Pagina 1 van 2
Geplaatst: 03 mei 2008 20:37
door xraunx
Omdat ie nogal bokte en ik er veel speling op m'n voorwiel had heb ik zelf de conclusie getrokken dat mijn lagers versleten zouden zijn.
Nu heb ik inmiddels de boel uit elkaar liggen, waarbij het buitenste lager gesneuveld is. Vroeg ik me af, hoe zie ik nu of een lager versleten is? en hoe zie je of het kruisje nog goed is?
Ben van plan om komend weekend de nieuwe lagers te gaan halen. Is het zo dat zowel de buitenring als de binnenring worden vervangen?
Ben benieuwd naar jullie ideeen
Grtzz,.,. XraunX
Geplaatst: 06 mei 2008 08:11
door xraunx
euh ??? Help? ???
Geplaatst: 06 mei 2008 08:46
door Arie
Hoi,
Ik denk persoonlijk dat het niet zo gauw te zien is of een lager of kruisje versleten is het wordt wat anders als ze ernstig misbruikt zijn dat zie je zo.
En als je ze naast een nieuwe legt, of de draaiing soepelheid vergelijkt heb je ook aardig een idee
Je moet een beetje af gaan op de klacht, je noemt zelf spelling ook kunnen ze gaan zingen en of knarsen allemaal tekenen dat het niet pluis is.
Dan kun je eerst nog proberen de boel te vetten, als je het niet vertrouw of het help niet dan nieuw.
Als je regelmatig onderhoud pleegt zou ik met klachten gelijk voor nieuw gaan.
Wat de lagers betreft ik persoonlijk vervang alles als ik hem toch los heb.
Denk er aan dat je niet vergeet het spul weer goed in het vet te zetten, ook nieuwe kruisjes!
Groet Arie
Geplaatst: 06 mei 2008 08:49
door bastian
ja bij t vervangen van de lager ook de twee schalen vervangen ,een versleten deel herken je aan zwarte vlekken of putje s danwel ribbel s . Schalen en lager s worden apart verkocht tenminste bij Timken.
Geplaatst: 06 mei 2008 08:51
door bastian
lager s vastzetten zo los mogelijk doch spelings vrij .
Geplaatst: 06 mei 2008 09:37
door xraunx
dankudankudanku,
Als ik het dus goed begrijp zijn de SKF lagers (Van Gerard's Vervangingsonderdelenlijstje) dus Lagers PLUS lagerschalen?
dan is SKF een stuk goedkoper volgens mij. :D
Grtzz,.,.,
XraunX
Geplaatst: 06 mei 2008 12:10
door Gerhart
Nummers zijn voor compleet lager, dus binnen- en buitenschaal met kegels en kooi.
Voorwiellagers (steekasmoer) zo vast mogelijk zetten; moment weet ik zo niet, maar is echt loeivast. Anders kunnen ze loskomen, ondanks de splitpen.
Slijtage kun je alleen merken aan de speling of het stroef lopen/draaien (hoorbaar en/of voelbaar). Als je verkleuring of pitten kan zien, is het al behoorlijk erg.
Zoals Arie al typt, ook gelijk de kruisjes vervangen bij twijfel; kosten niet veel en je hebt nou alles los liggen.
Geplaatst: 06 mei 2008 14:25
door xraunx
heren, bedankt voor de info..
Ga ik de hele boel maar vervangen. Weet iemand trouwens of de steekas aan het einde van de as afgesloten moet zitten met een soort van keering? Of zit deze keering aan de kant van het diff?
Rond m'n steekas zat genoeg zand om de zandbak van mijn zoontje te vullen :p
Grtzz,.,. XraunX
Geplaatst: 06 mei 2008 23:55
door harmul
Vraagje: de kruisjes zijn er met,en zonder vetnippel.
wat is beter?en waarom?
Groet Harry
Geplaatst: 07 mei 2008 07:57
door Gerhart
Zonder vetnippel zijn beter, want die passen :D
Sommige met vetnippel krijg je niet door het gat van de wiellagers heen (nippel in de weg) en/of lopen tegen het ashuis aan bij insturen.
Technisch gezien maakt het niet veel uit.
Geplaatst: 07 mei 2008 07:59
door Gerhart
xraunx schreef:heren, bedankt voor de info..
Ga ik de hele boel maar vervangen. Weet iemand trouwens of de steekas aan het einde van de as afgesloten moet zitten met een soort van keering? Of zit deze keering aan de kant van het diff?
Rond m'n steekas zat genoeg zand om de zandbak van mijn zoontje te vullen :p
Grtzz,.,. XraunX
Deze keerring zit bij het differentieel en is bereikbaar vanaf het differentieelhuis.......
Ik zou wel even de buis schoonmaken voordat je de steekas er weer in steekt; dat zand heeft indertijd mijn differentieellagers vernacheld.
Geplaatst: 14 mei 2008 14:04
door xraunx
Bedankt voor jullie info, heb aanstaande vrijdag een afspraak met Co Oskam.
Volgens hem is de naaf waar de lagers opgeperst zitten ook aan vervanging toe aangezien de binnenste lager niet meer vastzat en rond de steekas bleef hangen. De naaf is op de plek waar het binnenste lager hoorde ook ingesleten.
Volgens Co was het trouwens zo dat de lagers alleen gegarandeerd passen als je ze als pakketje koopt voor de W200. Volgens hem komt anders de hoogte van het lagerpakket niet uit .Weet iemand of dit inderdaad zo is?
Heb overigens wel vertrouwen in zijn verhaal maar ik lees of het forum nergens hier iets over terug
Grtzz,.,. XraunX
Geplaatst: 14 mei 2008 14:05
door xraunx
Oja, as heb ik zo goed als het gaat van zand ontdaan. hopen dat er geen rommel aan de steekas blijft hangen bij het monteren :p
Grtzz,.,. XraunX
Geplaatst: 14 mei 2008 14:57
door Robbie
Wat Co jou verteld heeft klopt, je kunt je lagers namelijk niet stellen!
Ze moeten precies passen.
Ik heb toendertijd mezelf SKF lagers aan laten smeren maar ik heb er niks aan want SKF maakt van dat type wat in onze W200 zit geen lagers als set.
Edited By Robbie on 1210770210
Geplaatst: 14 mei 2008 18:52
door JAN/DODGE
Wat Co zegt is korrekt,je moet ze in set kopen