Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Trommelremmen achter, blokkeren, overberemd etc

70-1020944887

Bericht door 70-1020944887 »

HOI ALLEMAAL,

Ik ben Wijnand en heb even een vraagje,misschien is deze al veel gesteld maar dat weet ik niet,( nieuw lid )
Het probleem is als volgt: tijdens stevig of hard remmen willen de achter wielen blokkeren,terwijl mijn trommels zijn uitgedraaid nieuwe voeringen zijn gezet en nieuwe rem cilinders zijn gemonteerd.

Is dit een veel voorkomend probleem?

Groetjes,

FOEFER
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Ja. Dit komt omdat de (achter)remmen van de Dodge niet lastafhankelijk zijn. Dit wil zeggen dat ze altijd 100% werken, ook als er geen lading in de bak ligt.
Als je met volle lading rijdt; geen problemen. Als je zonder lading rijdt; veel problemen.
Er zijn meerdere oplossingen:
-kleinere achterremcilinders (minder kracht)
-remvoeringen gedeeltelijk verwijderen (ikzelf vindt dit geen fantastische oplossing, maar enkele leden hebben dit gebruikt en het blijkt te werken
-lastafhankelijk regelventiel plaatsen
-handbediend regelventiel plaatsen
Als je regelmatig met lading rijdt, is een lastafhankelijk ventiel het beste (eigenlijk altijd het beste, maar is niet noodzakelijk) zodat je er geen omkijken meer naar hebt.
Rijdt je (bijna) altijd leeg, zijn de andere oplossingen ook acceptabel.
Ikzelf heb en handbediend regelventiel ertussen (in de achterste remleiding) gezet en ben zeer tevreden.
Ik heb 'm eerst leeg afgeregeld zodat achter niet meer blokkeert. Als ik nu met lading moet rijden, draai ik de regelaar wat in en ik heb weer meer remkracht achter. Lading eruit-> regelaar weer terug draaien.
Gerhart
ielegems
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jan 2002 12:22

Bericht door ielegems »

Hoi Dodgers,

Alhoewel ik reeds 10 jaar mijn M886 gebruik, heb ik nog nooit mijn achterremmen gereviseerd. Kan iemand mij vertellen waar er problemen zijn om de trommels te verwijderen.
Heb reeds de 8 kleine boutjes van de as gelost, maar dan komt wel de as eruit! Is dat OK? en moet de grote moer los om de trommel te kunnen verwijderen? (dop-sleutel-maat?) Is er linkse en rechtse draad op deze grote moeren? In welke richting moet je de automatische wartel draaien om die te lossen?

Bedankt voor een antwoord.
Ton
Berichten: 549
Lid geworden op: 05 jul 2002 00:28
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Ton »

Hoi,
In 10 jaar tijd nog nooit de remmen losgehad? ik ben benieuwd wat je aantreft :)

De as moet er inderdaad uit en dan krijg je eerst een moer die geborgd zit door een plaatje waarvan je stukjes om kunt buigen. Als het goed is zit er zo'n stukje naar voren gebogen en die moet je weer naar achteren buigen.
Daarna kun je de moer eraf draaien, het borgplaatje verwijderen en dan nog een moer losdraaien. Daarachter zit het lager, door voorzichtig de trommel een stuk eraf te trekken trek je ook het lager mee. zodra je het lager hebt verwijderd kun je de trommel er helemaal af halen...

De moeren kun je gewoon tegen de klok in eraf halen...
De maat weet ik niet want ik doe het altijd met schroevedraaier en hamer :D

Groeten,
Ton
ielegems
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jan 2002 12:22

Bericht door ielegems »

Ton,

Bedankt voor je snelle reactie. Moeten de lagermoeren op een bepaalde spanning staan?
Voel je dat aan de speling?:)
ielegems
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jan 2002 12:22

Bericht door ielegems »

Nu durf ik er aan te beginnen...
Thanks voor de tips!:p

paul
Brutus
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 jun 2003 00:25
Locatie: Kruisland
Contacteer:

Bericht door Brutus »

hey.
ik moet binnenkort andere remcylinders achter vervangen..
moeten dan ook de assen eruit en de olie of kan dat blijven zitten als de trommels eraf zijn ??
thanks
wittenaar
Site Admin
Berichten: 120
Lid geworden op: 24 mei 2003 15:31
Locatie: Daarlerveen

Bericht door wittenaar »

De assen moeten eruit, dit is nl de enige manier om bij de wielmoeren te komen. Er kan een beetje olie vanuit het cardan uit komen, wil je dit voorkomen dan moet je deze eerst even leegmaken. (kan trouwens geen kwaad om deze ook eens goed schoon te maken en te vullen met nieuwe cardanolie.)

SUC6 ermee!
AquaFobia
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 dec 2002 21:52
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Bericht door AquaFobia »

Zowieso is het verstandig om de remmen een voor een te doen (dan heb je altijd nog een voorbeeld).
Krik de auto dan ook maar aan 1 kant op, de olie loopt dan naar de andere kant en zo verlies je hooguit een paar druppels.

Ben je niet zeker of de olie in je as nog goed is, dan is het zeker aan te raden deze te vervangen, anders kan je het doen zoals boven beschreven.
gr,
Ronald

[

'76 Dodge W200
'80 Dodge Ramcharger 100 AD

<=- AquaFobia - I don't fear water, really, I don't. -=>
97-1131116269

Bericht door 97-1131116269 »

Hallo allemaal,

Ik heb een ramvan 2500TD en moet de remschoenen vervangen.
wie heeft er nog handige of bruikbare tips voor mij?
Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 933
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Henk_W200 »

Vandaag W200 voor de APK geweest

Was de eerste keer, was spannend
De achterremmen remmen meer dan de voorste

Kun je dit ergens afstellen, of heb ik in de voorremmen lucht in de leiding ?

Groetjes Henk_W200
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
Robbie
Berichten: 896
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Bericht door Robbie »

Volgens mij is het normaal dat je achter remmen meer remmen dan je voorremmen, omdat je achter relatief weinig (leeg)gewicht hebt....

Op de site van de chaosboyz staat hier meer info over
Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 933
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Henk_W200 »

Ik heb de voorremmen goed ontlucht , kwam nog een beetje lucht eruit

Nu was het remverschil goedgekeurd
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
hanswillems
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 apr 2005 17:22
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door hanswillems »

Beste forum lezers,
tijdens de APK van mijn W 200 trof de keurmeester bij mijn "remdrukregelaar", zo noem ik hem maar even, aan de voorkant een naar voren uitstekend pennetje aan. Het is dat dingetje waar beide leidingen van de "Hoofdremcylinder" in uit komen en vervolgens een leiding naar de achter remmen gaat en een leiding voor de voorremmen. Verder zit er nog een electrich kabeltje aan wat volgens mij een lampje laat branden als de remolie weg (bijna) is.
Volgens hem zou dit pennetje niet uit mogen steken, hoewel hij het ook niet zeker wist.
Weet iemand waar dit pennetje voor dient.......?
In mijn technische boekjes van Dodge staat er wel een afbeelding over in echter ook met het pennetje naar buiten. Verder wordt ik er niet veel wijzer van.
WIE KAN MIJ HELPEN........?
Hans Willems
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Pennetje hoort wel uit te steken.
Dit pennetje wordt alleen gebruikt (uitgetrokken) als er onder druk ontlucht wordt. Dus met een perslucht systeem je remsysteem wordt ontlucht.

Gerhart
Plaats reactie