Rammelende bak in P-stand (II)

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
JJF Naus
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 mei 2001 13:50
Locatie: Utrecht

Bericht door JJF Naus »

Waarschijnlijk is mijn probleem meegecrasht met de site... Helaas is het er nog wel steeds...

Wanneer ik m'n Dodge in P-stand start, geeft het een rammelend geluid onder in de versnellingsbak. Dit geluid verdwijnt als ik naar de Neutrale stand overga.
In de versnelling rammelt het geheel niet/ minder. Ook lijkt het geluid af te nemen naarmate de motor warmer gedraaid is.
oliepeil is in orde; de bak hangt naar mijn idee ook vast onder de Dodge. Enige idee wat het zou kunnen zijn???

Thanx in advance,

Jack JF Naus.
Get a life... Get a Dodge...

* 1976 Dodge W200, 318 ci (semi-daily)
* 1977 Ford Ranchero GT 500, 351 ci (semi-daily)
* 2010 John Deere X110, 18.5 hp (lawn-weekly)
Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk »

Jack is was aleerder een antwoord aan het tikken, en toen ging deze site plat... Proberen we 't gewoon nog's :p .

Aangezien de olie circulatie over/door de koppelomvormer in P een heel stuk minder is dan in 1-2-N- of R zouden we 't probleem misschien in die richting kunnen zoeken (..want eigenlijk heb ik geen flauw idee...)

Misschien is je koppelomvormer een beetje ziek (erg ruime speling van de stator of zo) of een nog verder gezocht idee (in dit verband tenminste, maar wel makkelijk even te controleren) zou kunnen zijn dat de boutjes waarmee de omvormer aan de flexplate vast hoort te zitten zichzelf losgewerkt hebben.
wouter
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 mar 2001 22:29
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door wouter »

Hoi,

Volgens mij heeft het wellicht iets te maken met de Pen die door de as gaat in de P-stand. Ik denk dat die er niet goed in gaat en dan tegen de nog ronddraaiende as aan tikt. Ik denk dat je dat op de volgende manier kan uittesten. Probeer eens de auto te verrijden (duwen) als die in de P staat. Met de Pen er goed in, zou dat niet mogen kunnen. Als je em wel van de plaats krijgt, wellicht met de rammel hoorbaar, is het die Pen.
Lijkt me niet echt ernstig.

Mbt bovenstaand raad ik maar. Heb nog geen eigen ervaring er mee. Ben benieuwd naar ander meningen.

Groeten, Wouter.
--> Voor de aanhouder is geen weg onbegaanbaar. <--
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Je hebt het erover dat dit rammelen optreedt als je in de P-stand START. Bedoel je dit ook zo? Als je in N hebt gezeten en dan weer terug gaat naar P, rammelt ie dan nog steeds?

Er zijn automaten waarbij de koppelomvormer leegloopt als de auto stilstaat. In P draait de oliepomp nog niet, in N wel. Misschien ligt er wat rommel in de koppelomvormer wat hoorbaar is als er nog geen olie in zit. Nadat de bak eenmaal in N heeft gestaan zit er weer olie in.

Verder is dit denk ik typisch een geval van afwachten of er iets stuk gaat. Je kan ook de P-stand gewoon niet gebruiken, dan hoor je het niet meer. :-)

Groeten,
Frans
JJF Naus
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 mei 2001 13:50
Locatie: Utrecht

Bericht door JJF Naus »

Heren,

bedankt voor jullie antwoorden en mogelijke oorzaken.
Frans, ik moet idd even iets duidelijker in mijn bewoording zijn (mijn excuses... )
Als ik start in de N-stand en ik ga naar de P-stand dan rammelt de bak net zo goed. Dit doet 'ie ook als ik een stuk gereden heb (alles mooi warm) en vervolgens afrem naar stapvoets rijden of de P-stand; een rammelend geluid alom...
In de versnelling (D of 1/2) en stilstand is het geluid ook te horen, maar klinkt het anders. Wellicht dat het geluid mede veranderd wordt door de anders lopende motor?! Maar rammelen doet het!

Jack JF Naus.
Get a life... Get a Dodge...

* 1976 Dodge W200, 318 ci (semi-daily)
* 1977 Ford Ranchero GT 500, 351 ci (semi-daily)
* 2010 John Deere X110, 18.5 hp (lawn-weekly)
JJF Naus
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 mei 2001 13:50
Locatie: Utrecht

Bericht door JJF Naus »

Rienk schreef:...een nog verder gezocht idee (in dit verband tenminste, maar wel makkelijk even te controleren) zou kunnen zijn dat de boutjes waarmee de omvormer aan de flexplate vast hoort te zitten zichzelf losgewerkt hebben....
Mannen,

ik ben afgelopen week even naar Liessel (Deurne) gereden. Daar zit Maas, een kenner van Dodge en Chevy. Die heeft het geluid even aangehoord en kwam tot de conclusie dat het de flexplate naar alle waarschijnlijkheid was (Goed idee Rienk!!!) Waarschijnlijk heeft hij zich losgerammeld, of heeft het geheel nooit goed vastgezeten. Hoe dan ook... binnenkort wordt ernaar gekeken... Bedankt voor de reacties!!!

Jack JF Naus.
Get a life... Get a Dodge...

* 1976 Dodge W200, 318 ci (semi-daily)
* 1977 Ford Ranchero GT 500, 351 ci (semi-daily)
* 2010 John Deere X110, 18.5 hp (lawn-weekly)
Plaats reactie