Pagina 1 van 1

Geplaatst: 26 jul 2003 18:23
door 106-1034008307
Vandaag ineeens een olielekkage in de buurt van de aansluiting van de leidingen welke van de automaat afkomen met de radiator.Onder de motorkap was alles nat van de olie,zelfs in de buurt van de accu.Tevens was de temperatuur van de motor flink opgelopen.Ik denk dat dit komt omdat de v snaar is gaan slippen door de olielekkage.Hoeveel liter olie moet er normaal in de automaat?Om peil te controleren moet ik toch eesrt de motor op temperatuur brengen en in alle versnellingen gereden hebben,maar kan dit dan geen kwaad als er te weinig olie inzit?
Bvd John

Geplaatst: 27 jul 2003 09:51
door 103-1047746110
Roger,

Ik weet niet of ik gelijk heb maar mij hebben ze altijd verteld dat ik de bak nadat ie op bedrijfstemperatuur was ,ik hem in Neutral moest zetten om het peil te meten...
Weet het zelf ook niet meer ....??

Greets Gert

Geplaatst: 27 jul 2003 10:05
door Gerhart
Yes, hij moet in "neutral" staan op te peilen.

Geplaatst: 28 jul 2003 18:24
door Rienk
Als ik hier zit te liegen, dan doe ik dat in commissie, maar goed: Het schijnt dus zo te zijn dat er in P amper olie wordt rondgepompt over de koeler en de converter, en in N wél. Dan zou het dus kunnen dat je in P een wat hoger peil hebt dan in N..

Geplaatst: 31 jul 2003 21:47
door berry
rienk heeft gelijk

Geplaatst: 25 sep 2003 11:10
door 87-1060637770
Ik moet mijn zwaar lekkende automaat ook aanpakken en heb inmiddels de pakking en het filter binnen. Moet ik de vorige er nog af krabben of plakt zoiets niet? En waarmee doe je dat?

De volgens Haynes manual afgeplatte koperen buis heb ik niet. Zelf dacht ik aan een ruitenkrabber omdat dat ook zachter is dan ijzer of zet dat geen zoden aan de dijk?

Groeten Wilf.

Geplaatst: 25 sep 2003 12:09
door 103-1047746110
Wilf,

De oude pakking krijg je eraf met een plamuurmas of een cuttermes, effen wat klooiewerk maar je moet zorgen dat de ondergrond mooi proper is .....


Gert.

Geplaatst: 25 sep 2003 12:36
door Gerhart
Het deksel (carterpan) is van staal, dus dat kun je wel met een plamuurmes schoonmaken.
De versnellingsbak is echter van aluminium, dus daar moet je wel voorzichtig mee zijn.
Dit kan ook met een plamuurmes, maar let er dan wel goed op dat je de bak niet met de scherpe hoekjes van het plamuurmes beschadigt.

Geplaatst: 25 sep 2003 20:53
door Rob Kramer
Als er in N wel olie rondgepompt wordt hoef je niet te rijden om de bak op temperatuur te krijgen.De koelvloeistof wordt warm omdat de motor draait en de ATF wordt warm omdat het door de radiateur wordt geleid,die warm is van de koelvloeistof.Zo komt de bak op temperatuur zonder te rijden.
Zal wel effe langer duren,denk.
Wel effe in alle versnellingen schakelen voor het meten,maar je hoeft je wagen niet te verplaatsen als je twijfelt.