Pagina 1 van 1

Geplaatst: 18 feb 2003 13:51
door mdonders
Hallo Allemaal,

Ik heb van mijn keuringstation te horen gekregen dat mijn achteras .65 cm axiale spelling heeft, en dit wettelijk maar .5 mag bedragen.

Ik als leek weet dus echt niet waar hij het over heeft.
Heeft iemand anders dit mischien al eens eerder gehad, en wat kun je er aan doen. (of mischien nog belangrijker, wat wil het eigenlijk zeggen ;-)

Alvast bedankt voor je antwoord.

Mark
Dodge Ram D150 '86 (2 WD, 225/3.7L)

Geplaatst: 18 feb 2003 22:08
door Rienk
Is vrij simpel op te lossen. Steekas losmaken (8 boutjes rondom naaf) en eruit trekken. Zet hiervoor de dodge wel even (hoog) op een krik, zodat de olie niet uit het differentieel loopt. Die loopt dan nl. mooi naar de andere kant. (Bij een Dana 60 worden de wiellagers gesmeerd doordat de diff. olie zo in de asbuizen en naar de lagers kan lopen. )

Dan de borgplaat lostikken met een oude schroevendraaier of een beiteltje, en de borgmoer losmaken. Waarschijnlijk heb je die dop niet, maar door met een doorslag tegen de rand van die moer te tikken is ie meestal wel los te krijgen.

Vervolgens de eigenlijke lagermoer op dezelfde manier vast zetten, maar niet te vast, het wiel moet je nog soepeltjes rond kunnen draaien. Als je 'm wel te vast zet, kost je dat uiteindelijk je wiellagers. Even voelen of je wiellagerspeling nu zo goed als weg is, en in omgekeerde volgorde het borgplaatje en de borgmoer weer vast zetten. De borgmoer mag wel echt vast, maar kijk wel uit dat je dan de lagermoer niet mee 'vaster' zet.

Als je tijd over hebt zou je even de remtrommel + lagers kunnen uit- en afnemen om te kijken of die versleten zijn, maar een goede kans dat die nog OK zijn. Een Dana 60 is nl. nogal overbemeten.

Geplaatst: 23 feb 2003 20:41
door Gerhart
Rienk,

ik hoop dat je et me niet kwalijk neemt, maar de wiellagers van een Dana 60 worden niet met de differentieelolie gesmeerd.
De lagers moeten namelijk bij elke onderhoudsinterval met vet gesmeerd worden.
Het peil van het differentieel ligt namelijk ook onder de asbuizen, waardoor de lagers maar af en toe een beetje olie krijgen; onvoldoende dus voor volledige oliesmering.

Geplaatst: 24 feb 2003 00:30
door Rienk
Ik neem 't je helemaal niet kwalijk, maar ik heb de mijne zo ongeveer jaarlijks uitelkaar gehad (de gebruikelijke handrem en apk ellende, en de laatste keer wegens een rot remtrommel seal, ontdekt door oliesporen op de ankerplaat) en alleen maar een beetje vet gebruikt om de lagers tijdelijk een beetje vast te "plakken" bij de montage. Die lagers zitten er nu (4jr.) nog altijd in. Bovendien kwam er bij mij echt iedere keer bij het trekken van een steekas olie uitlopen. Ook loopt die olie echt wel naar die lagers bij het maken van bochten, en wordt er genoeg omhoog geslingerd door het ringwiel, als je rijdt...

Misschien als je een Dodge nogal ophoogt, en de kruiskoppeling hoek aanpast door de as zelf onder een andere hoek te zetten tov de bladveer-bevestigingspunten, dat uiteindelijk het volle peil onder de asbuizen uitkomt, of dat er verschil in gathoogte is tussen een differentieeldeksel met rubber- of met schroefdop.. Ik weet het ook niet... De mijne lekte in ieder geval olie.

Geplaatst: 24 feb 2003 12:48
door Gerhart
Klopt, er komt altijd een beetje olie uitlopen.
Mijn instruktieboekje zegt echter dat de lagers volledig ingevet moeten worden, en dat doe ik dus maar.
Voor de remproblemen: ombouwen naar schijfremmen? Misschien een oplossing?

Geplaatst: 24 feb 2003 22:12
door Rienk
Schijfremmen zijn zeker een oplossing, en ook jouw handrem oplossing vind ik erg fraai. Ik ben alleen de laatste tijd vooral druk met urgenter Dodge probleempjes, zoals bijv. steekassen, dynamo's en startmotoren. Eigenlijk heb ik daar al te weinig tijd voor, verder is het de laatste tijd nogal fris geweest, en had ik eigenlijk al de grootste moeite het hoogstnoodzakelijke te doen. Brrrrrrrrrrrrr.

Geplaatst: 25 feb 2003 07:03
door mdonders
Bedankt voor de tips, ik ga er zeker mee aan de slag.

Grtz Mark

Geplaatst: 26 feb 2003 21:13
door mdonders
Hallo Allemaal,

Ben bezig geweest met de achteras, maar de bevestiging van de achteras op mijn Dodge D150, is helaas iets anders als bij de W200 met de "Dana 60" bevestiging.

Het aandraaien van een moer om lagerspeling op te vangen, is helaas geen optie.

Maar gelukkig heb ik ook een keer geluk met de wagen en bleek het dat het APK station bij mijn soort as-bevestiging de verkeerde tabel had aangehouden en de speling 1.6 mm mocht zijn.
Zit er dus met .65 ver onder.

Toch bedankt voor de snelle reacties.

Mvg Mark