Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

d 200 achteras vs w200

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
v8-smoothpower
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 nov 2006 12:29
Locatie: den haag

Bericht door v8-smoothpower »

hallo

ik heb een d200 en probeerde met oud en nieuw burnout te maken maar slipt maar telkens een wiel,je raad het al het rechterachterwiel!!als ik nou gewoon een w200 achteras er op zet gaan beide wielen dan wel spinnen!!???....trouwens bijkomend nadeel is ook dat hij in de bocht sneller naar de ene kant uitbreekt dan naar de andere kant ivm met het eerder slippende rechterwiel,nou weet ik dat wel maar mijn meisje rijd heel soms ook in de auto en weet minder goed hoe hoe mijn auto zich in de bocht gedraagt.

gr michel
N-JOY
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

nope, mijn W200 slipt ook maar met 1 wiel.
1 wiel vooraan, en 1 wiel achteraan (als hij locked staat)
Robbie
Berichten: 896
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Bericht door Robbie »

Welkom v8-smoothpower

De oplossing is dan toch heel simpel....
Vertel gewoon aan je meisje wat jij al weet!

Als je wilt weten waarom alleen 1 achterwiel slipt...
Klik dan op het plaatje onder aan dit bericht :p
Willy
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 mar 2001 17:56
Locatie: Wilbertoord
Contacteer:

Bericht door Willy »

D- en W200 hebben beide dezelfde Spicer/Dana 60 achteras.
Je kunt een locker monteren, maar om dat nou alleen maar te doen om een keer te kunnen spinnen vind ik wel ver gaan.




Edited By Willy on 1173177288
My wife? yes.
My dog? maybe.
My Dodge? NEVER!
v8-smoothpower
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 nov 2006 12:29
Locatie: den haag

Bericht door v8-smoothpower »

heeyy luitjes

bedankt voor de reacties,nu is het nog niet zo erg maar wil BB erin bouwen en dan vind ik het minder aangezien ik de auto als dailydriver heb,zeker swinters!!rijd er toch minimaal 30.000 per jaar mee.hoe werkt een locker?weet je misschien een prijs ervan en is iets dergelijks beetje normaal zelf in te bouwen??

gr michel
N-JOY
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Een locker kost je minimaal € 500 zonder inbouwen.
Inbouwen kun je niet zelf; heb je veel kennis en bijzonder gereedschap voor nodig. Reken op nog eens € 200 tot € 400.

Ander verhaal: een bigblock in een achterwielaangedreven pick-up zonder lading in de bak zorgt ALTIJD voor makkelijk uitbreken. In zo'n geval heb je een fluwelen voetje nodig om alles onder controle te houden.

Hoe een locker werkt?
Je hebt veel mogelijkheden:
- limited slip
- automatische locker
- geschakelde locker

Limited slip werkt volledig automatisch; remt het verschil in snelheid tussen linkse en rechtse wiel af. Laat in beperkte mate snelheidsverschil toe tussen links en rechts. Werkt meestal met wrijvingsplaten.

Automatische locker blokkeert zodra een wiel doorslipt. Is meestal vrij grof (herrie) en kan voor bijzonder bochtengedrag zorgen op de weg.

Geschakelde locker schakel je zelf in of uit (met lucht, kabel, elektrische schakelaar etc.).
Ingeschakeld is geen snelheidsverschil mogelijk tussen links en rechts (volledig geblokkeerd). Uitgeschakeld is net als je standaard as.
Rijden: ingeschakeld rijdt dramatisch slecht in de bochten.
Gerhart
v8-smoothpower
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 nov 2006 12:29
Locatie: den haag

Bericht door v8-smoothpower »

heyy gerhart


allereerst bedankt voor je specifieke uitleg!!
uit jouw verhaal maak ik eigenlijk op dat een limited slip dus eigenlijk de betere cq. beste oplossing is??

gr michel
N-JOY
Willy
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 mar 2001 17:56
Locatie: Wilbertoord
Contacteer:

Bericht door Willy »

Michel,

Een locker (en volgens mij ook een limited slip) heb je niets aan bij 'normaal' gebruik.
Een locker inschakelen op de harde weg heeft -zoals Gerhart al duidelijk uitlegde- tot gevolg dat beide wielen even snel gaan draaien. Een bocht maken lukt dan niet meer omdat op dat moment het buitenste wiel sneller moet gaan draaien dan het binnenste. Iets gaat er dan stuiteren of slippen.
Bij een limited slip is er een klein snelheidsverschil mogelijk tussen de wielen door een ingestelde slip (ik meen 20%?).

