Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

voor as eruit. - 4x4 naar 2x4

Common Drivetrain Questions & Answers
Algemene Aandrijflijn Vragen & Antwoorden
skiere
Berichten: 496
Lid geworden op: 29 sep 2006 17:57
Locatie: deerlijk
Contacteer:

Bericht door skiere »

ik heb gisteren voor een kameraad een w200 gaan ophalen in frankrijk.deze had tussen de tussen bak en de voor as geen aandrijf as meer steken.dus die werd alleen op de achterwielen aangedreven.
ik moet zeggen dat dit enorm mee viel,de wagen heeft geen servo en die stuurde makkelijk en het scheelde in lawaai en de wagen reed veel soepeler.
ik heb zitten denken om dat ook te doen,zodoende ik meer op het asvalt rij dan in de modder.
mijn vraag is kan dit kwaad voor de tussen bak?
en heeft er iemand ook ervaring met dit geval?

thanks skiere




Edited By skiere on 1197201259
maiky
Berichten: 139
Lid geworden op: 07 apr 2007 13:52
Locatie: Son

Bericht door maiky »

ik heb wel eens gehoord dat het niet goed is voor je tussenbak, omdat alle belasting op een kant van je bak komt,

Maar er zijn genoeg mensen die er zonder problemen mee rond rijden, het lijkt mij als je graag 2 wd wil rijden had je beter een d kunnen kopen.....
gr maiky



intruder vl1500lc 99 custom
kawa gpx 600 r 1992
kawa gpx 750 r 1987 custom naked
Gilera typhoon snor 2002 power one getuned 85 km/h


WARNING!! objects in mirror are dumber than they appear!!.
Denk om mijn snelheid matig uw kinderen!!!!!!!
Robbie
Berichten: 896
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Bericht door Robbie »

Rob 322 heeft dat al eens heel mooi uitgelegd :)

Het is een misverstand dat een W200 zuiniger rijdt zonder voorste aandrijfas. Differentieel en aandrijfassen in de vooras draaien namelijk gewoon door, en door de weerstand en wrijving die dat oplevert kost 4wd extra brandstof. Het weghalen van de voorste aandrijfas levert niets op!
Als je zuiniger wilt rijden moet je de vooras helemaal leegmaken. Of had je koopt een D, geen W.

Hetzelfde geldt voor het lichter sturen. Zonder voorste aandrijfas stuurt hij zeker iets lichter. Maar hij zal (zonder stuurbekrachtiging) pas echt lichter gaan sturen als je de vooras leeghaalt en een standaardmaat banden monteert die je op maximale spanning brengt.

En verder kan je nog soebatten over de vraag hoe de tussenbak zich hieronder voelt. Dat het mogelijk is om zonder voorste aandrijfas te rijden wil nog niet zeggen dat dat ook de bedoeling is. Als je de tussenbak spert wil dat (volgens mij) zeggen dat er continu 50% van het koppel naar achter gaat, en 50% naar voren. Aangezien er voor niets zit zal de auto trager worden. Anders gezegd gooi je 50% van het motorkoppel weg. En dat lijkt mij geen brandstofbesparing.
Dat getikt hebbende: ik heb zelf ook een tijdlang zonder voorste aandrijfas rondgereden. Zonder gevolgen, al viel me wel op dat de voorbanden er erg vierkant van gingen afslijten. Dat laatste wijt ik aan de gevulde vooras die niet aangedreven wordt.

Groenten,
322Rob
318Rob
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 jul 2004 00:20
Locatie: Weert

Bericht door 318Rob »

Een naamgenoot die me citeert, wat wil je nog meer?

Nog een aanvulling voor als je het in een keer goed wil doen:
Tussenbak eronderuit en een puntstuk (geloof dat het zo genoemd wordt) op de automaat zetten. Daarmee overbrug je de afstand van automaat tot aan de aandrijfas. Hoe dat in het engels heet weet ik niet, heb het zelf nog nooit in het echt gezien. Maar het bestaat, je kan het kant en klaar kopen voor een korte 727.
Als je dat zou doen, en de vooras leeghalen, heb je fatsoenlijk 2WD en alle kracht op de achteras.

