Pagina 1 van 1

Geplaatst: 18 mar 2001 11:40
door Frans Veldman
Hoi iedereen,

De revisie/restauratie van mijn Dodge vordert gestaag. Op de motor zat nog een oliefilter van tien jaar oud dus kennelijk namen de vorige eigenaars het met het onderhoud niet zo nauw. Ik ben dus maar gauw alle olie en alle filters e.d. aan het vervangen.

Binnenkort wil ik de olie vervangen van mijn automatische transmissie (zal ook nog wel nooit eerder zijn gebeurd!) en dat is denk ik een goed moment om ook een oliekoeler voor de automaat te monteren. Volgens de handleiding moet dat namelijk als je een trailer gaat trekken, en ik denk dat ik zo nu en dan toch wel wat lange afstanden met 2 ton erachter ga rijden, dus een oliekoeler lijkt me voor de automaat geen overdreven optie.

Een tijdje terug heb ik een discussie voorbij zien komen over oliekoelers (monteren voor of na de standaard koeler?) en ik weet niet meer wat de uitkomst van die discussie was. Wie weet dat nog?

Verder wil ik uiteraard weten wie zo'n koeler + leidingen (+ thermostaat?) kan leveren en of de montage nog problemen oplevert.

Ook vraag ik me nog steeds af of zo'n shift-kit iets kan zijn. Tonnie had zo'n ding maar nog niet ingebouwd. Heb je die nu wel ingebouwd en waar had je die shift-kit ook al weer vandaan?

Alvast bedankt voor de info,
Groeten,

Frans Veldman

Geplaatst: 19 mar 2001 19:31
door wouter
Frans,

Ook ik kreeg de vorige technische avond het advies om voor de automatische bak een extra oliekoeler te monteren als ik het terrein in wil of veel ga trekken. Ik heb bij mijn locale radiatorleverancier (Fa Bijl in de FransHalsstraat te Haarlem), die ook mijn normale radiator heeft vernieuwd (f 400, icl btw) een extra olie koeler besteld en geleverd gekregen ( f 250,00). Ik heb deze in de riante ruimte VOOR de koelwater-radiator, achter de grille gemonteerd. Zodoende profiteert deze ook maximaal van de ventiator opgewekte koelluchtstroom. De oorspronkelijke warmtewisselaar in de onderkant van de koelwater-radiator heb ik laten zitten (de opwarmfunctie bij koude motor in gedachte!). De uitgaande (retour) leiding (als je ACHTER de radiator staat: rechts) heb ik onderbroken en naar de extra radiator geleid door een gewapende drukslang te monteren. Vervolgens heb ik de gehele retourleiding ook door die flexibele slang vervangen en met tie-raps aan de heenleiding vastgezet. De flexibele slangen geven het voordeel dat ik de gehele radiator makkelijk kan laten kantelen/zakken om te ontluchten op de aansluiting, indien noodzakelijk. Bij de aansluiting van de radiatornippels, die van grotere omvang waren als de diameter van de oliekoelleiding heb ik hulp gehad van de leverancier van de flexibele drukslangen, (een locale auto-onderdelen leverancier: Fa. Van Rheenen, te Haarlem) die dat hard kon solderen. Voor een foto van de koeler kan je op de site van de www.ChaosBoyz.nl kijken. Ik de sector "Wat is nieuw? 17 feb" zitten een paar foto's van mijn W200 onder restauratie incl een van de radiator.

Geplaatst: 19 mar 2001 21:49
door Frans Veldman
Hoi Wouter,

Bedankt voor jouw reactie!
Een paar kanttekeningen echter:

In het DTB clubblad staat bij de advertentie van Off Road Centre Utrecht B.V. een oliekoeler voor Fl 95,- ex. Dat is een stuk goedkoper! Kent iemand die koeler, is dat wat?

Ik begrijp uit je verhaal dat de olie eerst door de oorspronkelijke koeler gaat en daarna door de nieuwe. Maar dan komt er van die "opwarmfunctie" natuurlijk niets terecht: De opgewarmde olie wordt door de extra koeler gelijk weer op buitenluchttemperatuur gebracht. Andersom is wat dat betreft beter, alleen dan is de temperatuur van de olie altijd minimaal de temperatuur van het koelwater, en de vraag is of dat tijdens het trekken van een trailer in de zomer nog wel wenselijk is. Kan te koude olie voor de transmissie eigenlijk wel kwaad? Voor de motor is koude olie niet zo goed, maar geldt dit voor een automaat ook? De olie is van zichzelf al veel dunner, dus misschien is er helemaal geen probleem!

Wat die slangen enzo betreft, zijn er geen verloopstukken of zo voor die "hard-line" naar slangen? En weet iemand hoe hoog de druk in die leiding is? Kan ik niet gewoon die leiding doorzagen en er met slangeklemmen een paar slangen omheen klemmen? Dat scheelt een hoop gepruts en gewinkel...

