Banden, hoe en wat..
voor 1976 deden ze de dodge ook stoppen met trommeltjes he ...fcapri schreef:en ik zou de remmen niet aanpassen, maar gewoon grotere velgen zoeken.
die voorremen zijn zowat de enige die de dodge kunnen stoppen hé, die achterste gaan bij het minste al aan het slippen.
ik kan het mij nie voorstellen, 2500kg met trommels vooraan, BRRRRR
sterker nog , ik heb naast de dodge ook nog een Mercedes 508 bus , deze weegt 3510 kg en stopt ook met trommeltjes .
dat de dodge gaat slippen aan de achterkant ligt niet zozeer aan de remmen zelf ,maar meer aan het verdelen van de remdruk die bij een onbeladen dodge nogal hoog ligt aan de achterkant .
maar goed , ik ga ook niks met de remmen doen , die blijven gewoon hetzelfde.
precies, voor 76deden ze het ook, en waarom zijn ze veranderd?
nu wat ga je dan doen? je wilt de velgen houden want je wil er geen kopen van 500€/stuk, en je gaat ook de remmen niet aanpassen?
als je die wielen voor weinig had, kan je ze ook weer verkopen hé
ben eens benieuwd hoe je plannen gaat aflopen, ik ben ook niet echt tevreden van die 16,5" velgen omdat er amper straatbanden voor te vinden zijn. en zomaar men velgen allemaal wegdoen zie ik ook niet zitten (heb een 8tal staal en 4chroom)
nu wat ga je dan doen? je wilt de velgen houden want je wil er geen kopen van 500€/stuk, en je gaat ook de remmen niet aanpassen?
als je die wielen voor weinig had, kan je ze ook weer verkopen hé
ben eens benieuwd hoe je plannen gaat aflopen, ik ben ook niet echt tevreden van die 16,5" velgen omdat er amper straatbanden voor te vinden zijn. en zomaar men velgen allemaal wegdoen zie ik ook niet zitten (heb een 8tal staal en 4chroom)
hi ha
ik heb zojuist de mooiste spacers gemaakt die je maar kan vinden !!
als ik er achter ben hoe ik fotootjes post dan deel ik het met jullie .
maandag kan ik ze pas monteren , dan zijn de gereedschap zaken weer open , ik moet namelijk moeren hebben M14 x 1,5 12.9
wel alles al even gepast en alles loopt vrij .
maandag gaan dus de wielen eronder , alles meteen even op gelijke banden spanning zetten en dan maar even proefrijden om te zien hoe de dodge zich gedraagt .
Edited By Bar on 1236447737
ik heb zojuist de mooiste spacers gemaakt die je maar kan vinden !!
als ik er achter ben hoe ik fotootjes post dan deel ik het met jullie .
maandag kan ik ze pas monteren , dan zijn de gereedschap zaken weer open , ik moet namelijk moeren hebben M14 x 1,5 12.9
wel alles al even gepast en alles loopt vrij .
maandag gaan dus de wielen eronder , alles meteen even op gelijke banden spanning zetten en dan maar even proefrijden om te zien hoe de dodge zich gedraagt .
Edited By Bar on 1236447737
Hoi,
Leuk stukje werk, zijn dat tapeinde die er in zitten?(en dan ook 12,9)
En zo ja waarom niet de zelfde constructie als hoe het origineel zit, zo wordt het zelf getapte gat en de hardheid van het gebruikte materiaal het onbekende misschien wel zwakke punt.
Of heb je daar ook weet van?
(op dit punt komen, (denk ik) wel de grootste krachten die er kunnen wezen bij normaal gebruik…denk aan je eigen en een ander zijn veiligheid)
Groet Arie
Leuk stukje werk, zijn dat tapeinde die er in zitten?(en dan ook 12,9)
En zo ja waarom niet de zelfde constructie als hoe het origineel zit, zo wordt het zelf getapte gat en de hardheid van het gebruikte materiaal het onbekende misschien wel zwakke punt.
