdraad maar ook deels op de kop .

12.9 is de sterkte en is meer dan sterk genoeg , zeker als alles over 4 wielen en dan nog eens 8 bouten wordt verdeelt . de moeren (woensdag pas binnen) zijn klasse 10 , ongeveer gelijk aan 12.9 treksterkte.

de sterkte ben ik niet zo bang voor , de wielen zullen er niet afvallen , ik vraag me alleen af wat dit met het rijgedrag doet (dat bij een dodge toch al niet super comfortabel is) .


dat APK vind ik maar onzin , hebben ze bij jouw dodge wel eens de treksterkte van de wielbouten gemeten tijdens een apk? waarom zouden ze dat bij mij wel doen , bovendien weet is dat als wielen buiten de wielkast steken , het een punt van afkeur is , waarom zou ik mezelf dat aandoen? .
Plaats reactie