Pagina 1 van 1

Geplaatst: 28 mar 2003 11:17
door JJF Naus
Heren,
ik ben vanochtend het volgende probleem tegengekomen:

Na een stukje rijden gutste vanuit mijn achterdiff de olie met bakken tegelijk op de straat. Nu had ik al eerder opgemerkt dat de keering (waar de cardan het diff in gaat) een beetje aan het zweten was, maar dit is momenteel bijna complete leegloop. Mijn vraag is nu de volgende:
Hoe kan ik deze keering vervangen? Een stap voor stap handelswijze wordt ten zeerste op prijs gesteld!!!
Ik heb met C&P USA Parts in Belfeld gebeld en zij kunnen me een nieuwe keering leveren indien ik het nummer op de oude voor kan lezen aan ze… Maar dan moet die er dus wel eerst uit… Dusseh…

Graag een reactie (met stappenplan?) Jack.

Geplaatst: 28 mar 2003 12:53
door Gerhart
Vanaf de fabriek zit er een ééndelige seal in, als je 'm gaat vervangen krijg je een tweedelige.
Vervangen gaat als volgt:
-verwijder de olie uit het carter en daarna ook de pan zelf
-schroef de oliepomp los
-verwijder de achterste lagerkap; hierin zit ook de seal
-snij nu de seal door (als tie nog heel is); voorzichtig zonder de krukas te raken!!!!!!!!
-nu voorzichtig aan de seal trekken en tegelijkertijd de krukas draaien (sleutel voor op de grote bout zetten); dit door een andere persoon laten doen, tenzij je twee armen van een metertje of twee hebt, natuurlijk
-let wel even op hoe de ouwe seal erin zit
-nieuwe seal in omgekeerde volgorde erin en de pasvlakken met een vloeibare pakking insmeren

Let wel op dat je ook een pakkingset voor het carter meebestelt.

Geplaatst: 28 mar 2003 14:49
door JJF Naus
Hoo!!! S T O P!

Gerhart, bedankt voor je snelle reactie. Ik denk echter dat ik niet duidelijk genoeg ben geweest...
Het lekt bij mijn achterdifferentieel (waar de achtercardan) het differentieel ingaat. Dus niet (!) het blok! De keering 'tussen' cardan en diff. is namelijk gaar...
Zou je me een plezier willen doen en de nieuwe oplossing ook even willen droppen hiero?

Super bedankt! Jack (die je anders vanavond nog even probeert te bellen...)

Geplaatst: 28 mar 2003 20:13
door Gerhart
Mijn fout!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik heb niet goed gelezen.
Bovenstaande verhaaltje geldt voor de achterste krukas keerring van de motor.

Om de seal van de achteras te vervangen ga je als volgt te werk:
-achterste kruisje losmaken
-tussenas uit elkaar schuiven (even de positie markeren zodat 'ie weer op exact dezelfde manier in elkaar gaat)
-nu de grote moer losdraaien ("yoke" tegenhouden)
-"yoke" eraf schuiven
-seal eruit friemelen met schroevendraaier ofzo
-stalen buitenkant v.d. seal insmeren met een vloeibare pakking
-seal monteren met een passende bus of dop (met hamer)
-rubberen deel van de seal goed in-olien
-alles weer monteren; moer van de yoke op 350 Nm vastzetten