Ik heb het als volgt in gedachten , een draaier bij ons op het werk heeft een plaatje gedraaid
En heb een rubberen ringetje en koperen ringetje gevonden
Moet ik nu wel of niet die koperen ringetje proberen ?
Want dicht die moer alles af als ik die op het plaatje schroef ?
Zoals jij 't doet is erg mooi, maar de olie kan nog steeds via de splines bij de schroefdraad komen.
Is de blanke ring van staal? Is wel vereist, want je klemt met de yoke ook het lager vast en moet dus goed vast zitten. De koperen ring kun je dus niet gebruiken.
De originele stalen ring is om de yoke strak op de as te drukken (samen met de moer) en de stervormige rubber ring is om de yoke op de as af te dichten. Deze vult de ruimte tussen yoke en schroefdraad.
Als je de rubberen ring niet meer hebt, is het simpelste om de ruimte waar deze zit dicht te smeren met kit of vloeibare pakking (wel de hele ruimte volsmeren).
Andere simpele optie is om wat kit op de splines te smeren.
Robbie schreef:Ik zou dan geen kit nemen maar teflon tape op de schroefdraad.
Dan lekt 'ie nog tussen de kraag van de moer en de stalen ring........en dat kun je niet afdichten met een rubberen ring of kit, want dat draai je er tussen uit.
ik zou een koperen (of aluminium) ring met dezelfde afmetingen als de stalen ring gebruiken, maar dan de helft dunner, of 'ouderwetse' vloeibare pakking tussen de moer en de ring.
(Dat is die doorzichtige bruine pakking uit een tube die je (vroeger) bij de bromfietsenhandel kon kopen)
Probleem is dat zacht koper (en aluminium)niet drukvast is. Daarom zal het moment dat je op de moer zet langzaam verdwijnen. Daardoor zal je lager los komen te zitten met alle problemen van dien.
Pakking en vloeibare pakking draai je er gewoon tussenuit...............omdat je de moer op moment moet zetten. Dit dus om het lager vast te klemmen; zie ook eerdere posts.