Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

ontluchten

fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

steek gewoon een nieuwe. k heb de mijne bij speedshop in stekene gehaald (was op stock) en koste 55€. daarvoor ga ik echt niet liggen knoeien met een revisie setje
Brutus
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 jun 2003 00:25
Locatie: Kruisland
Contacteer:

Bericht door Brutus »

Idd Fcapri een "nieuwe" of gereviseerde is aan te raden.
Voor het prijsverschil tussen een revisiesetje en en nieuwe / gereviseerde hoef je het niet te laten.
En je kan wel een revisiesetje kopen maar de kans dat de kanalen in de hoofdremcylinder niet goed meer zijn is ook aanwezig en dan heb je alsnog een lekke hoofdremcylinder.
Ik heb ook gekozen voor een nieuw want op je remsysteem moet je niet bezuinigen is mijn mening.
Jon
Berichten: 66
Lid geworden op: 12 okt 2007 09:33
Locatie: Achterhøk
Contacteer:

Bericht door Jon »

Tsja... Hij remde prima tot ik dus aan het ontluchten ging. Het lijkt me sterk dat de kanalen in de hrc nu ineens niet goed meer zijn. Met het ontluchten heb ik dus de rubbers (waarschijnlijk) om zeep geholpen en die heb ik nu dus vervangen maar ik had er 1 te weinig.

Ik zal nog wel 's kijken wat we er aan kunnen doen.

Groet, Jon.
Gas d'r bi-j en deurdonderen...
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

Jon schreef:Tsja... Hij remde prima tot ik dus aan het ontluchten ging. Het lijkt me sterk dat de kanalen in de hrc nu ineens niet goed meer zijn. Met het ontluchten heb ik dus de rubbers (waarschijnlijk) om zeep geholpen en die heb ik nu dus vervangen maar ik had er 1 te weinig.

Ik zal nog wel 's kijken wat we er aan kunnen doen.

Groet, Jon.
dit kan heel zeker. als het remsysteem normaal werkt, kan je het rempedaal maar een deel indrukken.
als je iets vervangt (of verlies hebt) en je hebt het rempedaal eens volledig ingedrukt, dan duw je die voorbij de zone waar je normaal in werkt.

stel dat je remcilinder op het diepste punt wat roest of oneffenheid heeft, dan zal je rubber normaal niet zover gaan. nu met ontluchtingen kan je die helemaal indrukken en duw je dat rubber over de oneffenheid en dit zorgt voor lekken.

revisiesetje zal je probleem oplossen tot je weer eens zover indrukt. mijn remmen lekten beetje olie en ging daar wel eens naar zien. totdat ik aan de gamma ineens vertrok en met pedaal tegen de grond gewoon niet meer kon remmen,. enkel heel snel pompen bouwde nog wat druk op om te stoppen (de rest van traject was met de handrem, en kan u verzekeren, dat ding werkt niet als je wat snelheid hebt. probeer maar eens om voor een rood licht te stoppen met enkel de handrem. je zal direct merken wat ik bedoel.

voor die 50€ niet besparen en gewoon nieuwe steken
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

Gerhart schreef:Ik wil niemand op de tenen trappen, maar tot nu toe heb ik nog geen enkele juiste omschrijving van "ontluchten" gelezen.
Ontluchten kan op drie manieren:
- m.b.v. zwaartekracht
- met een vacuumpomp
- met het rempedaal en twee personen
Het meest gebruikt is de laatste omdat je daarvoor weinig extra dingen nodig hebt.

Ontluchten gaat als volgt.
Allereerst zorg je dat de hoofdremcilinder ontlucht is; zet deze in de werkbank, sluit twee slangetjes aan op de leidingnippels en laat het andere uiteinde hiervan terugggaan in de reservoirs. Nu druk je met een pen de zuiger ongeveer een 2 centimeter in en laat je 'm weer langzaam terugkomen. Dit herhaal je totdat er GEEN luchtbellen meer uit de slangetjes komen.
Hierna monteer je de hoofdremcilinder weer en sluit je de harde leidngen weer aan.
Heb je de hoofdremcilinder niet vervangen en hij zit nog vol, kun je deze eerste stap overslaan.