Of heb je daar ook weet van?
(op dit punt komen, (denk ik) wel de grootste krachten die er kunnen wezen bij normaal gebruik…denk aan je eigen en een ander zijn veiligheid)
Groet Arie
76 w200 schreef:wordt hij dan niet wat breed aan de voorkant ?????
aangezien de voorkant toch al breder is dan de achterkant ? ???
ben ook benieuwd hoe dat rijdt met spoorvorming of zo
mvg ed
Hoi,
Dat wis ik niet! Ik had het wel gelezen van de W100 of W150 dat weet ik zo niet meer.
Toen ik mijn dodge kocht had ik voor originele velgen met een andere ET als achter zou dat er mee te maken hebben?(ze vielen meer naar binnen)
Groet Arie
hoiArie schreef:Hoi,
Leuk stukje werk, zijn dat tapeinde die er in zitten?(en dan ook 12,9)
En zo ja waarom niet de zelfde constructie als hoe het origineel zit, zo wordt het zelf getapte gat en de hardheid van het gebruikte materiaal het onbekende misschien wel zwakke punt.
Of heb je daar ook weet van?
(op dit punt komen, (denk ik) wel de grootste krachten die er kunnen wezen bij normaal gebruik…denk aan je eigen en een ander zijn veiligheid)
Groet Arie
het zijn geen tapeinden maar bouten , de kop zit aan de achterkant van de ring verzonken , uiteraard 12.9 sterkte, ik laat de krachten natuurlijk niet op de getapte schroefdraadjes aankomen , vandaar dus de bout met kop in de ring zitten want er is in een ring van 35 mm breedte genoeg ruimte voor een m14 boutkop van 15 mm hoogte.
in principe is dat dus hetzelfde zoals bij het origineel , want ook daar zitten bouten (zij het met een plattekop) in de naaf .
ik zal nog proberen een foto te plaatsen van de achterkant van de ringen .
ik heb de spoorbreedte vanaf de buitenkant van het wiel gemeten tegen de chassis balk het verschil heb ik opgetelt bij de achterste spacers , als het goed is staan de wieltjes straks allemaal netjes recht in lijn
borstbouten kon ik niet vastzetten in een ring van 35 milimeter breed , de boutkop zit namelijk verzonken in de ring , bovendien zit de bout er ook nog ingeschroeft , zo komt niet alle kracht op het schroefdraad maar ook deels op de kop .
12.9 is de sterkte en is meer dan sterk genoeg , zeker als alles over 4 wielen en dan nog eens 8 bouten wordt verdeelt . de moeren (woensdag pas binnen) zijn klasse 10 , ongeveer gelijk aan 12.9 treksterkte.
de sterkte ben ik niet zo bang voor , de wielen zullen er niet afvallen , ik vraag me alleen af wat dit met het rijgedrag doet (dat bij een dodge toch al niet super comfortabel is) .
dat APK vind ik maar onzin , hebben ze bij jouw dodge wel eens de treksterkte van de wielbouten gemeten tijdens een apk? waarom zouden ze dat bij mij wel doen , bovendien weet is dat als wielen buiten de wielkast steken , het een punt van afkeur is , waarom zou ik mezelf dat aandoen? .
12.9 is de sterkte en is meer dan sterk genoeg , zeker als alles over 4 wielen en dan nog eens 8 bouten wordt verdeelt . de moeren (woensdag pas binnen) zijn klasse 10 , ongeveer gelijk aan 12.9 treksterkte.
de sterkte ben ik niet zo bang voor , de wielen zullen er niet afvallen , ik vraag me alleen af wat dit met het rijgedrag doet (dat bij een dodge toch al niet super comfortabel is) .
dat APK vind ik maar onzin , hebben ze bij jouw dodge wel eens de treksterkte van de wielbouten gemeten tijdens een apk? waarom zouden ze dat bij mij wel doen , bovendien weet is dat als wielen buiten de wielkast steken , het een punt van afkeur is , waarom zou ik mezelf dat aandoen? .