Pagina 1 van 1
Geplaatst: 15 jun 2001 04:01
door 116-1005169120
Ik weet het even niet meer. Tijdens de technische avond heb ik het erover gehad dat mijn W200 bij 60 a 70 mijl zo trilt. Als suggestie werd toen gegeven dat de aandrijfas verkeerd gemonteerd zou kunnen zitten (dus dat íe bij de splines verkeerd erop gezet zou zijn). Er werd ook gezegd dat de flenzen recht tegenover elkaar zouden moeten zitten. Dat zitten ze bij mij ook, maar als ik op de CD-ROM naar de tekeningen kijk krijg ik de indruk dat ze haaks tegenover elkaar moeten zitten. Ik heb ook nog een Volvo en daarvan weet ik zeker dat ze haaks tegenover elkaar moeten zitten. Wie weet het zeker? Zouden er misschien merktekens vanuit de fabriek op moeten zitten?
Geplaatst: 15 jun 2001 12:43
door Gerhart
Ze moeten recht tegenover elkaar gemonteerd zitten. Een merkteken heb ik nog nooit kunnen ontdekken; ik zet er altijd zelf een teken op (voordat 'ie uit elkaar gaat).
(screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Geplaatst: 15 jun 2001 20:23
door 116-1005169120
Bedankt voor de reactie. Dan zitten die in ieder geval goed. Volgens mij had Frans Veldman hetzelfde euvel. Misschien weet hij al wat het is. Frans??
Geplaatst: 21 jun 2001 19:55
door Reinier Domsdorf
Hoi TheoW,
Ik heb ook ooit zo'n euvel gehad; va 80a90km/h
begon de auto te trillen.
Ik had toen voor het eerst de vooras gemonteerd,
maar de kruisjes zaten toen inderdaad 90`verschoven,
zoals die had moeten zijn!
dus let (inderdaad) goed op, anders trilt de hele boel
kapot, of de bak, of het dif....(heb ik me laten vertellen)
Succes,
Reinier
Geplaatst: 23 jun 2001 22:14
door 116-1005169120
Bedoel je dat de flenzen van de aandrijfas 90 graden tov elkaar gedraaid zaten? Dat heb ik bij mij gecontroleerd. Ze zitten recht tegenover elkaar.
Geplaatst: 29 jul 2001 21:38
door Rienk
Nog even over die trillingen.....
Ik heb net weer wat leuks ontdekt. Omdat mijn transfer case opeens aan de kant van de voorste cardan een beetje olie begon te druppen, en omdat ik dacht dat het trillen zo zachtjes aan steeds erger werd (>60 mph) heb ik de cardanas maar weer 's uitgebouwd, om dat voorste seal te kunnen vernieuwen. Tot mijn stomme verbazing zat de centrale moer die de "plaat" (waar de c.v.joint van de voorste cardan aan vastgezet wordt) amper vast. Ik hoefde géén kracht te gebruiken om 'm verder los te maken. Daardoor heeft de as axiaal wat speling gekregen waardoor het seal uiteindelijk op een aangeroest stukje van de as is gaan lopen, ipv zijn 'normale' loopvlak, waardoor die (achteraf gelukkig maar) is gaan lekken. Misschien is dit iets waar meer mensen die last hebben van extreme trillingen eens naar zouden kunnen kijken.