Trillen. - Tussen 35 en 45 Mijl
Hoi,
Van het weekend is mijn vriend terug geweest met mijn dodge. Hij trilt namelijk tussen de 35 en 45 mijl per uur. Werd mij verteld dat ik maar de banden moest laten balanceren, daar lag het aan. Anders was het de voorste aandrijfas die afgesteld moet worden. Als het echt niet anders kon, moest ik de Voorste aandrijving er maar uit halen!!! ??? Die laatste is geen optie :withstupid: Ik koop geen 4x4 om 4x2 te gaan rijden.
Maar nu even terug naar de klacht. Weet iemand wat er aan de hand KAN zijn?
Als het te groot en te duur wordt dan laat ik het doen, door degene waar ik hem gekocht heb, onder de garantie.
Van het weekend is mijn vriend terug geweest met mijn dodge. Hij trilt namelijk tussen de 35 en 45 mijl per uur. Werd mij verteld dat ik maar de banden moest laten balanceren, daar lag het aan. Anders was het de voorste aandrijfas die afgesteld moet worden. Als het echt niet anders kon, moest ik de Voorste aandrijving er maar uit halen!!! ??? Die laatste is geen optie :withstupid: Ik koop geen 4x4 om 4x2 te gaan rijden.
Maar nu even terug naar de klacht. Weet iemand wat er aan de hand KAN zijn?
Als het te groot en te duur wordt dan laat ik het doen, door degene waar ik hem gekocht heb, onder de garantie.
Wie het laatst lacht denkt het traagtst.
Ik heb het idee dat het net onder de auto vandaan komt. Hij trilt bij dezelfde snelheid ook in een andere versnelling ,maar dan wel minder hard. Het komt niet uit het stuur, dat trilt niet. Volgens mij trilt de complete carosserie. Als ie trilt zie ik namelijk ook niks in de spiegels.
Om eerlijk te zijn, weet ik nog niet wat ik met deze Dodge aanmoet.
Om eerlijk te zijn, weet ik nog niet wat ik met deze Dodge aanmoet.
Wie het laatst lacht denkt het traagtst.
Kijk even of je geen speling hebt op de flensen van de tussenbak en differencieel. Als dit goed is ook even de kruisstukjes controleren en kijken of de aandrijfas in lijn staat. Is dit euvel pas gekomen of kort na een reparatie aan de assen, versnellingsbak of tussenbak?
Veel succes en tot horens.
Dodgie1 :joker:
Veel succes en tot horens.
Dodgie1 :joker:
dit euvel zat er al in toen ik hem kocht. Verklaring van de verkoper was dat de Dodge 3 maand stil had gestaan en dat de banden waren uitgezakt.
We halen van het weekend de voorste aandrijfas eruit en kijken of het trillen weg is, dan weten we in ieder geval dat het de voorkant is die problemen geeft en niet de achterkant.
We halen van het weekend de voorste aandrijfas eruit en kijken of het trillen weg is, dan weten we in ieder geval dat het de voorkant is die problemen geeft en niet de achterkant.
Wie het laatst lacht denkt het traagtst.
Nu is mij wel eens opgevallen dat mijn tussenbak schuin naar beneden loopt van voor naar achter. Hoort dat zo..?
Ja, dat hoort zo. Is gedaan om de uitgaande assen dichterbij de voor- en achteras te brengen (lager).
Dan in het algemeen over trillingen.
De Dodge in standaard uitvoering heeft een (redelijk) uitgebalanceerd ontwerp wat betreft aandrijving. Hiervoor werd een compromis gesloten om trillingen te beperken en toch eenvoudig (goedkoop) te kunnen produceren. Als hierin wat gewijzigd wordt (andere veren voor verhoging e.d.) kan dit nog wel eens problemen veroorzaken in de vorm van trillingen.
Ook ouwe doorgezakte veren kunnen dit veroorzaken.
Ik zal niet te diep ingaan in het principe van de kruiskoppelingen van de tussenassen en hun uitlijning, maar in het geval van onze Dodge kun je niet (teveel) afwijken van de standaard.
Als je dus wat verandert, kan dit grote gevlogen hebben.
