Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

aandrijfas - scheef op spline

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
87-1060637770

Bericht door 87-1060637770 »

Mijn Dodge trilt altijd een beetje, vooral bij wat hogere snelheden. Ik had dus besloten mijn askruisjes te vervangen.

Toen ik de as er onderuit haalde viel mij op dat de askruisjes niet parallel stonden. Wat ik bedoel: Als ik het achterste askruisje waterpas leg dan zie je een + uiteraard, maar de voorste askruis lag dan meer in de richting van een X...

Nu zegt iemand: dat hoort niet zo: als de één een + is moet de ander ook een + zijn zeg maar. Maar: is dat wel zo? Zou dit mijn trillingsprobleem kunnen verklaren? Of moet ik het vooral zo laten omdat de as immers gebalanceerd is..? Ik ben er een beetje bezorgd en onzeker over: of de spline er aftrekken en er zo op zetten dat aan allebei de kanten de askruis waar hij in de as steekt precies op één lijn liggen of hem zo houden dat hij net een tandje of 3 ernaast zit...

Of moet het nog heel anders zitten?
Willy
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 mar 2001 17:56
Locatie: Wilbertoord
Contacteer:

Bericht door Willy »

Kruisjes moeten in lijn zitten.
My wife? yes.
My dog? maybe.
My Dodge? NEVER!
87-1060637770

Bericht door 87-1060637770 »

Thanx! Dan zou dat mijn trillen wel eens kunnen verklaren :D

Dit is de bijbehorende foto trouwens:

http://www.amerikaanseautopagina.com/fo ... ic_id=1981

Ik weet niet of men hem kan zien als men niet geregistreerd is, denk het wel. Anyway, enorm bedankt!
87-1060637770

Bericht door 87-1060637770 »

Zo, nieuwe askruisjes geplaatst! Was echt beresimpel, had ik niet verwacht! Was dan ook zo klaar :D Zonder pers had ik het niet gekund, dat dan weer niet.

Hij rijdt weer goed, de vorige askruisjes waren trouwens niet echt versleten, maar ik vind het wel leuk om alles zo langzamerhand te vernieuwen, daar ben ik al een tijd lang mee bezig.

Binnenkort (heeel binnenkort) wil ik een askruisje en steekaslager linksvoor vervangen, en de drag link.

Ik kreeg hem vandaag trouwens voor het eerst gestart op benzine maar daar zal ik wel ff een ander topic voor openen.
Plaats reactie