322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

rij ook al tijden lang zonder tussenas met de pook in hi-loc ,dit vanqege gezeik met de apk dat er een mm speling op het kruistukje zit de auto al afgekeurd wordt. afelopen zomer werd dus ook speling (voor zoveelste keer) geconstateerd op de kruiskoppelingen IN de vooras en toen was ik t gezanik zat en hen hele aandrijf assen uit vooras gehaald ,mijn ervaring: 2wd rijden maakt nauwelijks iets uit in brandstofverbruik met of zonder assen gemonteerd . bij t optrekken komt alle aandrijf kracht op achterwielen waar je op gravel met spinnend wiel op zou kunnen trekken met 4wd lukt dit nauwelijks ,heb tot op heden geen nadelen ondervonden in de aandrijflijn .



Edited By bastian on 1197227403
Bassie
Berichten: 329
Lid geworden op: 29 dec 2004 22:34
Locatie: Collendoorn
Contacteer:

Bericht door Bassie »

Als je de tussenbak spert wil dat (volgens mij) zeggen dat er continu 50% van het koppel naar achter gaat, en 50% naar voren. Aangezien er voor niets zit zal de auto trager worden. Anders gezegd gooi je 50% van het motorkoppel weg. En dat lijkt mij geen brandstofbesparing.


daar ben ik het niet helemaal mee eens, aangezien als je spert gewoon een vaste verbinding maakt, met een loos mee draaient gedeelte voor de vooras........

maar wat je ook zou kunnen doen is vrijloop naven!!!!
kun je gewoon alles laten zitten, maar als je de vijloop naven uitschakelt
(of in, ligt er aan hoe je het bekijkt) draaien de wielen gewoon vrij.....

maar ja, als je achterwiel aandrijving wilt moet je een d kopen..... die zijn er voor gebouwt en hebben een compleet ander onderstel voor....
Alweer zo'n bumper kleever VOOR me!!!
Rob Rules
Berichten: 183
Lid geworden op: 22 mar 2007 23:19
Locatie: Oostelbeers

Bericht door Rob Rules »

Als je toch alleen op de weg blijft, schaf dan inderdaad een D aan.

Ik blijf ook alleen op de weg, dus heb ik een D200.
Greetz, Rob..

Tuurlijk spoor ik niet!! Ben geen trein!!
Rock On!!

Daily: Opel Vectra Sport '01
Rest : Chevy Van Gladiator '81
Dennis the Menace
Berichten: 126
Lid geworden op: 20 nov 2003 20:34

Bericht door Dennis the Menace »

Bassie schreef:
Als je de tussenbak spert wil dat (volgens mij) zeggen dat er continu 50% van het koppel naar achter gaat, en 50% naar voren. Aangezien er voor niets zit zal de auto trager worden. Anders gezegd gooi je 50% van het motorkoppel weg. En dat lijkt mij geen brandstofbesparing.
daar ben ik het niet helemaal mee eens, aangezien als je spert gewoon een vaste verbinding maakt, met een loos mee draaient gedeelte voor de vooras........

maar wat je ook zou kunnen doen is vrijloop naven!!!!
kun je gewoon alles laten zitten, maar als je de vijloop naven uitschakelt
(of in, ligt er aan hoe je het bekijkt) draaien de wielen gewoon vrij.....

maar ja, als je achterwiel aandrijving wilt moet je een d kopen..... die zijn er voor gebouwt en hebben een compleet ander onderstel voor....
Vrijloopnaven zijn nutteloos voor een prmanent angedreven 4x4 is mijn ervaring met een jap hoor dus geldt ook voor een amerikaan
86'er Dodge B250 camper 318cui
Sander-1987
Berichten: 180
Lid geworden op: 06 okt 2005 21:28
Locatie: Lommel
Contacteer:

Bericht door Sander-1987 »

Mijne was eerst 2WD.. en ik heb juist een W gekocht zodat ik er nog eens mee kan spelen in het zand, wrm een "W" ombouwen naar 2wd..

Ik heb ook een klein tijdje in mijn 2WD gereden (zonder stuurbekrachtiging) ik merk geen verschil in sturen.

Maar zoals hier boven al vermeld is, persoonlijk vind ik het zonde om een "W200" te verbouwen naar een "D200"
Dodge Viper Forum: Smart klem in luchtinlaat. Hoe krijg ik 'm weer eruit?
Bassie
Berichten: 329
Lid geworden op: 29 dec 2004 22:34
Locatie: Collendoorn
Contacteer:

Bericht door Bassie »

Dennis the Menace schreef:Vrijloopnaven zijn nutteloos voor een prmanent angedreven 4x4 is mijn ervaring met een jap hoor dus geldt ook voor een amerikaan
wat zijn je ervaringen er mee dan?
Alweer zo'n bumper kleever VOOR me!!!
318Rob
Berichten: 171
Lid geworden op: 05 jul 2004 00:20
Locatie: Weert

