Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

ontluchtdrama/troubels/ellende/shitzooi! - pinnetje remverdeler

Gebruikersavatar
ikke
Berichten: 389
Lid geworden op: 27 apr 2010 22:21
Locatie: Rossum (OV)
Contacteer:

Bericht door ikke »

Nadatik mijn remleidingen gedeelltelijk heb vervangen door rvs, doe ik ook weer mee met het ontluchtdrama/troubels/ellende/shitzooi!
Voor geen probleem,achter wil het maar niet lukken om de lucht eruit te krijgen.
Inmiddels ook de hoofdremcillinder eraf gehad en ontlucht.Effe bij de remverdeler gekeken, blijkt het pinnetje v/d remverdeler er in te zitten. Sommigen zeggen dat deze erin moet en anderen hebben het er over dat deze er uit moet!!
Bij mij wil hij er niet meer in.Eerst wou hij er juist niet uit.
Nu weet ik het niet meer :(
Mijn volgende stap is ontluchten van onderuit, met spuit via de ontluchting erdoor drukken.
Patrick
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

dat pinnetje moet ERUIT staan, zoals in het boek beschreven staat, t beste is zelf effe een ijzer stripje op maat zagen , onbuigen ,inkeping erin maken en dat tussen de verdeler en met de inkeping in t pinnetje plaatsen ,zodat bij het ontluchten het pinnetje naar buiten blijft staan .
Gebruikersavatar
ikke
Berichten: 389
Lid geworden op: 27 apr 2010 22:21
Locatie: Rossum (OV)
Contacteer:

Bericht door ikke »

Ik heb ondertussen zo'n ontluchterset van rodac gekocht.Daarmee geprobeerd, voor werkt het prima maar achter is net of hij het niet trekken kan.Het slangetje zit maar halfvol.
Hij heeft er wel een 1/2 uur aan liggen lurken!!
De parkeerrem is er helemaal af.
En er zitten nieuwe remcillinders in.
Zou de verdeler de achterremmen toch blokkeren? Want zoals gezegt het pinnetje wil niet meer in! (zie foto)
Of kan dat ding ook kapot zijn ???
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

dat pinnetje moet vrij kunnen bewegen ,lijkt er dus op dat het daar niet goed zit.
Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 933
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Henk_W200 »

Hey Patrick,

Weet je wel zeker dat je achter-remcilinders wel goed zijn.
Ik heb ook vroegguh ook giga drama gehad met ontluchten .

Bleek het in de achterste remcilinders te zitten

Heb laatst met de cabine veranderen en chassis opknappen de achterste remleidingen weer los gehad .
Ik heb met mijn zoon de remleidingen ontlucht , hij drukt op de rem en ik ontlucht hem even via de ontluchtingsnippel op de remcilinder en dan weer dichtdraaien . Is ontluchtingsnippel weer dicht dan weer opnieuw remmen en weer ontluchten enz. enz. Na een paar keer is de lucht eruit.

Ik heb ook welles ontlucht met dat pinnetje enz , maar dat doe ik nu niet meer.
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
Gebruikersavatar
ikke
Berichten: 389
Lid geworden op: 27 apr 2010 22:21
Locatie: Rossum (OV)
Contacteer:

Bericht door ikke »

@Henk Ik heb ook zo'n zoon maar hij wil niet meer helpen(hij krijgt er een zere benen van.)
Normaal doe ik het ook op deze manier en dat werkt dan ook.
En ik moet zeggen de rodac ontluchtingsset is ook wel handig!
Maar er is wat anders aan de hand.

Ik heb vanmiddag de remverdeler er tussenuit gehaald.Ook de remleiding naar achteren.
Om dit te doen moest de benzinetank eronder heen.
Dit was ik al langer van plan.
Wat mijn vermoedens bevestigde is dat de leiding hierachter verrot is! Hierdoor waarschijnlijk valse lucht aangezogen, en het zand absorbeerde de remolie
Dus deze maar eens eerst vervangen.
Word vervolgd!
Patrick
Gebruikersavatar
ikke
Berichten: 389
Lid geworden op: 27 apr 2010 22:21
Locatie: Rossum (OV)
Contacteer:

Bericht door ikke »

