Rare tik onder de auto voorkant - Rare tik onder de auto voorkant.
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 24 jun 2002 21:47
Hallo beste mensen en buitenlui.
Ik zit met een probleem zoals meer mensen hier.
:( Nu komt het: Na een klein onderzoek werd geconstateerd dat het binnenwerk van mijn vooras behoorlijk in de war was. Deze as had behoorlijk veel speling in het cardan en op de wiellagers Het tikken zou hier vandaan komen.
Na een beetje hoofdpijn een nieuwe vooras gekocht :) een hele mooie groene. Nou heb ik vandaag eindelijk de auto weer terug ik dol gelukkig. Op de terug weg hoorde ik als een nachtmerrie weer dat getik . Ik zit nu met m'n handen in het haar, wie heeft er een idee waar ik nou dat getik moet zoeken???????????
v.r gr J.Vorgers
Ik zit met een probleem zoals meer mensen hier.
:( Nu komt het: Na een klein onderzoek werd geconstateerd dat het binnenwerk van mijn vooras behoorlijk in de war was. Deze as had behoorlijk veel speling in het cardan en op de wiellagers Het tikken zou hier vandaan komen.
Na een beetje hoofdpijn een nieuwe vooras gekocht :) een hele mooie groene. Nou heb ik vandaag eindelijk de auto weer terug ik dol gelukkig. Op de terug weg hoorde ik als een nachtmerrie weer dat getik . Ik zit nu met m'n handen in het haar, wie heeft er een idee waar ik nou dat getik moet zoeken???????????
v.r gr J.Vorgers
Velen hebben mond genoeg om andermans werk te kraken, zelden hand genoeg dat beter te maken.
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 25 feb 2003 21:06
- Locatie: biest-houtakker
-
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 25 nov 2002 23:07
- Locatie: Lommel (België)
Die rare tik, bij lage snelheden en weinig koppel, zit er bij mij ook in. Ik heb nog niet echt naar de oorzaak gezocht, maar mijn vermoeden ging ook naar speling in het differentieel. Sinds mijn recentelijke nederlaag tegen de autokeuring-people, weet ik echter ook dat mijn linker remklauw los zit, misschien dat daar de oorzaak zit.
Never regret things you did, only those you didn't try.
Het beste is om bij het begin te beginnen: wat is de frequentie van de tik?
Ik bedoel hiermee: hoor je de tik bij elke omwenteling van het wiel of, bijvoorbeeld, bij elke omwenteling van de tussenas (die ongeveer vier keer zo snel draait als de wielen)?
Is de tik toerental afhankelijk (motor) of snelheidsafhankelijk (in elke versnelling ongeveer hetzelfde of steeds sneller)?
Als je een antwoord op deze vragen weet, kun je erachter komen waar de tik zit (motor, versnellingsbak, tussenas, aandrijfas, wielen, enz.)
Een tik is heel moeilijk te vinden als je niet weet waar je moet zoeken.
Een tik kan namelijk tussen het luchtfilter en de wielen zitten, met alle mogelijkheden ertussenin en het lijkt soms of een tik in de as zit, terwijl later blijkt dat deze toch echt uit de versnellingsbak komt.
Als je in de cabine zit, wordt het geluid erg vervormd, waardoor je vaak niet goed kan zeggen waar het vandaan komt.
Ik bedoel hiermee: hoor je de tik bij elke omwenteling van het wiel of, bijvoorbeeld, bij elke omwenteling van de tussenas (die ongeveer vier keer zo snel draait als de wielen)?
Is de tik toerental afhankelijk (motor) of snelheidsafhankelijk (in elke versnelling ongeveer hetzelfde of steeds sneller)?
Als je een antwoord op deze vragen weet, kun je erachter komen waar de tik zit (motor, versnellingsbak, tussenas, aandrijfas, wielen, enz.)
Een tik is heel moeilijk te vinden als je niet weet waar je moet zoeken.
Een tik kan namelijk tussen het luchtfilter en de wielen zitten, met alle mogelijkheden ertussenin en het lijkt soms of een tik in de as zit, terwijl later blijkt dat deze toch echt uit de versnellingsbak komt.
Als je in de cabine zit, wordt het geluid erg vervormd, waardoor je vaak niet goed kan zeggen waar het vandaan komt.
Gerhart
Hee Dodgers,
laatst na een ritje van werk naar huis begon dodgke ineens te tikken (voorkant) kan het echter niet goed thuisbrengen waar t vandaan komt.
hij tikt in de N,D,1,2 en in de R,echter in de P niet? dus lijkt me dat t een losgetrilde bout van de flexplaat niet kan zijn.
de tik (of eigenlijk meer een mechanische ratel)is wel afhankelijk van het motor toerental.
iemand een idee????
the groeten
Luc
laatst na een ritje van werk naar huis begon dodgke ineens te tikken (voorkant) kan het echter niet goed thuisbrengen waar t vandaan komt.
hij tikt in de N,D,1,2 en in de R,echter in de P niet? dus lijkt me dat t een losgetrilde bout van de flexplaat niet kan zijn.