Bericht door 318Rob »

Bassie schreef:
Als je de tussenbak spert wil dat (volgens mij) zeggen dat er continu 50% van het koppel naar achter gaat, en 50% naar voren. Aangezien er voor niets zit zal de auto trager worden. Anders gezegd gooi je 50% van het motorkoppel weg. En dat lijkt mij geen brandstofbesparing.
daar ben ik het niet helemaal mee eens, aangezien als je spert gewoon een vaste verbinding maakt, met een loos mee draaient gedeelte voor de vooras........

maar wat je ook zou kunnen doen is vrijloop naven!!!!
kun je gewoon alles laten zitten, maar als je de vijloop naven uitschakelt
(of in, ligt er aan hoe je het bekijkt) draaien de wielen gewoon vrij.....

maar ja, als je achterwiel aandrijving wilt moet je een d kopen..... die zijn er voor gebouwt en hebben een compleet ander onderstel voor....
Dit houd mij bezig sinds ik mijn W200 heb: Wat gaat er naar de achteras als je de voorste aandrijfas weg laat?
Tot nog toe heeft niemand mij daar een definitief of geloofwaardig antwoord op kunnen geven.

Maar ik probeer het zelf nog eens....
Het differentieel in de tussenbak werkt hetzelfde als een differentieel in voor- of achter-as. Da's een feit.
Het tussenbakdifferentieel heeft continu 100% van het koppel te verdelen over voor- en achter-as. Ook dat is een feit.
Als het tussenbakdifferentieel gesperd is wordt het koppel gelijk verdeeld over voor en achteras, zonder differentieelwerking.
En dan komt datgene waar ik niet zeker over ben....
Volgens mij betekend dat hele verhaal dat in gesperde toestand er 50% van het koppel naar voor en 50% naar achter gaat. Logisch toch? 100% eerlijk verdelen lijkt me elk 50%.
Als dat zo is ben je dus de helft van het koppel kwijt als je de voorste aandrijfas verwijdert hebt bij een gesperde tussenbak. Die 50% wat op het voorste koppelstuk staat gaat namelijk nergens heen.
Als dat NIET zo is, en je hebt toch 100% van het koppel naar achter.... dan zou er ook 100% naar voren gaan als de aandrijfas naar voren er WEL zit. 100% + 100% is op mijn telmachien 200%. Terwijl de motor toch echt maar 100% koppel levert.
Of ben ik nou te slim??

En Bassie, als jij tikt: "aangezien als je spert gewoon een vaste verbinding maakt, met een loos mee draaient gedeelte voor de vooras" wat bedoelt je dan? De complete vulling van de vooras draait loos mee als er GEEN verbinding met de tussenbak is. En dat kan bij permanent 4WD niet. Wat jij tikt zou kloppen als je bij een W200 de tussenbak spert, en je vrijloopnaven op de vooras hebt (heeft de fabriek nooit zo gemaakt in combinatie met een NP203) die je op vrijloop hebt staan.

En dan dus vrijloopnaven....
Die hebben geen zin bij permanent 4WD. Vrijloopnaven zitten op auto's met uitschakelbaar 4WD. Als je dan de voorwielaandrijving uitschakelt kan je met de vrijloopnaven er voor zorgen dat de aandrijflijn in de vooras stil blijft staan zodat de wielen vrij rond kunnen draaien zonder frictie van de aandrijflijn, ter brandstofbesparing. Dat heeft nix met japans of amerikaans te maken. Waar het wel mee te maken heeft is dat japanners zelden permanent 4WD zijn, en dus vaak vrijloopnaven hebben.

En zeg me nou maar waar ik faut zit. Ik ben echt benieuwd!

Groent'n,
322Rob
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
Dennis the Menace
Berichten: 126
Lid geworden op: 20 nov 2003 20:34

Bericht door Dennis the Menace »

Bassie schreef:
Dennis the Menace schreef:Vrijloopnaven zijn nutteloos voor een prmanent angedreven 4x4 is mijn ervaring met een jap hoor dus geldt ook voor een amerikaan
wat zijn je ervaringen er mee dan?
Dat het hele zaakje tot aan de naven vanaf de tussenbak ook gewoon mee blijven draaien omdat wij niet kunnen schakelen tussen 4wd en 2wd....de vrijloopnaven zorgen er dan dus voor dat niet heel de aandrijflijn alsnog door de wielen word aangedreven mocht ik wat missen vul m graag verder aan
86'er Dodge B250 camper 318cui
Rob Rules
Berichten: 183
Lid geworden op: 22 mar 2007 23:19
Locatie: Oostelbeers

