Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Tussenbak W200 aanpassen voor minder toeren - Zodat ik lekker laagtoerig kan cruisen

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
Tommy_W200
Berichten: 53
Lid geworden op: 18 jan 2012 19:58
Locatie: Westland

Bericht door Tommy_W200 »

Graag zou ik de W200 zo aanpassen dat hij veel minder toeren gaat maken in hoge gearing op de snelweg, zonder in te leveren op de terreincapaciteiten in lage gearing.

Dit lagere toerental moet zorgen voor een mooie rustige diepe V8 sound bij 130 km/u en zal waarschijnlijk ook erg goed zijn voor het gasverbruik bij die snelheid. Ik dacht aan rond de 2500 toeren bij 130, in plaats van de standaard 4000, wat bij ongetunede W200 ook zowat het maximale toerental is.

Mij lijkt de tussenbak aanpassen de logische oplossing. Bijvoorbeeld de vertanding ervan. Het zal mogelijk niet zo simpel zijn als bij mijn crossmotor, maar dat maakt niet uit.

Mijn vragen:
Kan dit zomaar?
Wie heeft dit al gedaan?
Dikkiedik
Berichten: 355
Lid geworden op: 06 feb 2004 16:49
Locatie: Obdam

Bericht door Dikkiedik »

De tussenbak aanpassen gaat niet. Wat je wel kan doen is op zoek gaan naar een A518 transmissie. Dat is in principe een A727 met overdrive. Wel moet je dan ook de tussenbak erbij hebben, de oude NP203 pas nl niet rechtstreeks op deze transmissie. Een A518 is ook langer, dus met tussenbak erbij zul je wel wat moeten modificeren, zoals het verplaatsen van je baksteun en het op maat laten maken van je aandrijfassen.
W200- '77, 360, D60 Front & Rear
Dikkiedik
Berichten: 355
Lid geworden op: 06 feb 2004 16:49
Locatie: Obdam

Bericht door Dikkiedik »

Kan m'n vorige bericht niet meer wijzigen, maar wat je ook nog kan doen is de gearing in je assen aanpassen. Alleen is dit een kostbaar klusje dat je zeker niet zelf eventjes kunt doen.......
W200- '77, 360, D60 Front & Rear
Robbie
Berichten: 895
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Bericht door Robbie »

Banden met een grotere diameter, gaat je toerental ook omlaag.
Je kan ook eerder van huis gaan, hoef je geen 130 te rijden :p
Dikkiedik
Berichten: 355
Lid geworden op: 06 feb 2004 16:49
Locatie: Obdam

Bericht door Dikkiedik »

Dat kan idd ook nog, is eigenlijk de makkelijkste en goedkoopste oplossing.
Het enige nadeel van het veranderen van je banden en/of overbrenging is dat je motor niet meer lekker in z'n powerband zit. Moet je daar eigenlijk ook weer wat aan doen.... (of je noemt het een goed excuus :D )Met een overdrive heb je daar in principe geen last van omdat je eigenlijk alleen maar een extra versnelling erbij krijgt.

Maar een snelheid van 130 in een W200 noem ik ook niet bepaald cruisen.... :;):




Edited By Dikkiedik on 1327245356
W200- '77, 360, D60 Front & Rear
Robbie
Berichten: 895
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Bericht door Robbie »

Ik denk sowieso dat de motor gekieteld zal moeten worden, met de aerodynamica van een bushokkie en dan ook nog een overdrive gaat een standaard 318 het zwaar mee krijgen.. Wat dan weer wel de lage toon ten goede komt.
Gebruikersavatar
JaapMopar
Berichten: 157
Lid geworden op: 08 aug 2011 19:46
Locatie: Drunen

Bericht door JaapMopar »

Dikkiedik schreef:Maar een snelheid van 130 in een W200 noem ik ook niet bepaald cruisen.... :;):
Dat wou ik net zeggen, zo hard wil je niet gaan, hou het zelf altijd mooi bij 90, is hard zat :D
Jaap
'76 W200 440 V8
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

wat ook nog kan is de motor aanpassen namelijk de slag vergroten (stroken of overstroken) ,je moet dan oa de krukas drijfstangen en zuigers vervangen ,je slaat dan ook twee vliegen in één klap : een groter slagvolume (iets van zes liter) en lager toerental
Dikkiedik
Berichten: 355
Lid geworden op: 06 feb 2004 16:49
Locatie: Obdam

Bericht door Dikkiedik »

bastian schreef:wat ook nog kan is de motor aanpassen namelijk de slag vergroten (stroken of overstroken) ,je moet dan oa de krukas drijfstangen en zuigers vervangen ,je slaat dan ook twee vliegen in één klap : een groter slagvolume (iets van zes liter) en lager toerental

Door stroken verander je niet het toerental van de motor! Immers wijzig je niet het aantal omwentelingen van de motor t.o.v de wielen. Door de langere slag neemt wel je vermogen en koppel toe en kan de motor het in ieder geval goed aan. Alhoewel stroken in de meeste gevallen overkill is. Wel een leuke overkill, dat dan weer wel :D