Mooie foto's trouwens op die website. Vordert het project nog een beetje?

Groeten,
Frans Veldman

Geplaatst: 20 mar 2001 10:08
door wouter
Frans,

Die Oliekoeler van Off The Road Center zie ik nu ook pas. Weet niet wat ik me daarbij kan voorstellen: of die voor de bak is of voor de motor. Ben benieuwd.
Over de druk: ik heb me laten vertellen dat de druk in de bak kan oplopen tot 6 a 7 bar. Dus als je met slangklemmen gaat experimenteren zorg dat er minimaal twee opzitten en hou je vingers gekruist. Een bak zonder olie is al snel einde wedstrijd. Het moet kunnen, maar je loopt een risico.
Mbt de opwarmfunctie: ik doel op het sneller opwarmen van het koelwater bij een koude motor. Volgens mij is de bak na het starten en wegrijden in no time op temperatuur door de inwendige drukken en kan daarmee in de eerste fase een bijdrage leveren aan het verkorten van de koude loop van de motor, die sneller op temperatuur komt. Andersom is het m.i. zo dat de bak nooit oververhit mag raken en koele olie altijd welkom is. Groeten, Wouter

Geplaatst: 20 mar 2001 10:35
door t.wittenaar
In onze vorige TechTalk stond nog de volgende discussie over de oliekoeler voor de versnellingsbak, omdat hier weer een vraag over is heb ik gemeend er goed aan te doen deze informatie hierbij te plaatsen.
groeten Tonnie Wittenaar


Name: Robbert Peter
Email: rdyksman@wish.net

hallo, ik wil een extra oliekoeler monteren voor de automatenolie, wat is het beste, de koeler monteren zodat de olie voor de originele radiator gekoeld wordt of daarna?
groeten robbert peter

--------------------------
Name: JJF Naus
Email: jjfnaus@hotmail.com

Ik weet het natuurlijk niet zeker maar ik denk dat je moet kijken naar de capaciteit van je extra oliekoeler. Als deze verder/ beter koelt dan je originele, dan moet je 'm er zeker achter zetten. Als ze echter nauwelijks voor elkaar onder doen dan zal het niet zoveel uitmaken.

Let wel: ik weet het niet zeker, dus als iemand er anders over denkt...

--------------------------
Name: Rienk
Email: rdv@chello.nl

Het hangt er maar van af of er een thermostaat bij je nieuwe oliekoeler zit. Stel je voor dat ie na je radiateurkoeler zit, en GEEN oliethermostaat heeft, dan wordt je olie te koud, of/en duurt het te lang voor de olie op bedrijfstemp. is. ('s winters). Zet je 'm voor je radiateurkoeler, dan zal bij erg koud weer de olie weer door je radiateur op een graadje of 80 worden gebracht, wat volgens mij wel goed is. TE koud niet... Ik zou 'm ervoor zetten..

Geplaatst: 20 mar 2001 11:29
door t.wittenaar
Hoi,

Ik heb enige tijd geleden bij Summit Racing een shift improver kit van B&M besteld, deze kost ongeveer 27 dollar, echter heb ik hem nog niet ingebouwd vanwege het slechte weer, en ik moet alles buiten op de oprit doen, dus...
Als het weer wat beter wordt is dit een van de eerste zaken waar ik aan ga werken.

Meer informatie hierover kun je vinden op:
Shift kit for Torqueflite 727 transmission

Geplaatst: 20 mar 2001 14:48
door Frans Veldman
Hoi, Ik heb nu ook maar eens gekeken op de site van summit racing (bedankt Tonnie voor het adres). Leuke spullen hebben ze daar!

Ik ontdekte er ook een zogenaamde "combination cooler" wat een dubbele koeler is: twee aansluitingen voor de motorolie, en twee aansluitingen voor de transmissie-olie. Een behoorlijk apparaat (zo'n 45 bij 30 centimeter), compleet met leidingen, oliefilter relocation kit, etc. Kost 99 dollar!

Ik heb dus maar zo'n ding besteld, samen met een shift-improver kit (zelfde als Tonnie heeft denk ik) en een drain-plug (7 dollar) zodat ik om olie te verversen voortaan niet de hele bodem onder de automaat uit hoef te slopen.

Ik laat binnenkort wel weten hoe ik de spullen gemonteerd heb en hoe die spullen bevallen.