Bericht door Rob Rules »

Mijn Jappenbak (suzuki vitara) heeft automatische vrijloop naven.
Ik kan dus ook schakelen tussen 2H, 4H, N en 4L.
(2wiel, 4wiel-Hoog, 4wiel-Laag)

Dit kan met een w200 niet, want die heeft alleen Hi-loc, Hi, N, Lo, Lo-Loc.
(4wiel-Hoog-Lock, 4wiel-Hoog, 4wiel-Laag, 4wiel-Laag-Lock)
Oftewel permanent 4wiel aangedreven
Greetz, Rob..

Tuurlijk spoor ik niet!! Ben geen trein!!
Rock On!!

Daily: Opel Vectra Sport '01
Rest : Chevy Van Gladiator '81
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

@ 318 Rob:
er zit een beetje een kronkel in je gedachten. De motor KAN (bijvoorbeeld) maximaal 200 Nm koppel leveren. Echter een losse motor kan dit nooit; hij kan dit alleen als hij aangesloten zit op een aandrijflijn EN deze aandrijflijn weerstand biedt. Bij normaal gebruik heb je misschien maar 20% (40 Nm) nodig. Als alles gewoon normaal aangesloten is (tussenassen gemonteerd), EN beide assen (wielen) gelijke grip en wieldruk hebben, zal er 50% naar de vooras en 50% naar de achteras gaan, ook al is de totale afname slechts 40 Nm. Dus als resultaat gaat 20 Nm naar voor en 20 Nm naar achter.
Dit dus ALLEEN als er rondom gelijke weerstand is.
Zodra de grip (weerstand) verandert, verandert ook gelijk de verdeling in koppel. Zodra bijvoorbeeld één wiel loskomt van de weg, gaat er naar dat wiel (vrijwel) nul Nm; echter wel alle vermogen!.
Kort samengevat: als je de voorste tussenas verwijdert, heeft de voorste flens van de tussenbak geen weerstand en zal ook geen koppel opnemen. Alle kracht gaat naar de achterste tussenas die wel koppel kan afnemen door de weerstand van de achterwielen. Zodra daar ook de grip wegvalt, zal het geleverde koppel dalen naar (vrijwel) nul. Dit is merkbaar in het stijgende toerental.
Resultaat is dus ook dat je achterste tussenas een dubbele belasting heeft. Meestal niet zo'n probleem, want je hebt bijna nooit alle koppel nodig en je tussenas kan het best hebben.
Probeer het te vergelijken met een kraan (de motor) die 200 kg. kan tillen (het koppel). Hiervoor gebruik je twee kettingen (naast elkaar); elke ketting neemt 100 kg voor z'n rekening. Als je nou één ketting weghaalt, krijgt de andere ketting gewoon 200 kg voor z'n kiezen.




Edited By Gerhart on 1197459015
Gerhart
Kne
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 dec 2006 16:18
Locatie: Baarle-Nassau

Bericht door Kne »

Volgens mij betekend dat hele verhaal dat in gesperde toestand er 50% van het koppel naar voor en 50% naar achter gaat. Logisch toch? 100% eerlijk verdelen lijkt me elk 50%.
Als dat zo is ben je dus de helft van het koppel kwijt als je de voorste aandrijfas verwijdert hebt bij een gesperde tussenbak. Die 50% wat op het voorste koppelstuk staat gaat namelijk nergens heen.
Als dat NIET zo is, en je hebt toch 100% van het koppel naar achter.... dan zou er ook 100% naar voren gaan als de aandrijfas naar voren er WEL zit. 100% + 100% is op mijn telmachien 200%. Terwijl de motor toch echt maar 100% koppel levert.
Of ben ik nou te slim??


Volgens mij moet je het zo zien:
Als de voorste aandrijfas niet aanwezig is, dan is er aan de voorzijde van de tussenbak ook geen weerstand; gevolg, alle kracht naar de achteras. (de "assen" draaien wel even hard, lock, maar dit zegt niets over de over te brengen kracht.
Indien de voorste aandrijfas wel aanwezig is dan wordt de kracht verdeeld over de voor- en achteras; beide assen draaien even hard, en de kracht wordt verdeeld. omdat er weerstand zit op de voorste as.
Plaats reactie