Ik noemde de locker alleen omdat je aangaf dat je een burnout wilde maken wat niet lukte. Volgens mij reed Alain 'vroeger' met een automatische locker van Trac-Lock. Volgens hem schakelde dit inderdaad bij iedere bocht met een harde KLAK uit en weer in. Ik denk dat je dan bij iedere bocht goed het stuur vast moet houden...

Naar mijn bescheiden menig is dus het open differentieel nog altijd de beste oplossing voor een 2wd die je als daily driver gebruikt.

(30.000km! Ik hoop dat je je benzinekosten vergoed krijgt i.p.v. km :laugh: )




Edited By Willy on 1173646846
My wife? yes.
My dog? maybe.
My Dodge? NEVER!
v8-smoothpower
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 nov 2006 12:29
Locatie: den haag

Bericht door v8-smoothpower »

heyy willy

ook jij bedankt voor de specifieke uitleg!!ga nu wel beetje twijfelen want zoals jij het weer aan mij vertelt kan ik misschien beter een handgeschalkelde locker hebben,die ik dus gewoon als ik een keertje gek wil doen aanzet!!waarschijnlijk domme vraag maar een open dif,is wat er nu onder zit??

ps;ja maak veel kmters maar uiteraard op lpg!! combineer de auto met werk & hobby!!
N-JOY
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Technisch gezien is de inschakelbare (100%)locker de beste. Maar misschien financieel gezien niet.
Als je bereid bent zo rond de € 1.000,- uit wil geven om af en toe een burn-out te doen, is dit de beste keuze. Hier komen je bandjes dan ook nog bij...............
Met een limited slip kun je een burn-out maken. maar je hebt een goeie kans dat je limited slip OOK een burn-out maakt; dit is een grote aanslag op je frictieplaten.

Je hebt nu (hoogstwaarschijnlijk) een open differentieel.
Gerhart
Willy
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 mar 2001 17:56
Locatie: Wilbertoord
Contacteer:

Bericht door Willy »

Ja, een open diff is wat er origineel onderzit.

Als je af en toe wilt burnen (Alain had bijv. als hobby het opbranden van oude hummers :D ) kun je daarvoor misschien een locker monteren (en een line-lock), maar nogmaals: ik zie er het nut cq. de lol niet zo van in.

Als je een locker hebt en je schakelt hem bij normaal weggebruik (uiteraard) niet in, dan gedraagt deze zich als een open diff zoal Gerhart al aangaf.

Ik zou het gewoon laten zoals het origineel is tenzij je een boel geld hebt liggen waarvan je niet weet wat je er mee aan moet...
My wife? yes.
My dog? maybe.
My Dodge? NEVER!
v8-smoothpower
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 nov 2006 12:29
Locatie: den haag

Bericht door v8-smoothpower »

heyy gerhart

ik ben eruit gewoon instelbare locker doen dan maar!!
thanks!!

heeyy willy

line lock heb ik nieuw liggen.
nee,ik heb geen "liggende gelden",maar blijft hobby en ach hobby s kosten geld,wil nog BB er in en 20 inch wielen,verlagen,spuiten,interieur,dus .......tsjaa dat kost helaas wel veeel,maar ik zit iedere dag met een grijns achter het stuur en die grijns is niet in geld uit te drukken!!

ps wilde iedereen bedanken voor het advies en het meedenken!!
N-JOY
Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk »

Ik zal wel weer dwars zijn, maar een W is zo aerodynamisch als een bushokje, en zo sturen ze ook.

Dus als je achterin een locker inbouwt stuurt ie gewoon nog een beetje slechter, en, zoals ieder nadeel z'n voordeel heeft, kun je nu ook een beetje met het gas sturen. Gas geven of gas los scheelt ongeveer een halve slag minder of meer met je stuur.

Dat van die herrie klopt wel, maar zelf vind ik dat geklik en geratel wel wat hebben. 't Levert op een drukke parkeerplaats, of andere plek waar je krappe bochten moet draaien wel grappige reacties op..

En in het terrein zou ik 'm niet meer willen missen.
rudodge
Berichten: 236
Lid geworden op: 16 mei 2002 00:03
Locatie: Heelsum (gld)

Bericht door rudodge »

gummen is altijd leuk :-)
ik denk dat je met je orginele diff de boel sneller naar de klote hebt als met een locker
als je gaat gummen met een orginele diff reken maar dat die kleine satellietwieltjes er van langs krijgen

als ik zo kijk naar het mopar wereldje dan rijden er veel mopars (personenwagens) met limited slip of andere locksystemen ,en die draaien ze ook niet achter elkaar aan gort

tis alleen een dure investering

hier is een website over verschillende systemen

groeten Ruudje
Plaats reactie