Om alles weer binnen de perken te krijgen moet je aardig wat wijzigen.
Resultaat: of je leert leven met trillingen of je wijzigt de hele aandrijflijn (vooral de uitlijning van onderdele ten opzichte van elkaar).
Gerhart
Gisteren nog even aan het blazen geweest met de Dodge. Maar in de 3e versnelling tussen 35 en 45 mijl trilt ie. Als je de kick-down intrapt, dan rij je in de 2e versnelling tussem 35 en 45 mijl, maar dan trilt ie niet.
Het pookje van de transferecase trilt niet/nauwelijks.
Verder is deze Dodge nog niet opgehoogd en opgefokt, dus daar ligt het ook niet aan.
Ik hoop niet dat het versnellingsbak of lagers zijn, dat lijken mij prijzige reparaties.
Ik hoor het wel weer van jullie. Wij gaan verder met onze speurtocht :welder:
Het pookje van de transferecase trilt niet/nauwelijks.
Verder is deze Dodge nog niet opgehoogd en opgefokt, dus daar ligt het ook niet aan.
Ik hoop niet dat het versnellingsbak of lagers zijn, dat lijken mij prijzige reparaties.
Ik hoor het wel weer van jullie. Wij gaan verder met onze speurtocht :welder:
Wie het laatst lacht denkt het traagtst.
klinkt als OF onder de 35 gaan rijden OF boven de 45 :-)
ik heb ook een snelheid waar hij gaat trillen, zit je erover dan is het weer vloeiend.....
Bij mij komt het door de banden.. Echte mudgrabbers , heeft bijna geen nut om te gaan balanceren.. gewoon iets harder rijden :-)
Jordy
ik heb ook een snelheid waar hij gaat trillen, zit je erover dan is het weer vloeiend.....
Bij mij komt het door de banden.. Echte mudgrabbers , heeft bijna geen nut om te gaan balanceren.. gewoon iets harder rijden :-)
Jordy
it's a crazy feeling we can't control, the sound of freedom called Rock&Roll!
Dat heb ik maandag al gedaan. Ik heb een beste partij lood aan de velgen zitten. :( Ook concludeerden wij (monteur en ik) dat 2 van de 4 velgen licht ovaal zijn. Dit zijn de standaard formaat velgen en banden, niks bijzonders.
Misschien moet ik de banden + velgen van de Dodge van mijn vriend eens jatten die zijn trouwens ook veel mooier. :inlove:
We hebben nog 3 standaardvelgen liggen als reserve. Als we daar nu eens een 4e bij kunnen krijgen, dan kan ik proberen andere velgen erop te leggen.
Edited By Muis on 1081345685
Misschien moet ik de banden + velgen van de Dodge van mijn vriend eens jatten die zijn trouwens ook veel mooier. :inlove:
We hebben nog 3 standaardvelgen liggen als reserve. Als we daar nu eens een 4e bij kunnen krijgen, dan kan ik proberen andere velgen erop te leggen.
Edited By Muis on 1081345685
Wie het laatst lacht denkt het traagtst.
Zou ook het volgende eens proberen: in elke versnelling het hele toerengebied langzaam doorlopen. Dus: bak in "1" (niet in "D" dus) en langzaam accelereren en voelen wanneer het trillen begint en eindigt.
Dit ook in "2" proberen en als laatste in "D".
Voel je in elke versnelling ongeveer bij hetzelfde toerental de trilling -> probleem zit in de motor of koppelomvormer.
Zit de trilling in elke versnelling maar verschuift t.o.v. het toerental -> probleem in aandrijflijn (alles na de versnellingsbak).
Zit de trilling maar in één versnelling -> probleem in versnellingsbak.
Dit ook in "2" proberen en als laatste in "D".
Voel je in elke versnelling ongeveer bij hetzelfde toerental de trilling -> probleem zit in de motor of koppelomvormer.
Zit de trilling in elke versnelling maar verschuift t.o.v. het toerental -> probleem in aandrijflijn (alles na de versnellingsbak).
Zit de trilling maar in één versnelling -> probleem in versnellingsbak.
Gerhart