Pagina 1 van 1

Geplaatst: 22 jul 2004 12:43
door motocari mukumbwa
Hallo Allemaal,

Ik zit een beetje in de shit. Ben vollop bezig om de "W" reisklaar te maken; olietjes vervangen en zo; leuk.
Want 9 augustus trekken we erop uit met de "W", aanhangerwagen en motorfietsen; nog leuker.
Nu kwam uit de tussenbak niet zo veel olie (ong 3 liter)
Dus we vullen de tussenbak deftig af meet nieuwe olie en klaar is kees.
Of toch niet; blijkt na enkele ritjes dat de oliekeering die op de as van de achterste kardan zit lekt als een zeef; heel de onderkant hangt vol olie.
Nu heb ik het forum ondersteboven gezocht naar een type vervanger voor deze oliekeering; echter niets gevonden voor de tussenbak.
Wie kan mij helpen met het juiste type en een merk.
Want deze moet nog vervangen worden voor de afreis en ik zou graag eerst de keering in huis hebben voor ik eraan begin.
Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes




Edited By motocari mukumbwa on 1090511405

Geplaatst: 22 jul 2004 18:52
door spookje
heeft hij een tijd stil gestaan bij mijn was hij ook lek maar naar paar keer gevuld te hebben was hij weer dicht suk6

Geplaatst: 23 jul 2004 07:56
door Gerhart
Probleem is dat deze keerring geen standaard afmetingen heeft. Is dus niet bij de lager & afdichtingenboer op de hoek te koop.
Hiervoor ben je dus aangewezen op de onderdelen leverancier die al je Dodge delen levert.

Ook de afdichtingen van de voor- en achteraspignon zijn niet via de "standaard" manier te krijgen en moeten ook via de Dodge onderdelen voorziening.

Geplaatst: 23 jul 2004 07:57
door motocari mukumbwa
Spookje,


Toch niet dat ik weet. zelf rij ik er alle dagen mee sinds november vorig jaar.
Wat er daarvoor gebeurd is weet ik natuurlijk niet..

Gerhart,

Bedankt voor de info, hier kan ik mee verder.




Edited By motocari mukumbwa on 1090564849

Geplaatst: 28 jul 2004 09:24
door motocari mukumbwa
Dag Allemaal,

De oliekeering zit erin maar ie lekt nog.
Hier volgt het plaatsingsverhaal en wat er fout liep:
De ring die ik meekreeg bij de shop is een Federal Mogul typenr 473204 met afmetingen 2.125 X 2.750 X 0.375. De buitenring is uit metaal en voorzien van een laagje locktide.
Misschien is dit toch wel een standaardring ??
kostprijs 15,00 eurooskens

Ten eerste de demontage:
Haal de achterste kardanas los aan de kant van de tussenbak.
Dan zie je aan de tussenbak een moer in de "vork" van de kardanas.
Om deze moer los te krijgen laat je de W in P staan en de tussenbak in H. Dan blokkeer je de wielen met de parkeerrem evt blokken (je kan ook je voeten gebruiken zoals ik) en met een grote sleutel (50 cm lang (de sleutel !!) en dop 34 haal je de moer zo los.
Let op achter de moer en rondsel zit een rubber dichting maak deze niet stuk.
nu kan je de "vork" gemakkelijk van de as schuiven en de rubber dichting verwijderen.

Ten tweede de oude oliekeering:
Meet eerst hoe diep de oude keering zit tov de behuizing (heb ik nagelaten te doen). Dan kan je een scherpe pin door de metalen ring van de oude seal slaan en na enkele pogingen kan je deze eruit halen . Let er wel op de behuizing van de tussenbak niet te beschadigen ook niet aan de binnenzijde.

ten derde montage nieuwe keering:
Hiervoor heb je een soort holle stempel nodig. Ik heb er 1 gemaakt van een stuk ijzer buis met diameter 68 mm en de zijde die tegen de keering aankomt goed ontbraamt en voorzien van isolatietape.
Kijk nu eerst naar de "vork" op de plaats waar de keering zit.
Als deze er geroest of ingelopen uit ziet kan je opteren om de keering enkele mm dieper te monteren zodat die op een nieuw stuk van de vorkas komt.
De gekozen afmeting kan je nu aanduiden op de stempel.
Ontvet de plaats waar de keering komt goed (vb met tri)
en steek de ring in de behuizing. Dan kan je met de stempel de keering op zijn plaats brengen.
Let er goed op dat de ring zowel boven, onder als links, recht even diep zit.

