Pagina 1 van 1

Geplaatst: 27 nov 2001 21:31
door 66-1006892340
Hallo,

Heeft iemand enige ervaring met de afstelling van de
tandwielen cardan voorwiel aandrijving.
Ik heb namelijk de binnenklok vervangen omdat van
de oude van het kroontandwiel een tand was afgebroken.
Ik ben er achter dit niet zomaar te vervangen is i.v.m.
afstelling d.m.v. flinterdunne ringen.
Het cardan maakt nu een licht ratelend geluid wat vast
te maken heeft met de afstelling.

Groetjes,
Ben
Member 605 :D

Geplaatst: 27 nov 2001 22:30
door Rienk
Allereerst moet je "contact-pattern" in orde zijn, dit kunt je het handigst zien door de tanden in te smeren met lipstick (echt waar, de 'echte' smeerseltjes zoals pruisich blauw of hydratic ferrous oxide geven lang zo'n mooi beeld niet). Het is de bedoeling dat de pinion mooi in het midden van de tanden van het ringwiel "draagt". Vervolgens kijk je naar de "backlash", de ruimte die het ringwiel kan draaien voordat ie het pinion meeneemt. Hou hiervoor 0,15 a 0,20 mm aan. Verder moet de preload (voorspanning) van de lagers worden afgesteld. Het pinion moet met de hand vrij zwaar draaien (20 lb-in), en de speling van de carrier lagers moet worden uitgevuld PLUS ongeveer 0,30mm shims (ook weer voor die voorspanning)

De meetwaardes die ik hier heb ingetikt komen uit mijn nogal onbetrouwbare geheugen, kijk voor de zekerheid een shopmanual na. Kijk anders 's op de diverse zoekmachines, en tik als query "+dana +44 +ring +pinion +setup" in.

Het is nogal een gepiel...