Groeten,
Frans Veldman

Geplaatst: 07 okt 2001 00:49
door rob nijenhuis
hi dodgers
is zo'n olie koeller wel echt nodig?
ik ruk met m'n ramcharger al zo'n 6 jaar autoambulances met oa chevy elcamino's (ha,ha)trikes en bakken grind van zo'n 2 a 2,5 ton in de ronte en heb ook wel eens wat bomen uit de grond getrokken en mijn ervaring is dat, als er maar voldoende olie in je bak zit, het spul gewoon heel blijft
groet rob

Geplaatst: 08 okt 2001 09:29
door A3 Berger
Volgens mij heeft Rob Nijenhuis volledig gelijk, we moeten niet vergeten dat onze auto's zijn ontworpen, maar vooral ook in de beginjaren zijn AANGEPAST aan de omstandigheden waaronder ze moesten functioneren.
Deze 'omstandigheden' waren o.a: extreme hitte, extreme koude, zwaar terrein met zware belading als ambulances, materieel, en dieselmotoren van tanks!!
En dit alles met soldaten achter het stuur!! die maar twee gaspedaalstanden kenden: helemaal in of helemaal uit!
Een voor de automaat belangrijke 'AANPASSING' is geweest de olie via de koeler te laten lopen, waardoor de hoge pieken (lees:temp) en de diepe dalen werden voorkomen.
Hierdoor is de onze olie bij extreme koude eerder warm, en bij extreme hitte niet té warm.
Als we onze motoren en transmissies (mits in goede conditie) voorzien van de goede merken olie en dit met de voorgeschreven regelmaat vervangen, heb je alles gedaan wat je moet doen...
A3

Geplaatst: 11 dec 2001 21:18
door Frans Veldman
Om een oude discussie weer eens nieuw leven in te blazen:

Quote:
Automatic Transmission Fluid Oxidation
Automatic transmission fluid will provide 100,000 miles of service before oxidation occurs under normal operating temperatures of about 170°F. Above normal operating temperatures, the oxidation rate doubles (useful life of fluid is cut in half) with each 20° increase in temperature.

The approximate life expectancy at various temperatures is as follows:

175°F 100,000 miles
195°F 50,000 miles
212°F 25,000 miles
235°F 12,000 miles
255°F 6,250 miles
275°F 3,000 miles
295°F 1,500 miles
315°F 750 miles
335°F 325 miles
355°F 160 miles
375°F 80 miles
390°F 40 miles
415°F Less than 30 minutes


This information clearly shows why transmission oil coolers and the various maintenance intervals are recommended for severe usage.

Above 300°F, the metals inside the transmission will warp and distort in varying degrees depending on the severity of overheat. Because this damage occurs and fluid life is so seriously impaired, rocking out of snow, mud or sand should never exceed a very few minutes.

Zie ook:
http://www.autotune.com/techtips/trans.html

Geplaatst: 12 dec 2001 07:10
door Gerhart
Oftewel: probeer de BEDRIJFS temperatuur op ongeveer 170 Fahrenheit te houden. Hierboven is niet goed, maar hieronder zeker ook niet (zie ook voorgaande berichtjes). Natuurlijk gaat de olie kapot bij hogere temperaturen, maar ook bij te lage temperaturen is het niet goed. Punt is dus om er eerst achter te komen hoe hoog de temperatuur bij je eigen auto oploopt (meetpuntje maken) en dan eventueel actie te ondernemen. Botweg een koeler monteren zonder eerst te weten wat je doet is nooit verstandig.

Geplaatst: 12 dec 2001 13:50
door A3 Berger
Precies, het verhaal blijft incompleet zolang we geen temperaturen weten onder de verschillende omstandigheden, en laat de gemiddelde ‘straat’ rijder (zoals ik) die soms eens een modderbadje nemen nou niet denken dat ze hun automaat in de soep draaien als ze geen oliekoeler monteren.

Stel de olie wordt 212° F, dit is omgerekend: (212-32) x 5/9= 100° C
dan kun je volgens de tabel van Frans nog 25000 mijl (40000KM) rijden!!
Echt veel hoger kan de temperatuur volgens mij niet komen, immers we hébben een oliekoeler namelijk in de radiator, en die blijft onder de 100°C
Als je je dan onzeker voelt, en het lijkt me sowieso verstandig, ververs je de olie om de twee jaar, of zo’n 12500mijl (20000KM) lekker nieuw filtertje erin klaar!

Zie maar, A3

Geplaatst: 12 dec 2001 19:56
door Gerhart
Ik las trouwens in één van bovenstaande berichtjes nog dat Frans erover dacht om met slangklemmen over te gaan van hard naar zacht. De druk in dit deel van het systeem is een goeie 5 bar. Dit is te doen met gewone slangklemmen, maar veel mooier is het om met hydrauliekdelen te doen. Deze spullen zijn te halen bij een landbouwmechanisatie bedrijf of, waar ik het meestal haal, bij een vestiging van HEBU. Deze zitten door het hele land, hebben veel en goed spul voor een goede prijs. De leidingen zijn heel simpel te vervangen door 8 mm. leiding (hebben ze in gefosfateerde uitvoering maar ook in RVS). De aansluitingen op de bak en op de radiateur zijn 1/8" NPT (aanduiding voor de schroefdraad).