Geplaatst: 10 okt 2009 00:09
Was ik net zo blij dat ik een nieuw stuurhuislager gemonteerd had en ik weer lekker met mijn Dodge kon toeren (naar eerdere automaatbak problemen). Komt het volgende probleem weer opdagen:
Ik reed vanavond van mijn ouders (mijn garage) naar huis, op de snelweg trok ik hem even door tot de 60mp/h. Ik voelde daarvoor al wat trillingen maar dacht dat dit aan de weg lag (merk op de motor ook altijd dat het op dat stukje snelweg iets hobbelig is). Maar een paar honderd meter later werd het allemaal erger en merkte ik enorme trilling in de aandrijflijn. Gelijk naar de vluchtstrook en in de N laten uitrollen. Ik wou tot een veilig plekje aan het einde van uitrit rollen, maar voor die tijd zag ik al een onderdeel naar links vliegen dus gelijk gestopt.
Blijkt dat de voorste kruiskoppeling eruit is gesprongen. De yoke lag een paar meter naast mijn auto, zwaar beschadigd door het asfast. De as is nog redelijk intact maar heeft wel een deuk op de carter pan van de automaat gemaakt. Een van de dopjes van de kruiskoppeling is kwijt (waarschijnlijk ergens op de snelweg, leek me geen goed idee die op te gaan zoeken). Voor de rest kon ik nog geen schade zien.
Na mijn pa gearriveerd was met was gereedschap heb ik de as er maar compleet onderuit geschroefd, in de lock en ben zo terug gereden naar mijn garage. Dit ging naar mijn idee goed.
Nu denk ik een paar mogelijk oorzaken te weten, waardoor ik het de volgende keer kan voorkomen, maar hoor ook graag jullie mening:
- Ik had recent nieuw vet in de koppelingen gespoten, gewoon landbouwvet wat we voor alles gebruiken, weet niet welk type of gradatie. Misschien dat dit het verkeerde type was? Dat voor hoge snelheden dit vet niet toerijken is?
- De dopjes van de kruiskoppeling zaten er los op (zonder borgring oid), ik nam aan dat ze wel door de metalen plaatjes vastgehouden zouden worden, of heb ik dat mis en moet ik nog iets extra's monteren? De dopjes van de achterste kruiskoppeling zitten namelijk nog extra geborgd met ijzerdraad.
- Het voordifferentieel lekt sinds ik de as gemonteerd heb iets olie (bij de keerring waar de as binnenkort). Zou ik opeens speling hebben in dit gedeelte van de aandrijflijn? Ik heb na het monteren gecontroleerd of er speling op zat en het leek mij niet duidelijk voelbaar maar ik weet nog niet echt hoe hoog de speling mag zijn en of die dan voelbaar is?
- Mijn buurvrouw (blond) wou graag een keer meesleutelen, en laat de vooras nou juist het onderdeel zijn wat zij erop gezet heeft. (ik heb alles uiteraard na dat ze weg was grondig gecontroleerd op speling en niet aangedraaide bouten)
Tot ik een nieuwe as heb wil ik voorlopig nog even zonder vooras verder rijden, anders staat de Dodge weer zo lang stil. Nu lees ik verschillende verhalen hierover. Ik doe geen dagelijks woon/werk met mijn Dodge, maar een keertje een lange rit op de snelweg zal er wel in zitten, (oa ook valkenswaard over een weekje).
- Hoe verstandig is het zo door te blijven rijden?
Daarnaast vraag ik me af of de tussenbak geen schade heeft opgelopen.
- Hoe kan ik dit het beste testen?
Ik merk namelijk bij het inschakelen van de achteruit een duidelijk tik. Nu is mijn vermoeden dat de achteruit sowieso een sterkere versnelling is dan de 1e. En dat door het ontbreken van vooras er iets meer speling in de tussenbak zit en dat die tik dus best normaal kan zijn. Maar ik hoor hier ook graag jullie mening over.
gegroet, johan
Ik reed vanavond van mijn ouders (mijn garage) naar huis, op de snelweg trok ik hem even door tot de 60mp/h. Ik voelde daarvoor al wat trillingen maar dacht dat dit aan de weg lag (merk op de motor ook altijd dat het op dat stukje snelweg iets hobbelig is). Maar een paar honderd meter later werd het allemaal erger en merkte ik enorme trilling in de aandrijflijn. Gelijk naar de vluchtstrook en in de N laten uitrollen. Ik wou tot een veilig plekje aan het einde van uitrit rollen, maar voor die tijd zag ik al een onderdeel naar links vliegen dus gelijk gestopt.
Blijkt dat de voorste kruiskoppeling eruit is gesprongen. De yoke lag een paar meter naast mijn auto, zwaar beschadigd door het asfast. De as is nog redelijk intact maar heeft wel een deuk op de carter pan van de automaat gemaakt. Een van de dopjes van de kruiskoppeling is kwijt (waarschijnlijk ergens op de snelweg, leek me geen goed idee die op te gaan zoeken). Voor de rest kon ik nog geen schade zien.
Na mijn pa gearriveerd was met was gereedschap heb ik de as er maar compleet onderuit geschroefd, in de lock en ben zo terug gereden naar mijn garage. Dit ging naar mijn idee goed.
Nu denk ik een paar mogelijk oorzaken te weten, waardoor ik het de volgende keer kan voorkomen, maar hoor ook graag jullie mening:
- Ik had recent nieuw vet in de koppelingen gespoten, gewoon landbouwvet wat we voor alles gebruiken, weet niet welk type of gradatie. Misschien dat dit het verkeerde type was? Dat voor hoge snelheden dit vet niet toerijken is?
- De dopjes van de kruiskoppeling zaten er los op (zonder borgring oid), ik nam aan dat ze wel door de metalen plaatjes vastgehouden zouden worden, of heb ik dat mis en moet ik nog iets extra's monteren? De dopjes van de achterste kruiskoppeling zitten namelijk nog extra geborgd met ijzerdraad.
- Het voordifferentieel lekt sinds ik de as gemonteerd heb iets olie (bij de keerring waar de as binnenkort). Zou ik opeens speling hebben in dit gedeelte van de aandrijflijn? Ik heb na het monteren gecontroleerd of er speling op zat en het leek mij niet duidelijk voelbaar maar ik weet nog niet echt hoe hoog de speling mag zijn en of die dan voelbaar is?
- Mijn buurvrouw (blond) wou graag een keer meesleutelen, en laat de vooras nou juist het onderdeel zijn wat zij erop gezet heeft. (ik heb alles uiteraard na dat ze weg was grondig gecontroleerd op speling en niet aangedraaide bouten)
Tot ik een nieuwe as heb wil ik voorlopig nog even zonder vooras verder rijden, anders staat de Dodge weer zo lang stil. Nu lees ik verschillende verhalen hierover. Ik doe geen dagelijks woon/werk met mijn Dodge, maar een keertje een lange rit op de snelweg zal er wel in zitten, (oa ook valkenswaard over een weekje).
- Hoe verstandig is het zo door te blijven rijden?
Daarnaast vraag ik me af of de tussenbak geen schade heeft opgelopen.
- Hoe kan ik dit het beste testen?
Ik merk namelijk bij het inschakelen van de achteruit een duidelijk tik. Nu is mijn vermoeden dat de achteruit sowieso een sterkere versnelling is dan de 1e. En dat door het ontbreken van vooras er iets meer speling in de tussenbak zit en dat die tik dus best normaal kan zijn. Maar ik hoor hier ook graag jullie mening over.
gegroet, johan