Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Motorblok starten

Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Beste heren,

ik heb dus een nieuw 360 blok in mijn dodge gelegd.
Nu wil hem graag een keer horen lopen voordat ik alles weer op mijn chassis monteer.

Wat heb ik hier allemaal voor nodig qua elektra.
Ik heb de ontsteking enz allemaal erop, maar waar moet ik verder nog op letten?
Robbedoes
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 jul 2008 09:05
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Robbedoes »

Je hebt nodig:
1 accu, ecu, weerstandsblokje, bobine, gesloten koelsysteem, minimaal uitlaatspruitstukken of headers, beter nog met een stuk pijp en uitlaatdemper(s), een kleine benzinetank (jerrycan oid) met een lekvrije (!) aansluiting naar de carburateur.
Vergeet ook niet om olie in het blok te doen en wat extra olie over de klepstoters e.d. te gieten.
Oja, en de automaat zal ook aan het blok gemonteerd moeten zijn, want anders mis je de starterkrans op de converter waarmee je startmotor het blok rondslingert tijdens het starten.
En uiteraard dit alles op een stevig frame gemonteerd en in een goed geventileerde ruimte uitproberen of liefst buiten in de openlucht en zorg dat je altijd een fllinke brandblusser bij de hand hebt.

Dan:
eerst het blok rond laten draaien met de ontsteking LOS, zodat je kunt zien, of het blok wel goed rond draait en zodat de olie zich door het blok kan verspreiden. (ong. 2 minuten)
Daarna de ontsteking aansluiten, controleren of alles op tijd staat en starten maar!
(Zal wel erg gaan roken in het begin, dat is alle overtollige olie die je bij het monteren hebt gebruikt.)
Succes!
:cool:
Robbedoes

V8 Power Enthousiast.
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Beste Robbedoes,

Bedankt voor de reactie, ik wou alleen nog even weten hoe ik dan alles moet aansluiten?
Kan ik het beste gewoon de kabelboom van het blok gebruiken? Of hoe gaat dat.... Want ik neem aan dat de stroomkring gesloten moet zijn.
Robbedoes
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 jul 2008 09:05
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Robbedoes »

ja, het is wel handig om een komplete draadboom te gebruiken, dan heb je alle draden bij elkaar.
Maar eigenlijk heb je alleen het gedeelte nodig dat van de ECU naar de weerstand en de bobine gaat.
De startmotor sluit je eigenlijk niet aan. Als je wilt starten, tik je met de dikke en de dunne plusdraad tegen de pluspool van de accu.
Contactslot heb je ook niet nodig: gewoon een plusdraad met een schakelaar vanaf de weerstand naar de plus van de accu.
Ik wil nog wel even waarschuwen:
laat niet onnodig spanning op de bobine staan, daar houden sie dingen niet zo van.
:cool:
Robbedoes

V8 Power Enthousiast.
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Robbedoes,

Maar wat moet ik nu eigenlijk allemaal aan de accu aansluiten?
Robbedoes
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 jul 2008 09:05
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Robbedoes »

het draadje wat normaal gesproken van je contact naar de overgangsweerstand gaat, (via een schakelaar) aansluiten op de pluspool van de accu en de weerstand.
draadje wat van de weerstand naar de ecu gaat.
draadje wat van de weerstand naar de plus van de bobine gaat.
draadje van de bobine naar massa.
draadje van de ecu naar de verdeler.
draadje van de ecu naar massa.
draadje van de verdeler naar massa.
dikke draad van de startmotor naar de pluspool van de accu.
dunne draad van de startmotor tegen de pluspool van de accu aantikken om de startmotor rond te laten gaan.
(schakelaar voor het contakt omzetten om de motor te laten lopen. vergeet niet om deze schakelaar weer uit te zetten als het blok niet meer loopt of als je nog iets wilt los/vastmaken.)
massakabel van het blok naar de minpool van de accu.
Alle bougiekabels en de kabel van de verdeler naar de bobine.

als je een electrische brandstofpomp hebt:
plusdraad aan de ' kontakt'-draad op de weerstand.

gasgeven door met de hand de smoorklep van de carburateur te bewegen.

volgens mij heb ik nu alles wel gehad.

denk erom dat je alles goed vastzet, dat je blok niet kan omvallen en dat er geen plastic of vette lappen tegen de uitlaten aan komt en hou altijd een blandblusser bij de hand!

ik neem overigens geen enkele verantwoording voor misfires, backfires, ontplofte motorblokken, brand, op hol slaan, beknelde ledematen of door de ventilator afgehakte vingers, e.d.
:cool:




