Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

problemendodgeke - flexplaat

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
marcel en saskia
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2001 06:56
Locatie: antwerpen belgie
Contacteer:

Bericht door marcel en saskia »

hallo,ik heb een dodge gekocht in mooie staat,enkel de flexplaat was stuk.
de flexplaat is de plaat die de koppelomvormer van de automatische boite en de motor verbind.
wij hebben deze vervangen en enkele dagen later is deze terug gebroken,dan heeft met mij gezegd dat er een onbalans op de koppelomvormer zou zitten.
dan hebben we een andere koppelomvormer en een nieuwe flexplaat geplaatst.dan heb ik een week gereden en de flexplaat is nogmaals gebroken.
nu ben ik teneinde raad.
is er iemand die hier een mogelijke oorzaak van weet???
met dank,celleke
member 610
member 610
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Celleke,

't is natuurlijk ook mogelijk dat er een afwijking in de krukas (van de motor) zit. Aangezien alles weer uit elkaar moet, zou ik 'es effe kijken of er niet te veel (axiaal of radiaal) speling op de krukas en ingaande as van de transmissie zit. Deze moet je hooguit een enkele tiende millimeter (exacte toleranties staan in de diverse boeken) voor- en achteruit en op- of neer kunnen bewegen. Is één van deze afwijkingen te groot, kan dit grote gevolgen hebben.
Mocht je de exacte toleranties willen weten, kan ik deze eventueel wel even opzoeken; laat me dit dan even weten.
Succes.
Gerhart
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

o ja, dat vergeet ik nog bijna, kijk ook eens naar de trillingsdemper (voorop de krukas). Deze bestaat uit twee stalen delen met daartussen een rubberen deel. Dit rubber kan en zal na een bepaalde tijd uitdrogen en dan doet deze demper niets meer. Gevolg: extra trillingen.
Gerhart
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Horen de koppelomvormer en de motor wel bij elkaar? De 318 is intern gebalanceerd, en de 360 is extern gebalanceerd. Zet de koppelomvormer van een 360 op een 318 of omgekeerd en de hele boel trilt uit elkaar. (Misschien heeft iemand er eens een 360 blok ingezet maar wist ie niet dat je dan ook de koppelomvormer moet vervangen?)

Wat ook nog zou kunnen is dat de motor en automatische bak niet op EEN lijn staan maar onder een hoek. De flexplaat kan minimale verschillen opvangen maar het moet niet te gek worden... Kijk dus eens of de auto ooit een ongeluk heeft gehad?

Succes en groeten,
Frans Veldman
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Mijn 318 is EXTERN geballanceerd, dus met een demper aan de radiateur-zijde van de motor!!!!!
Gerhart
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

Hoi Gerhart,

Jouw 318 is NIET extern gebalanceerd. Die demper aan de radiateur-zijde is gewoon een trillingsdemper, bedoeld om torsie-bewegingen van de krukas mee af te dempen. Die zit op iedere Dodge.

Wat ik bedoel met balancering is dat er een compensatie is voor het gewicht van de zuigers e.d. Bij een 318 zit dat in de krukas zelf, bij een 360 wordt dat gedaan door de koppelomvormer.

Op de Amerikaanse Mopar-forums wordt je ook keer op keer gewaarschuwd om op te letten dat je spullen voor interne- en externe balancering niet met elkaar verwisseld. De 318 is altijd intern gebalanceerd, de 360 extern. Tenzij het hele drijfwerk is vervangen door performance spul om er mee te kunnen racen, in dat geval kun je zelf kiezen.

Groeten,
Frans Veldman
marcel en saskia
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 mei 2001 06:56
Locatie: antwerpen belgie
Contacteer:

Bericht door marcel en saskia »

Bedankt voor de tips,ik ben even bij de vorige eigenaar gaan horen en de motor zou zeker een 318 zijn met de juiste koppelomvormer,want hij heeft er 3 jaar mee gereden zonder problemen.Dan heeft hij de boite laten reviseren en dan is het probleem met de flexplaat begonnen.Nu heb ik ondertussen horen zeggen dat er in de motor 2 pinnen moeten zitten waar de boite overschuift en deze ontbreken bij mij.Dit zou ook een oorzaak kunnen zijn heeft men mij gezegd.
groetjes,celleke
member 610
Plaats reactie