Edited By Dikkiedik on 1327269617
W200- '77, 360, D60 Front & Rear
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

klopt inderdaad ja ,t o v de wielen blijf je het zelfde toerental houden ,wordt dan toch oplossing zoeken in aandrijflijn ,in de vrachtwagenwereld wordt hier vaak de pignon en kroon verhouding in de achteras veranderd ,maar de combinatie groter slagvolume / langere reductie doet het natuurlijk goed ,heeft hier iemand zon overstroke motor ?Heb wel vaker van deze ombouw set gehoord gelezen maar nog niet eerder hier gezien
Theft_eXP
Berichten: 240
Lid geworden op: 23 jan 2010 00:24
Locatie: Hoogezand-Sappemaar

Bericht door Theft_eXP »

Met 35érs kon ik net aan 140 halen met orginele motor. met 37érs nog niet verder gekomen als 130. maar harder moet je ook echt niet willen. niet dat de auto dan niet meer controleerbaar is, maar het lawaai. boven de 100 begind het echt luidruchtig te worden binnen en moet je de radio op max zetten anders hoor je hem niet meer.
Tommy_W200
Berichten: 53
Lid geworden op: 18 jan 2012 19:58
Locatie: Westland

Bericht door Tommy_W200 »

JaapMopar schreef:
Dikkiedik schreef:Maar een snelheid van 130 in een W200 noem ik ook niet bepaald cruisen.... :;):
Dat wou ik net zeggen, zo hard wil je niet gaan, hou het zelf altijd mooi bij 90, is hard zat :D
Ik heb het over 130 km/u, dat is maar 80 mijl ofzo toch?

Verder moet je voorstellen dat er 2 crossmotoren in de bak staan en we ff van het Westland naar Rutten, Axel of West-Friesland willen om daar deel te nemen aan een meeting of wedstrijd die best wel vroeg begint. Dat is ver genoeg dat je wel graag gewoon met de rest mee wil rijden.

Ook koop ik geen stoere bak om vervolgens nog met aanhangersnelheid te rijden. Niet dat ik volgas wil rijden het hele stuk, maar volgensmij is de stroomlijn vergelijkbaar met de kleinere maar nog vierkantere VW T3. En die haalde dacht ik 130 met de luchtgekoelde 80 pk 2 liter boxer. Een W200 heeft dubbel zoveel pk's en 3x zoveel koppel.

Rijden op grote hummerbanden lijkt me niet handig, omdat die idd niet echt stil of stabiel zijn boven de 100 km/u. Ook zullen die best wel zwaar rollen. Ik verwacht juist dat de standaard 33" banden met de juiste vertanding wel een beetje normaal klinken bij 130 km/u.

Verder zijn alle iedeeen om het vermogen op te krikken natuurlijk welkom, daar ga ik zeker ook nog wel aan toekomen. Maar eerst wil ik weten of de vertanding er ook bij te krijgen is, want een V8 hoort toch van zijn koppel te leven.

De vertanding van de difs aanpassen kan idd ook, zolang ze maar allebei gelijk blijven zodat het niet misgaat als je ze lockt. Alleen wel, dat raakt ook de lage vertanding. Daarom ff de vraag hoeveel die overheeft in het terrein? Dus hoe makkelijk trek je anderen uit de blubber als dat nodig is?

En om de automaat te vervangen, ik heb dat oude filmpje van Dodge op youtube bekeken hoe je alles af moest stellen bij een originele automaat die bij de auto hoort en dat vond ik al te ingewikkeld. Om er dan nog 1 af te stellen die er niet bijhoort zou ik heel erg tegenop zien. Heeft iemand dat al voor elkaar gekregen?[/color]



Edited By Tommy_W200 on 1327354252
Dikkiedik
Berichten: 355
Lid geworden op: 06 feb 2004 16:49
Locatie: Obdam

Bericht door Dikkiedik »

Ga eerst maar eens een keertje met dat ding de snelweg op en dan 80-90 mph rijden, dan begrijp je wel wat we bedoelen :;):
Met 33 inch banden rijdt het idd nog prima, je zou zelfs 35 inch kunnen overwegen mits je voor goede wegbanden gaat, dus geen terreinbanden oid. Verder helpen goede schokbrekers ook enorm, en voor een beter (lees strakker)stuurgedrag zou je een andere stuurstang kunnen monteren zodat de rag-joint op het stuurhuis vervalt.
W200- '77, 360, D60 Front & Rear
76 w200
Berichten: 587
Lid geworden op: 01 mar 2007 20:03
Locatie: westkapelle

Bericht door 76 w200 »

hoi
ik heb 35" straatbanden . rijd prima op de snelweg ook bij 140
76 w200 340
76 w200 360
Theft_eXP
Berichten: 240
Lid geworden op: 23 jan 2010 00:24
Locatie: Hoogezand-Sappemaar

Bericht door Theft_eXP »

Ik reed ook altijd 130 op 35 BFG A/T's
Plaats reactie