de tik (of eigenlijk meer een mechanische ratel)is wel afhankelijk van het motor toerental.
iemand een idee????
the groeten
Luc
LIEVER HOOG WATER DAN HOGE BLOEDDRUK
1977 DODGE W200 318 cui edelbr.streetmaster 2,holley 650,purple cam,flowtech headers.
1968 DODGE CHARGER 451 cui stroker,edelbr.torker2 ,holley 750,purple cam
1977 DODGE W200 318 cui edelbr.streetmaster 2,holley 650,purple cam,flowtech headers.
1968 DODGE CHARGER 451 cui stroker,edelbr.torker2 ,holley 750,purple cam
lucadee schreef:Hee Dodgers,
laatst na een ritje van werk naar huis begon dodgke ineens te tikken (voorkant) kan het echter niet goed thuisbrengen waar t vandaan komt.
hij tikt in de N,D,1,2 en in de R,echter in de P niet? dus lijkt me dat t een losgetrilde bout van de flexplaat niet kan zijn.
de tik (of eigenlijk meer een mechanische ratel)is wel afhankelijk van het motor toerental.
iemand een idee????
the groeten
Luc
Ik denk dat je speling hebt in je remklauwen
Ik had een Dodge B250 die begon ook te tikken na enkele kilometers rijden
Na een tijdje zoeken ontdekt dat het zg huis waar de klauw in hangt een beetje uitgewoont was.
Ik heb er een las in gelegd en vlak geslepen tot de speling weg was.
Edited By robdodge on 1118310861
-
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
- Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
- Contacteer:
Hee Dodgers,
bedankt voor jullie reacties,maar ik ga het blok eruit halen i.v.m lekkages ( Keerring converter ,waterpomp,distributie deksel )en de automaat voor evt.revisie cq vervanging.
na het terug in elkaar zetten hoop ik toch van de tik verlost te zijn ???
the groeten
Luc
bedankt voor jullie reacties,maar ik ga het blok eruit halen i.v.m lekkages ( Keerring converter ,waterpomp,distributie deksel )en de automaat voor evt.revisie cq vervanging.
na het terug in elkaar zetten hoop ik toch van de tik verlost te zijn ???
the groeten
Luc
LIEVER HOOG WATER DAN HOGE BLOEDDRUK
1977 DODGE W200 318 cui edelbr.streetmaster 2,holley 650,purple cam,flowtech headers.
1968 DODGE CHARGER 451 cui stroker,edelbr.torker2 ,holley 750,purple cam
1977 DODGE W200 318 cui edelbr.streetmaster 2,holley 650,purple cam,flowtech headers.
1968 DODGE CHARGER 451 cui stroker,edelbr.torker2 ,holley 750,purple cam
-
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
- Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
- Contacteer:
-
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
- Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
- Contacteer:
Hey Jan,
schoonmoeder?????? hoe ziet die er ook alweer uit??
heb haar laatst een stukje grond aangeboden achter in de tuin ......................maar ze wil er nog niet in !
nah geef mij maar een flexplate ( een hele dan ) :D
the groeten
Luc
schoonmoeder?????? hoe ziet die er ook alweer uit??
heb haar laatst een stukje grond aangeboden achter in de tuin ......................maar ze wil er nog niet in !
nah geef mij maar een flexplate ( een hele dan ) :D
the groeten
Luc
LIEVER HOOG WATER DAN HOGE BLOEDDRUK
1977 DODGE W200 318 cui edelbr.streetmaster 2,holley 650,purple cam,flowtech headers.
1968 DODGE CHARGER 451 cui stroker,edelbr.torker2 ,holley 750,purple cam
1977 DODGE W200 318 cui edelbr.streetmaster 2,holley 650,purple cam,flowtech headers.
1968 DODGE CHARGER 451 cui stroker,edelbr.torker2 ,holley 750,purple cam
Ik heb ook een rare tik onder de auto. Eerst dacht ik dat mijn schoonmoeder onder de auto aan het stuiteren was, tot ik me realiseerde dat mijn schoonmoeder niet geboren is.
Bij mij is de tik voornamelijk in de bochten te horen, mijn linkervoorwiel hobbelt ook.
Ik heb het linkervoorwiellager dan ook vervangen, maar dat hielp dus geen ene tik. Nu verdenk ik nog 2 dingen die ik dan ook ga vervangen:
- askruisje van de steekas
- steekaslager en keerring
de eerste omdat ik een 'binding' ondervond (aanlopen dus), de tweede omdat mijn steekas nogal wat speling heeft.
Hopelijk heeft iemand wat aan deze info.
Bij mij is de tik voornamelijk in de bochten te horen, mijn linkervoorwiel hobbelt ook.
Ik heb het linkervoorwiellager dan ook vervangen, maar dat hielp dus geen ene tik. Nu verdenk ik nog 2 dingen die ik dan ook ga vervangen:
- askruisje van de steekas
- steekaslager en keerring
de eerste omdat ik een 'binding' ondervond (aanlopen dus), de tweede omdat mijn steekas nogal wat speling heeft.
Hopelijk heeft iemand wat aan deze info.