Pagina 1 van 1

Geplaatst: 14 mar 2004 21:23
door 66-1067793066
Ik ben mijn voor en achteras aan't reviseren, en ik vraag me zo af waar zo'n locking hub voor is. Wie weet dat??

Bram

Geplaatst: 14 mar 2004 22:51
door Rienk
Bij een permanent 4x4 tussenbak, zoals bij de meeste van onze W200's hebbie er weinig aan, behalve dan dat ze wel 's 'doorschieten' als er erg veel kracht op komt. Ik heb zelf ook zo'n vooras, en ik verbruik sinds ik die vooras heb beduidend minder steekassen en -kruisjes. So hep ieder nadeel sijn foordeel..

Heb je een tussenbak met 2H-4L, dan wordt je voorste cardan op de weg (in 2H) niet aangedreven, en zorgen de a.l.hubs ervoor dat de wielen de steekassen en het differentieel niet meer aandrijven. Dat zal wel iets in het brandstofverbruik schelen, maar als je je daar druk over zou maken, dan kun je beter (IMNSHO) in een cuore of alto of zo gaan rijden.

Het allergrootste voordeel van deze voorassen en naven is dat de beide wiellagers (per wiel, dus) veel verder uitelkaar zitten dan bij de "gewone" (unit bearing) Dana44. Wel zijn de individuele lagers iets kleiner. Dat betekent dat deze assen beter in staat zijn een grote krachten/koppels op te nemen, ondanks dat de lagers zélf wat kleiner zijn (neem 's een scherpe bocht een beetje snel, met grote banden, en probeer je 's voor te stellen wat die wiellagers te verstouwen krijgen), en om het helemaal mooi te maken zit het buitenste lager opgesloten met een moer + borgmoer. Nastelbaar dus.

Geplaatst: 14 mar 2004 23:27
door 66-1067793066
Dit is dus niet echt een standaard w200 vooras? Of is dat per dodge verschillend...

Om die lagerspeling weg te stellen hebie zeker wel een bijzonder stukje gereedschap nodig?

Gr Br

Geplaatst: 15 mar 2004 11:46
door Rienk
't zijn wél standaard voorassen, maar ze werden pas in 1980 of 1984 voor 't eerst gebruikt.

Die lagers stellen is vrij simpel, borgplaatje lostikken met een beiteltje, en vervolgens de borgmoer lossen met een pijpsleutel of zo (ik weet de exacte maat niet uit mijn hoofd), borgplaatje (tijdelijk) er even uitvissen en dan de eigenlijke stelmoer aandraaien. Wel uitkijken dat je het lager niet té strak zet. Het wiel/naafgebeuren moet wel soepeltjes willen draaien. Dan borgplaatje weer plaatsen, borgmoer vastzetten, borgen, vrijloopnaafgedoe er weer in pielen, klaar.

Geplaatst: 10 feb 2011 21:46
door dodge76
Guest schreef:Ik ben mijn voor en achteras aan't reviseren, en ik vraag me zo af waar zo'n locking hub voor is. Wie weet dat??

Bram


Ik heb zo'n locking hub kapot. Wie kan mij er eentje leveren ??

dodge76
(84 w150)