Pagina 1 van 3

Geplaatst: 03 sep 2011 13:26
door beundehaas
halo dtber's

onder mijn dodge projectje heb ik een dana 44 vooras zitten met automatische vrijloopnaven, kan iemand mij hier meer info over geven?
want ik wil er eigenlijk warn locking hub's op kopen, en dat hele automatische gedoe er af.

Geplaatst: 14 sep 2011 22:00
door beundehaas
heeft niemand goede of slechte ervaringen met deze vrijloopnaven???

Geplaatst: 15 sep 2011 07:22
door 76 w200
bij mij komt er zo'n as onder
maar heb er nog geen ervaring mee

Geplaatst: 15 sep 2011 08:49
door biestieboy
rij zelf al jaren met zo'n as onder een w200, werkt perfect op 1 ding na.

in de automatische vrijloopnaven zit een veer die hem elke keer in z'n vrij duwd, deze moet je er even uithalen
en dan werkt het perfect.

arjan

Geplaatst: 15 sep 2011 21:14
door beundehaas
heey arjan,

over welke veer heb je het dan? er zitten 2 veren in.
een grote en een kleintje.

Geplaatst: 16 sep 2011 08:31
door biestieboy
is al even geleden dat ik hem eruit gehaald heb maar volgens mij moet je de grote eruit halen.

arjan

Geplaatst: 16 sep 2011 20:23
door Gert-jan
Even een klein vraagje.
Ik ga morgen onder mijn Dodge ook een as met auto wielnaven plaatsen.
Als ik niks aan de naven doe kan je er da wel gewoon mee rijden?

Als je die veer er uit haalt is toch juist de hele werking van de naven weg.

Gert Jan

Geplaatst: 17 sep 2011 08:41
door biestieboy
hoi gert-jan,

dit klopt wel wat je zegt maar de as met automatische vrijloopnaven hoort onder een auto te zitten die een tussenbak heeft die in 4x2 kan.
aangezien onze dodges permanenet 4x4 zijn hebben de vrijloopnaven geen functie.
als ze vrij staan kun je namelijk niet meer rijden ( alleen in sper).
de vrijloopnaven zijn zo gemaakt dat op het moment van de tussenbak in 4x4 ( wordt bij zo'n tussenbak meteen sper) zetten en je rijdt een stukje vooruit schakelen ze in en bij terugschakelen naar 4x2 schakelen ze automatiche uit, na een stukje rijden.

bij permanenet 4x4 schakelen ze moeilijk in omdat hij dan eigenlijk in sper moet staan om in te schakelen en meestal gaan de vrijloopnaven er wel in maar soms ook niet met als gevolg een ratelend geluid en op termijn schade aan d evrijloop naaf.
( en je staat voor lul omdat je wel gas geeft maar stil blijft staan.)

arjan

Geplaatst: 17 sep 2011 12:43
door rvanderende
sper????????????

je bedoelt je difflock denk ik die je tussenbak lockt
denk ik

ik zoek nog steeds een as met vrijloopnaven grgrgrgrg

Geplaatst: 17 sep 2011 16:57
door Gert-jan
Dan snapte ik de werking toch goed.

Maar het schijnt dat je de tussen bak ook om kan bouwen naar 4x2 en dan inschakelbaar 4x4 weet iemand hier iets meer over?

@ rvanderende, moet je toch iets beter zoeken die ik heb stond gewoon op marktplaats al een maand of 2.

Groetjes
Gert Jan

Geplaatst: 17 sep 2011 21:20
door rvanderende
tja heb helaas nooid zoveel tijd om te zoeken
maar ok ook dat komt weer goed

er zijn inderdaat sets om je bak om te zetten naar 2wheel

of op zoek naar een 305 tussenbak met de voorste aandrijving rechts

maar ok we zoeken rustig verder

groetjes rpb/sa

Geplaatst: 17 sep 2011 22:10
door Gert-jan
Ik ben een beetje verslaaft aan marktplaats. :cool:
Mijn as is een chevy as, past er redelijk makkelijk onder.

Weet jij ook hoe dat setje heet ?
Of waar ik dat kan vinden op het web?

Gert Jan

Geplaatst: 17 sep 2011 22:32
door rvanderende
heb die setjes gezien op ebay
onder np203 of np205

onder mijn dodge zit een ford vooras 8 gaats
en mijn dif zit aan de bestuurderskant
dus het zoeken is wat ingewikkelder

Geplaatst: 18 sep 2011 10:18
door Dikkiedik
"Zo'n setje heet een "part time conversion kit"
O.a Milemarker maakt ze maar er zijn ongetwijfeld nog meer producenten.

Geplaatst: 20 sep 2011 22:11
door beundehaas
nou heb ik ook wat. met het monteren van de voorste aandrijfas is mij 1 van de boutjes van het kruisje op de yoke afgebroken, er zit dus nog een stukje draad in. heeft iemand er ervaring mee om die er uit te krijgen?? het is namelijk fijn draad en hij zit net beneden het contact vlak van de yoke.