Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Bak keerring & plaat ??

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
Sharky
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jun 2008 20:16
Locatie: Bunde (omgeving Maastricht)

Bericht door Sharky »

Hey Dodge'ers,

Ik heb eindelijk tijd gehad voor de automaat onder de Dodge uit te halen.
Een dikke maand terug had ik dat de bak olie eruit was gelopen tussen de motor en de bak.

Nu heb ik de "torque converter" eraf gepakt. Nu zie ik een keerring en een plaat die de bak afdicht.
Moet de 'torque converter" ook weer precies erop komen zoals deze eraf gekomen is??


Mijn vraag is nu kan je de plaat zonder enig probleem die plaat los maken en eraf pakken zonder dat er vanalles uitelkaar valt binnenin of zijn er dingen die geborgd zijn door die plaat?
De bak zit vast op een motorkrik dus deze ligt in de positie zoals deze onder de auto ligt.

En welke pakking & keerring zou ik moeten bestellen en waar kan ik deze het beste bestellen?

Alvast bedankt,

Gr Mik
- Dodge W200 1977 (sold) -
Kurt
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 mei 2007 17:01
Contacteer:

Bericht door Kurt »

Dat lijkt wel een plaat te zijn, maar dat is het niet. Het is namelijk de oliepomp. De converter heeft op de 'as' twee uitsparingen zitten. Die uitsparingen moeten in twee nokken in de pomp vallen. dit is de aandrijving van de oliepomp. Zorg dus dat als je de converter terug zet dat dit goed in elkaar valt. Zit de nok en de uitsparing niet goed voor elkaar, en je gaat dan de bak tegen de motor aanduwen (met het nodige geweld) dan druk je de pompaandrijving kapot. Met als gevolg geen oliedruk meer in de bak, en de bak doet dan niets meer.

Als je de bouten van de pomp er uit haalt kun je de pomp uit de bak trekken. dit doe je met een slagtrekker. In twee van de gaten waar de bouten zaten zit schroefdraad met een maat groter dan de bout die er in zat. Hier in draai je de slagtrekker en beetje bij beetje, om de beurt de trekker in het ene en het andere gat zodat je de pomp niet scheef trekt, trek je de pomp uit de bak. Let wel op! De ingaande as, die door de pomp loopt moet in de bak blijven, anders trek je de halve bak mee uit elkaar en komt de front clutch retainer mee. Dus als je zo naar de bak kijkt zie je eigenlijk twee getande assen. De buitenste die zit aan de pomp vast en komt er mee af. En de binnenste as moet je tegenhouden, want die moet blijven zitten. Tenzij je het leuk vind om de hele bak opnieuw in elkaar te zetten. Het gaat eigenlijk het makkelijkst als je de hele bak rechtop zet, met het vliegwielhuis naar boven. Als dit niet lukt, dan in ieder geval schuin achterover. dan is de kans het grootst dat alle ingewanden op hun plek blijven en er niets uit de bak komt vallen.

Achter de pomp zit een papieren pakking, en er zit ook nog een grote O-ring om de pomp heen. En onder de boujes zitten speciale afdichtings ringetjes. dus dat moet je allemaal bestellen. En de seal zelf natuurlijk.

Tip: als je toch bezig bent en de bak er onder uit hebt, vernieuw dan ook meteen de keerring van de schakel hevel, en de O-ring van de peilstokbuis. Daar lekken ze ook vaak.
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
Kurt
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 mei 2007 17:01
Contacteer:

Bericht door Kurt »

Een plaatje ter verduidelijking. Maar ik raad je aan om bij zulke klusjes een werplaatshanboek er bij te hebben.

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Op de bovenste rij vlnr: Flexplate, die zit nog op de motor, Converter, die heb je er al af, en dan de oliepomp. Alles wat verder nog op de bovenste rij staat zit vast aan de oliepomp en komt er mee af. de rest blijft zitten. Trek je de ingaande as (3e rij, 2e van links) toch mee dan komt heel de rij 2 en 3 ook mee naar buiten. En dat wil je niet.

Net achter de pomp zie je ook de pakking en de O-ring.
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
biestieboy
Berichten: 121
Lid geworden op: 25 feb 2003 21:06
Locatie: biest-houtakker

Bericht door biestieboy »

oliepomp kun je gewoon laten zitten.

Je haalt de keerring eruit met een grote schroevendraaier die je er van buitenaf voorzichtig inslaat en dan de keerring eruit wrikken.
de nieuwe terugtikken, koppelomvormer terug en spul weer monteren.

als je de pomp eruit haalt moet de bak in ieders geval op zijn kant staan bij het terugmonteren.
anders vallen de veerringen niet goed op hun plaats en als deze breken verlies je zoveel druk dat de bak niets doet.
( als je niet weet wat je tegenkomt raad ik aan om de bovenste methode te gebruiken, makkelijker, veiliger en sneller)
daarbij komt dat als je alles demonteert je nog steeds niet bij de oliekeering komt en hem nog zo moet demonteren met een schroevendraaier.

Even controleren of de glijlager achter de keerring nog ok is, deze verslijt soms en duwt dan de keerring kapot.
(de nieuwe dus ook na een paar mijl)

arjan
Kurt
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 mei 2007 17:01
Contacteer:

Bericht door Kurt »

Voorkant van de pomp:

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>


Zo ziet ie er aan de achterkant uit: (de pakking zit er nog aan)

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>


En dit gedeelte blijft zitten in de bak:

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
Sharky
Berichten: 33
Lid geworden op: 23 jun 2008 20:16
Locatie: Bunde (omgeving Maastricht)

Bericht door Sharky »

eyy dodge'ers,

bedankt nog voor de vorige reactie's

Nu heb ik nog een probleem, die 2 veren die op het pomphuis zitten (16.380-9 op de afbeeldingvan kurt).
Daar is 1 van het nokje afgebroken.

Heeft iemand toevallig er 1 of 2 van liggen????
Ik kom op het moment niet verder met de automaat.
Laat maar even wat weten via mijn email: m.sondeijker@home.nl

alvast bedankt,

Groet Mik
- Dodge W200 1977 (sold) -
Plaats reactie