OPGELOST :D
Alle remleidingen inmiddels vervangen.
En de remverdeler bij de hoofdremcillinder geplaatst zodat je deze ook gemakkelijker kunt bedienen.
Nu alles weer ontlucht. En ...... jahoor hij remt weer als vanouds!!(niet als de beste , maar dat wisten we al)
Bleek het dus in de verkeerde hoek te zoeken.
Nu had ik inmiddels al bij ramcharger (Willem) een andere remverdeler gekocht.
Zoals je op de foto ziet is deze iets anders
Er zit een proportion valve bij in, zoals in volgende link beschreven. http://auto.howstuffworks.com/auto-pa....ke2.htm
Vrij vertaald zorgt deze er dan voor dat achter minder druk krijgt dan voor.
Mijn vraag is dan: zit dat dan niet in de orginele? Zo nee dan is het toch beter om die andere er in te zetten?
Patrick
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Origineel zit er geen proportioneelfunctie in de verdeler.
Het enige wat de originele verdeler doet is het volgende: als je het rempedaal indrukt (lage druk in het systeem), gaat eerst alle olie naar de achterremmen. Dit net zo lang totdat de remschoenen de trommel raken. Hierdoor zal de druk oplopen en bij een bepaalde druk gaat ook de klep naar de voorremmen open en gaan de voorremmen meedoen.
De openingsdruk is vrij laag, zodat het voor de remkracht niks uitmaakt.

Dit systeem is nodig om het stukje vrije slag van de achterremmen te overbruggen. De voorremmen hebben die vrije slag niet. Als je deze klep niet hebt, zullen de voorremmen extra slijten.
Gerhart
area51
Berichten: 359
Lid geworden op: 29 jun 2001 13:39
Locatie: Frankrijk

Re: ontluchtdrama/troubels/ellende/shitzooi! - pinnetje remv

Bericht door area51 »

Graag wil ik Gerhart even aanvullen, In ditzelfde blokje zit ook een beveiliging, die geeft dmv een rood lampje op het dashboard (hetzelfde als het handremlampje) aan als je een lek in je voor óf achterremsysteem hebt, en stelt het lekke systeem buiten werking door een klepje in dit blokje om te gooien waardoor alleen nog maar remdruk naar het nog werkende systeem toe kan, waardoor je de auto toch nog veilig kunt afremmen.
groet, Bart
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Re: ontluchtdrama/troubels/ellende/shitzooi! - pinnetje remv

Bericht door bastian »

Avond Phil , aan deze titel te zien weet 'ikke' dus ook wat remmen ontluchten betekent .....
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Re: ontluchtdrama/troubels/ellende/shitzooi! - pinnetje remv

Bericht door bastian »

Zoals onze mede dodgers de werking van de verdeler beschrijven klopt het , heb je je remsysteem ontlucht en het systeem lekvrij dan kun je er ook een olifant mee afremmen ( bij mij tenminste ) , echter sinds jaar en dag blijft mijn rode lampje branden zonder aanwijzing wat de oorzaak is , ik heb t maar afgeplakt .
dodgew200v8
Berichten: 585
Lid geworden op: 09 mar 2014 22:01
Locatie: Stramproy

Re: ontluchtdrama/troubels/ellende/shitzooi! - pinnetje remv

Bericht door dodgew200v8 »

Gelukkig heb ik die ellende niet gehad.
De een heeft iets meer geluk als de ander.

En nogmaals ontluchten moet je echt met 3 man doen.

Gr Phil
5.9L CUMMINS 6BT W200
6" Suspension lift skyjacker
6" Bodylift
Superswampers


Phil
Jasperrr
Berichten: 38
Lid geworden op: 22 apr 2019 02:35

Re: ontluchtdrama/troubels/ellende/shitzooi! - pinnetje remverdeler

Bericht door Jasperrr »

Weet iemand of je deze remverdeler makkelijk kan reviseren?

bij mij zit het palletje ook muurvast :(
Ik zie er ook geen revisiesetjes voor op bv summit

hele remsysteem zat vol bagger en water, en leidinkjes waren ook niet meer je van het, ofwel het hele remsysteem dan maar reviseren...klus 99 :jump :jumpie :jump :jumpie :bonk
area51
Berichten: 359
Lid geworden op: 29 jun 2001 13:39
Locatie: Frankrijk

Re: ontluchtdrama/troubels/ellende/shitzooi! - pinnetje remverdeler

Bericht door area51 »

nee, ik geloof het niet, die moet je vervangen voor een nieuwe/goede?
groet, Bart
Jasperrr
Berichten: 38
Lid geworden op: 22 apr 2019 02:35

Re: ontluchtdrama/troubels/ellende/shitzooi! - pinnetje remverdeler

Bericht door Jasperrr »

wat kan er dan het beste onder een

proportionele
of een 1 op 1 vervanging?
Plaats reactie