Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

overberemde achterremmen - overberemde achterremmen

Brutus
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 jun 2003 00:25
Locatie: Kruisland
Contacteer:

Bericht door Brutus »

hoi mede dodge eigenaren.
mijn w200 is met de keuring afgekeurt op overberemde achterremmen..
hier schijnt iedere dodge last van te hebben..
nu zijn er meerdere opties maar niet allemaal zijn ze toegestaan volgens de regels..
maar kleinere remcylinders achter wel.
is er iemand die hier antwoord op heeft en kan vertellen waar deze te koop zijn en ook hoe deze te monteren..
het lijkt me een interesant onderwerp omdat er veel mensen last van hebben naar het schijnt..
ook mensen die andere opties hebben ook welkom met suggesties natuurlijk..
thanks Henton
rudodge
Berichten: 236
Lid geworden op: 16 mei 2002 00:03
Locatie: Heelsum (gld)

Bericht door rudodge »

ik heb een remdrukregelaar tussen m,n remleiding gezet (tip van Gerhart)
het blokkeren van de remmen was hiermee direct verholpen
ik heb ze toen bij summit besteld maar ze zijn ook in nederland te krijgen

mvg rudodge
105-1046176934

Bericht door 105-1046176934 »

Hoi Rudodge

Dat mag voor de apk keuring wel ja..
maar voor de rdw keuring niet..
de rdw zegt dat we wel kleinere remcilinders mogen hebben..
maar ze spreken elkaar tegen..
want er mogen geen veranderingen aangebracht worden..
maar wel kleinere remcilinders..
gek he..
en een remdrukregelaar mag dus absoluut niet..
mijn dodge is trouwens ook overberemd..maar daar zeggen ze bij de keuring helemal niets van..
Als ik te hard rem schuift mijn kont een stuk weg..
dus voor de veiligheid zou ik er zelf ook iets aan moeten doen..
Henton (brutus)
heeft al een hoop informatie gekregen zo..maar hij is er nog niet uit wat ie daadwerkelijk nu gaat doen..
en zowiezo een onderwerp om eens hier over te hebben..omdat alle dodges er eigenlijk wel last van hebben
nou de mijne heeft iniedergeval een op vakantie berutje nodig en dat is nog steeds het stuurjuis(keringen alang in huis)
en ook nieuwe remblokjes voor erop..want met de banden verwisselen zag ik dat de ene heel dik was en de andere super dun..
dus vernieuw ze even alletwee..

groetjes Ingridje
wittenaar
Site Admin
Berichten: 120
Lid geworden op: 24 mei 2003 15:31
Locatie: Daarlerveen

Bericht door wittenaar »

Ik setl 1x per jaar de achterrem bij middels de stelschroef (tandwieltje) Ik ga als volgt te werk:

Uiteraard de achterwielen vrij van de grond
de parkeerrem 3 tandjes intrappen, versnelling in N

dan aan het wiel draaien als deze vrij draait, dan middels een schroevendraaiertje het tandwieltje verdraaien, let op! Dit kan maar naar 1 kant, de andere richting op zit een blokkering voor wil je de andere kant op draaien dan moet je met een 2e schroevendraaiertje het plaatje van de blokkering wegdrukken.

Stel dan per wiel het tandwieltje af zodanig dat je je wiel net niet meer kunt draaien met de hand.

Daarnaast, mocht het nog een probleem zijn dat ie achter teveel remt: gooi eens flink wat gewicht achterin, en breng hem daarmee naar de keuring, geheid dat ie er doorkomt!

Wellicht is het APK station niet bekend met deze wagens, zoek er een op die ook bedrijfswagens keurt, die weten waar ze over praten.

SUC6
Brutus
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 jun 2003 00:25
Locatie: Kruisland
Contacteer:

Bericht door Brutus »

hoi,,
bedankt voor jullie reacties,,
dus als ik het goed begrijp kan je de achterremmen wel afstellen ??
kan dit vanaf de buitenkant gebeuren of moet alles eraf ??
ik moet zowieso alles eraf halen want de handvoetrem doet ook al niks meer..
als ik hem hem intrap dan remt hij nul comma nul..
iemand ook nog tips om dit op te lossen ??
thanks
wittenaar
Site Admin
Berichten: 120
Lid geworden op: 24 mei 2003 15:31
Locatie: Daarlerveen

Bericht door wittenaar »

Als je toch alles los moet hebben, knap het hele systeem op, smeer de afstelschoef in met kopervet, gebruik dit ook op over elkaar schuivende delen.

Wat betreft je handrem, is er wellicht een kabel defect?

De afstelschroef is vanaf de achterkant te bereiken, onder aan je achterplaat van de remmen vind je een sleuf die normaal gesproken afgedicht is met een rubber, dit kun je er dus uithalen, en kijk dan maar eens goed naar binnen.

Als je beide kanten los gaat halen, doe dit dan 1 voor 1, en trek niet alles tegelijk los. want dan heb je tenminste nog 1 kant welke als voorbeeld kan dienen. :)

De stelschoef moet na revisie helemaal ingedraaid worden, verwissel deze dus ook niet me links en rechts want de schroefdraad is verschillend (links en rechts draaiend)

Als alles weer in elkaar zit dan kun je via het sleufje aan de achterzijde de remmen stellen zoals eerder omschreven.

SUC6
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Even voor alle duidelijkheid: je kunt alleen de vrije slag van de achterremmen afstellen, NIET de remkracht.
Dit afstellen heeft alleen tot resultaat dat het rempedaal de remmen (alle remmen, dus ook de voorremmen)eerder zal laten aangrijpen.
Als je dus het rempedaal tot aan de vloer moet intrappen voordat de auto begint te remmen, moet je de remmen afstellen.
Het rempedaal moet ongeveer twee tot vier centimeter vrije slag hebben.

