Pagina 1 van 1

Geplaatst: 12 jan 2003 19:11
door kars
Hallo,
Ik kan van iemand voor 140,- een setje headers kopen. Deze leken mij wel wat iel. m.a.w. ik had veel dikkere uitlaatbochten verwacht. Ik heb bijv. nog een spagetti spruitstuk voor een 1.6 kadett liggen met bochten welke 2 x zo dik zijn.
Ik heb nooit headers gezien dus ik weet eigenlijk niet hoe en wat.
Heeft het trouwens zin om headers te plaatsen, of merk je hier pas wat van als je ook wat aan de brandstof toevoer doet ? (ik rijd op gas).
Kortom, heeft deze aankoop (en het bijkomende uitlaten buig werk) zin ?

Groeten Karz

Geplaatst: 12 jan 2003 20:38
door AquaFobia
Hoi Kars,

Voor zover ik heb begrepen win je met headers alleen niet zo heel veel. Je zou er eigenlijk ook een 4-barrel op moeten zetten om er echt rendement uit te halen.
Kijk de headers wel heel goed na indien je ze toch besluit te kopen, er zijn namelijk veel verschillende headers qua kwaliteit.
140,- is natuurlijk best veel geld en het zou zonde zijn als ze na 2 maanden doorgerot zijn.
De vrij dunne pijpen dat klopt wel, ze zijn niet veel dikker dan zo'n 2,5 a 3 cm als ik me niet vergis.

De headers zijn vaak het slechts precies in de bocht, zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant willen ze nog wel eens erg dun zijn.

Geplaatst: 12 jan 2003 21:43
door Rienk
Ik zou me niet al te druk maken om die diameter. Ik denk dat "dikke" pijpen (>2") alleen maar tot hun recht komen bij zwaar opgevoerde bigblocks, en dan pas v/a zo'n 5-6000 toeren. Voor een wat minder (..of helemaal niet) gekieteld blok(je) is 1,25" a 1,375" zat.

Verder sluit ik me deels bij AquaFobia aan. Als je motor opeens veel beter kan uitademen, wil het ook wel helpen ervoor te zorgen dat ie beter kan inademen (inlaatspruitstuk + evt. nokas). Ik zou wél eerst met headers beginnen...

Geplaatst: 13 jan 2003 10:35
door Gerhart
Nadat ik mijn headers en bijbehorende dikkere uitlaat (Ø 50 mm dubbel) en open demper gemonteerd had, kon ik de originele carburateur dusdanig bijstellen dat ik een vermogenswinst van 12% had.
Voor de rest heb ik dus niks veranderd.

Geplaatst: 13 jan 2003 16:24
door kars
Allereerst bedankt voor jullie reacties.
Volgende vraag is :
Heb ik er dan wat aan om met dikkere carburateurs te spelen als ik op voornamelijk op gas rij ? Of maakt dit niet uit?

Geplaatst: 13 jan 2003 23:32
door Rienk
Even voor de goeie orde Gerhart, ik bedoel met die kleine maatjes (1,25 a 1,375 inch) dus de diameter van de individuele header pijpen, zoals ik het begreep uit Kars zijn eerste vraag. Een volgende keer zal ik wat ondubbelzinniger proberen te zijn, maar ik heb nu eenmaal een bloedhekel aan (te) veel typen... Voor de verzamelpijpen (ofwel uitlaat... :p ) mag het wel wat dikker, zoals jij al opmerkte. (Zelf heb ik 2 x 2,5 inch..)

Dan over de 2e vraag; Dat hangt maar net af van de mixer die bovenop je carb. staat. Bij mij staat een Impco 300A bovenop een Edelbrock 1406. Ook hangt het af van het max. vermogen cq. toerental van je motor. In ongekietelde staat is zo'n 4 à 500 cfm zat, denk ik, maar zulke kleine 4 bbl's zijn er niet (de antieke Carter WCFB daargelaten) dus zal het een 600 cfm vac. sec. Holley, een Edelbrock 1406, een Holley 2 bbl. 500 cfm of een standaard 2 bbl. worden. Ga in ieder geval niet groter dan 600 cfm. (Doe je dat wel, dan zal die in de lagere toerengebieden zo goed als onmogelijk af te stellen zijn...)

Geplaatst: 14 jan 2003 10:44
door Gerhart
Rienk, zo had ik het ook begrepen.
Ik wist zo uit m'n hoofd niet hoe dik de pijpjes van de "header" zelf waren, dus heb ik deze maten even weggelaten, maar ik wist ook dat die pijpen niet al te dik zijn.
Ik borduurde dus eigenlijk verder op jouw verhaal (heb ook een hekel aan (te)veel typen; de helft van dit verhaal is dus ook gekopieerd).