Ten vierde hermontage:
Vet de vorkas en keering in met molybdeendisulfidevet en steek de vork voorzichtig in de oliekeering.
breng de rubberdichting aan het rondsel en de moer.
Bij gebrek aan gegevens en naar het aanvoel bij het loshalen heb ik de moer aangetrokken tot 150 Nm.

Wat er bij mij vermoedelijk fout liep:
Daar ik niet gemeten had hoe ver de oude ring stak is het dus best mogelijk dat de nieuwe ring de as raakt op een plaats waar er roest of beschadigingen zijn. hierdoor zal de keering vroegtijdig slijten (leergeld zeker ?)

Het werkje neemt ongeveer anderhalf uur in beslag wanneer je de stempel al hebt (incl een biertje 33cl drinken)

Voor degenen die hiermee aan de slag zouden gaan: veel sleutelplezier.

Groetjes




Edited By motocari mukumbwa on 1090999616

Geplaatst: 09 aug 2004 23:33
door motocari mukumbwa
Het wil maar niet lukken....

Hallo allemaal,

Heb de keerring terug vervangen door een nieuwe; dit maal op alle punten gelet dewelke ik eerder zelf aanhaalde.
Resultaat de nieuwe keering lekt weer @%"#&§.
Het enige wat ik niet heb veranderd is de olie en op aanraden van de plaatselijke olieboer heb ik er half-synthetishe olie opgegoten 10W30.
Zou het kunnen dat die dichting er niet tegen bestand is???
Allé, morgen vertrek ik met de W naar Frankrijk op vakantie en de lek zal ik er moeten bij nemen denk ik.
Heeft er iemand nog raad ?
Bedankt bij voorbaat en groetjes.

Geplaatst: 09 aug 2004 23:52
door country4all
:D Hallo.
Weet niet of je er wat aan hebt maar probeer de keerring op een andere plaats te zetten, daarmee bedoel ik wat verder naar voor het kan best zijn dat de oude ring toch voor wat slijtage aan je as heeft bezorgd.
suc6 Jan.
En prettige vakantie toegewenst. :bier:

Geplaatst: 24 aug 2004 08:35
door motocari mukumbwa
Dag Jan,

Ik heb de keerring op een andere plaats gezet maar de lek is er nog.
zou het kunnen dat de ontluchting dicht zit ??
'k Zal meten blijven verder zoeken.

Bedankt voor de reactie

groetjes

Marco

Geplaatst: 03 mar 2005 08:25
door motocari mukumbwa
een dik half jaar verder maar de problemen zijn er nog steeds.
Ondertussen heb ik de ontluchting van de tussenbak gekontroleerd en die lijkt open te zijn.
Maar de lekken blijven.
Ondanks een zorgvuldig gemonteerde oliekeering lekt ie op een 14 dagen alle olie weg.
Zijn er nog mensen met dit probleem ?
Het heeft 1 voordeel; heel de onderzijde vanaf de tussenbak is beschermt tegen roest...
Toch zou ik het liever anders willen.
Help help help...

Groetjes

Geplaatst: 05 mar 2005 17:27
door motocari mukumbwa
Vandaag de dodge bijbel op Cd een keertje uitgepluisd en wat zag ik in het onderdeel over de transfertcase :
Er zit een oliepomp in dat ding en nog wel aan de achterste asuitgang ergens.
Tevens is deze pomp volgens de tekeningen voorzien van enkele dichtingen.
Mijn theorie over het overmatige lekken van de tussenbak aan de achterste as is nu de volgende:

De oliepomp dient uiteraard op de olie rond te pompen in de tussenbak. Indien nu 1 van deze dichtingen stuk of versleten is zou het wel kunnen dat de olie de verkeerde riching uitgaat en dus de oliekeerring van de achterste uitgaande as onder te hoge druk zet.
Echter kan dit alleen maar als ook de ontluchting dicht zit (dus misschien toch).
Mijn eerste volgende stap zal een betere kontrole van de ontluchtingsnippel zijn er deze evt openmaken.
Indien dan blijkt dat de olie er vrijelijk uitspuit langs de nippel moet de transfertcase open ...

Wordt in elk geval vervolgd