Enne de parkeerrem: meestal geven de kabels die tussen het chassis en de achteras zitten de grootste problemen.
Hier loopt een stalen kabel door een kunststof buitenkabel, waartussen vaak veel vuil zit.
Oplossing: complete set een paar daagjes in de olie gooien en meestal werkt het dan wel weer.
Voor de rest alle beweegbare delen borstelen en invetten (ook in de remtrommels).
Gerhart
101-1005169079

Bericht door 101-1005169079 »

ze moeten hem eigenlijk als een bedrijfswagen keuren... dan is er eigenlijk niks aan de hand.

rij je altijd zonder last in de bak rond, dan kan je ook je remschoenen achter kleiner maken. wordt ook gedaan en kost je dus remkracht.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

rij je altijd zonder last in de bak rond, dan kan je ook je remschoenen achter kleiner maken. wordt ook gedaan en kost je dus remkracht.
Als je dit doet, haal dan alleen een stukje weg wat het dichtste bij de scharnierpunten (stelschroef) van de schoenen zit; anders heeft het geen nut (of je moet snellere slijtage nuttig vinden).
Gerhart
wouter
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 mar 2001 22:29
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door wouter »

Een andere, makkelijke truuk is: spuit een (1) remschoen per kant in met WD40. Vermindert de remwerking en weg is je overberemming.

Beter is toch die remdrukbegrenzer van Summitracing. kost maar 40 dollar en is instelbaar, zodat je, als je weer eens wat zwaars in de bak gooit, je toch max kan remmen.
Tip: monteer deze zo, dat je deze vanuit de cabine (door de vloer heen monteren) kan verstellen. Blijft die ook schoon. Leidingen laten zich makkelijk verleggen. Je moet toch de remleiding vernieuwen, als je die begrenzer ertussen monteert.

Suc6, GrWR.
--> Voor de aanhouder is geen weg onbegaanbaar. <--
Ruud
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 feb 2003 08:14
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Bericht door Ruud »

:( :( :(

Ik heb dus hetzelfde gezeik met de APK over de achterremmen. Werkt die WD40 truck goed? Hoe lang remt de Dodge dan minder? Ik moet op een bepaalde avond de WD40 erop spuiten en de dag er na of 2 dagen er na wordt de Dodge pas geherkeurd.

Ruud
'81 W250 Crew Cab 318ci V8
105-1046176934

Bericht door 105-1046176934 »

Henton gaat het probleem oplossen door klenere remcylinders eronder..
die heeft ie al besteld..
van het weekend hebben ze araan zitten klooien..
voorremmen zijn oke nu..
Hij heeft goed nagedacht over de kleinere remcylinders,,
Henton rijdt nooit met lading en is het ook niet van plan
want Ingrids bak daar word alle troep ingegooid..(heeft ie weer een smoes verzonnen hoor)
We gaan het vertellen hoe het is afgelopen hoor..
Iniedergeval zitten de andere bladveren nu onder zijn bakkie..
nu staat ie ook mooi recht..
verder hoeft ie nu alleen nog de achtrremmen en de handrem voor de rdw..en verder is ie oke..
heeft weer een hoop tijd en geld gekost..poeh poeh..
de mijne nog alleen nieuwe remblokjes voor dat we op vakantie vertrekken..(zal ik van de week even doen) want ik moet dat toch wel kunnen neem ik aan..
en dan nog even de keeriring van het stuurhuis vervangen..want dat ding lekt liters..

Alvast bedant voor e adviezen...hebben we weer wat werk te verrichten zo he

groetjes ingridje
Ruud
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 feb 2003 08:14
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Bericht door Ruud »

Ik heb gisteren avond dus even geknutseld aan de Dodge ivm de APK problemen. Een van de punten waar hij op afgekeurd was is dat het linkerachterwiel niet remt op de handrem.

Ik had dit onderwerp gelezen en wilde de tip van Gerhart proberen om de remkabel eens even in een olie badje te doen. Ik zit nu met het probleem dat ik de kabel niet van de trommel afkrijg. Tevens krijg ik de trommel niet open. Ik moet daar ook zijn ivm het gezeur dat de Dodge achter harder remt dan voor.

Ik moet toch die 8 boutjes los proberen te halen (zie de rode cirkeltjes)? Ik krijg ze met geen mogelijkheid los.

Kan iemand mij vertellen wat nu op korte termijn de beste oplossing is voor het krachtiger remmen aan de achterzijde? De WD40 truck of de stelschroef?

Alvast bedankt mede Dodgers !!!



Edited By Ruud on 1059470768
Bijlagen
Remtrommel.JPG
(0 Bytes) 1226 keer gedownload
'81 W250 Crew Cab 318ci V8
AquaFobia
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 dec 2002 21:52
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Bericht door AquaFobia »

Losdraaien van de 8 bouten gaat inderdaad meestal het makkelijkste met een luchtsleutel.

Heb je die echter niet, maar heb je bijvoorbeeld wel een grote ratel of een wringijzer, laat iemand anders dan even op de rem trappen zodat je zelf flink kracht kan zetten.
gr,
Ronald

[

'76 Dodge W200
'80 Dodge Ramcharger 100 AD

<=- AquaFobia - I don't fear water, really, I don't. -=>
Ruud
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 feb 2003 08:14
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Bericht door Ruud »

Bedankt voor de tips !

Luchtsleutel zal een probleem worden want ik moet op een parkeerplaats sleutelen. Maar ik weet nu wel zeker dat ik goed zit.......


Ruud
'81 W250 Crew Cab 318ci V8
Plaats reactie