Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

bonken voor

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
Theft_eXP
Berichten: 240
Lid geworden op: 23 jan 2010 00:24
Locatie: Hoogezand-Sappemaar

Bericht door Theft_eXP »

Hoi

Gister reed ik even lekker met de dodge rond, toen het me opviel dat er voor onder de auto een licht bonkend/dreunend geluid vandaan kwam. dit werd naar verloop van tijd steeds erger. ik heb nog even onder de auto gekeken maar zag niks bijzonder anders dat dat er speling zit op de splines van de vooras.

Iemand suggesties?
country4all
Berichten: 564
Lid geworden op: 08 okt 2002 15:43
Locatie: Dorp aan de Maas Borgharen
Contacteer:

Bericht door country4all »

Opkrikken en alles goed nakijken wiel voor wiel,diffirentieel ,kruisjes,schokbrekers,lagers van de wielen,veren,stroppen en moeren,stuurhuis,draglink enz enz.
suc6 met je zoektocht. :)
Waar een wil is is een weg, waar geen weg is is een Dodge.
Als iemand een schrijf fout vindt, dan mag hij ze houden.

Buy a hybride....................... We need the gas
Afbeelding
Theft_eXP
Berichten: 240
Lid geworden op: 23 jan 2010 00:24
Locatie: Hoogezand-Sappemaar

Bericht door Theft_eXP »

Ik heb em zonet even op bokken gezet.
Geen speling op op de wielen of kruisjes. lagers van de wielen lijken ook ok, stuur inrichting ook nog nagekeken maar dat heb ik allemaal al los gehad zon maandje geleden.

het enige waar speling op zit is het differentieel en de splines op de vooras. ik heb de vooras nog even open gehad en er zit een beetje speling op het asje waar de satellietwieltjes op zitten, is dit normaal? anders haal ik de voorste aandrijfas eronderweg en kijk of het probleem dan weg is.
De olie was trouwens ook erg donkergrijs/zwart van kleur maar zaten geen zichtbare metaaldeeltjes in...
hansj
Berichten: 103
Lid geworden op: 28 dec 2008 22:07
Locatie: ulrum

Bericht door hansj »

ik heb voor een paar weken geleden ook veel last gehad van bonken ook alles na gekeken kon in eerste plaats ook niks vinden maar heb het gevonden er zat veel spelling op de rem klauw
nisschien heb je hier wat aan \


gr
hans
Robbedoes
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 jul 2008 09:05
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Robbedoes »

Mogelijk zit het probleem in de dubbele cardan (homokineet) van je voorste aandrijfas.
Als je die weghaalt zal het gebonk inderdaad wel over zijn.
In de dubbele cardan zit een centreerkogel en als die speling krijgt, gaat de cardan slingeren en dat is dat bonkende geluid.
Er zijn revisie-setjes voor te koop en die kosten ongeveer 75 euro, maar revisie is niet altijd mogelijk.
Het kunnen ook de kruisjes van de dubbele cardan zijn, dat is makkelijk te constateren en te verhelpen.
Twee kruisjes van de cardan kosten samen 45 euro
Het minst bewerkelijke is het vervangen van de voorste aandrijfas voor een goede.
:cool:
Robbedoes

V8 Power Enthousiast.
Theft_eXP
Berichten: 240
Lid geworden op: 23 jan 2010 00:24
Locatie: Hoogezand-Sappemaar

Bericht door Theft_eXP »

Wat kost zon as?
Robbedoes
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 jul 2008 09:05
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Robbedoes »

Vraag het Arjan, die heeft er misschien nog wel 1 liggen.
Als je een gebruikte volledig van nieuwe kruisjes en centreerkogel voorziet ben je +/- 140 euro kwijt.
:cool:
Robbedoes

V8 Power Enthousiast.
Theft_eXP
Berichten: 240
Lid geworden op: 23 jan 2010 00:24
Locatie: Hoogezand-Sappemaar

Bericht door Theft_eXP »

Ik heb de as er nu onderweg. en de kogel kan ik net zien langs het rubbertje als je de as 'knikt'. hij wil erg graag opzij maar niet echt in het midden blijven staan. ik kan niet echt iets van speling voelen als ik hem beweeg.
Theft_eXP
Berichten: 240
Lid geworden op: 23 jan 2010 00:24
Locatie: Hoogezand-Sappemaar

Bericht door Theft_eXP »

kan je de speling voelen zonder hem uit elkaar te halen? de kruisjes enzo zijn namelijk nog goed, zou zonde zijn als ik het voor niks uit elkaar haal. er zat namelijk ook erg veel speling op de splines. daar kon de as ook een paar mm 'knikken'
Robbedoes
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 jul 2008 09:05
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Robbedoes »

Als de centreerkogel zijdelings kan bewegen, is het mis.
Waarschijnlijk heb je dan scheuren in de huls die om de kogel zit.
De kruisjes hoeven dan (nog) niet kapot te zijn.
Ik zag ook pas dat de centreerkogel speling had nadat ik de dubbele cardan uit elkaar had gehaald.
:(
Robbedoes

V8 Power Enthousiast.
Plaats reactie