Edited By Robbedoes on 1276594245
Robbedoes

V8 Power Enthousiast.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Vergeet niet om olie in de versnellingsbak (en evt tussenbak) te doen; anders loopt die in de soep.
Gerhart
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Robbedoes,

Ik begrijp je goed. Ik houd je ook echt niet verantwoordelijk als er iets gebeurt.
Ik ben nu gewoon mijn dodge aan het restaureren, en heb dus een nieuwe 360 gekocht.
Deze hangt al in het chassis aan de versnellingsbak, ik wil hem gewoon heel even laten lopen. Zo weet ik of alles goed zit.
Niet dat ik dadelijk alles afgebouwd heb, en het blok na 1x starten weer eruit gehaald kan worden. Snappievoe??
biestieboy
Berichten: 121
Lid geworden op: 25 feb 2003 21:06
Locatie: biest-houtakker

Bericht door biestieboy »

dit gaat zo niet goed,

de bedrading die robbedoes opnoemt is voor een onsteking met contactpunten onze eletronische ontsteking werkt anders, heel anders.

ik kan zelf geen bedradingschemas plaatsen hier maar het beste kun je even goed in je boek kijken en dan gewoon de complete kabelboom los langs je blok leggen en aansluiten zo weet je zeker dat je alles goed hebt zitten.

en anders even bellen

arjan
06-10375721
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

als je even een schema zou kunnen plaatsen zou super zijn.
biestieboy
Berichten: 121
Lid geworden op: 25 feb 2003 21:06
Locatie: biest-houtakker

Bericht door biestieboy »

zoals gezegd ik weet niet hoe dat moet, dodges kan ik dromen maar met een computer kan ik echt niks.
Heb je geen werkplaatshandboek of cd waar het in staat??

arjan
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Heren,

Gisteren heb ik tot zeer groottte tevredenheid, en boven mijn eigen verwachtingen, mijn 360 aan het ronken gekregen.

Ten eerste Beastieboy en Robbedoes bedankt voor jullie info, anders was het me nooit gelukt.
Ik heb het alsvogt opgelost.

Ik heb het blok aan de minpool van de accu aangesloten en de dikke kabel van de startmotor op de plus.
Daarna het electrisch schema erbij genomen.
Hierdoor kwam ik erachter dat ik een pluskabel met een schakelaar op pin 22 op de grote connector van de engine kabelboom moest aansluiten.
Hierna heb ik nog een minkabeltje aan de ECU gemaakt, en dit ook op de minpool van de accu aangesloten.

Om dan te starten hou je gewoon de dunne pluskabel gewoon tegen de pluspool van de accu. En lopen deed ie......

Alleen nu heb ik een klein probleempje, voordat ik hem aan het lopen had moest ik wat draaien met de verdeler.
Hierdoor staat de verdeler nu een beetje ongelukkig, en wil ik hem eigenlijk iets terug draaien.
Daarvoor moet ik dus eigenlijk de as die onder de verdeler zit er weer uit hebben, een halve slag draaien en weer terug zetten.
Maar mijn vraga is, hoe krijg ik die as nu eruit?
JAN/DODGE
Berichten: 337
Lid geworden op: 12 jan 2008 11:17

Bericht door JAN/DODGE »

Je kan de bougiekabels ook verzetten
gr Jan

Wie achter de kudde aanloopt,loopt altijd in de STRONT.
Bommel
Berichten: 306
Lid geworden op: 27 okt 2005 09:25
Locatie: Kessel
Contacteer:

Bericht door Bommel »

Dat klopt, kan ik inderdaad ook nog doen. Had ik niet bij nagedacht.
Maar dan zit ik wel nog met mijn vacuum vervroeg leiding die van carberateur naar verdeler gaat.
Die zit nu aan de voorzijde, waar je lastig bij komt. Maar ja, dat maakt eigenlijk ook niet veel uit.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Je hoeft de as er niet helemaal uit te halen om 'm te kunnen verdraaien.
Stroomverdeler er af halen en dan een grote platte schroevendraaier in de gleuf van de as steken en (volgens mij) linksom draaien. Door de schuine vertanding komt de as met tandwiel omhoog en als je verder draait verspringt 'ie een tandje. Dan net zolang herhalen tot 'ie naar je zin staat.
Beste positie is als de gleuf ongeveer naar de bougie van cilinder nr. 1 wijst.
Gerhart
Plaats reactie