Nu het systeem ontluchten.
Hiervoor heb je dus twee mensen nodig (jijzelf en een ander). Zorg ervoor dat de reservoirs van de hoofdremcilinder gevuld zijn.
Persoon 1 zit in de cabine op de bestuurdersplaats en bedient het rempedaal en houdt de reservoirs in de gaten en zorgt er dus voor dat deze niet leeg gaan.
Persoon 2 ligt onder de auto en bedient de ontluchtingsnippels en controleert de slang. Dit is bij voorkeur een doorzichtige slang welke over de ontluchtingsnippel zit geschoven. Deze slang moet de tijdens ontluchten blijven zitten.
Het ontluchten; je begint altijd bij de verst gelegen remcilinder/klauw; dus rechtsachter.
Persoon 2 draait de ontluchtingsnippel los (halve slag).
Nu drukt persoon 1 het rempedaal langzaam in en houdt deze onderin. Nu draait persoon 2 de ontluchtingsnippel weer dicht. Pas hierna laat persoon 1 het rempedaal weer langzaam opkomen.
Dit blijf je herhalen totdat je zeker weet dat er geen lucht meer in het systeem zit. Vandaar de doorzichtige slang; dan kun je veel beter zien of er nog kleine luchtbellen in zitten.
Hierna ga je naar remcilinder linksachter, remklauw rechtsvoor en ten slotte remklauw linksvoor.

Als dit gebeurd is, moet je een stevige tegendruk in je rempedaal voelen. Zo niet, alles nog eens opnieuw doen.
Het remsysteem is niet iets waar je je met half werk vanaf kunt maken.

Lees anders ook een de "FAQ - antwoorden op veelgestelde vragen" door op dit forum; daar staan heel veel handleidingen voor veel voorkomende werkzaamheden. Dus OOK onderhoud aan het remsysteem; inclusief het ontluchten en doorspoelen hiervan.
Iemand nog last van zijn/haar tenen?
Cruciaal punt bij de beschrijving van gerhart is het moment dat je de harde leidingen weer monteert op het zojuist ontluchtte hoofdremcilinder , hier onstaat mijns inziens dan weer een luchtbel die je moet zien te ontluchten , als de remcilinder is voorzien van luchtnippels dan is dat de manier maar er zijn ook hoofdremcilinders die deze nippels niet hebben en dan is t zaak de lucht via de leiding er uit te jagen naar t eerst volgende ontluchtingspunt.




Edited By bastian on 1210952081
Jon
Berichten: 66
Lid geworden op: 12 okt 2007 09:33
Locatie: Achterhøk
Contacteer:

Bericht door Jon »

Toch nog even over die rubber cupjes in de hoofdremcilinder. Hoeveel zitten er normaal in? In de mijne zaten er in totaal 5, in het revisiesetje in totaal 4. Nou schijnt het revisiesetje te kloppen. Dus wat klopt er niet? Niet weer zeggen dat ik een andere cilinder moet kopen, ik wil even weten hoe het precies zit. :)

Groet, Jon.
Gas d'r bi-j en deurdonderen...
Arie
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 dec 2007 20:27
Locatie: kraggenburg

Bericht door Arie »

Hoi Jon,


De verwarring klopt hoor, je hebt ze met vier cupjes(Wagner) met vier cupjes en een O ring (Chrysler) en met vijf cupjes(Bendix, maar niet allemaal ook vier met O ring zijn er!)

Maar ik heb zo’n ding nog nooit open gehad, ik koop gelijk een nieuwe. (Oeps sorry) :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh



Groet Arie
Jon
Berichten: 66
Lid geworden op: 12 okt 2007 09:33
Locatie: Achterhøk
Contacteer:

Bericht door Jon »

Oké, ik heb dus gewoon de verkeerde set. Beetje jammer dan. Ik kan alsnog een nieuwe hrc bestellen. Bedankt voor je antwoord.

Groet, Jon.
Gas d'r bi-j en deurdonderen...
Jon
Berichten: 66
Lid geworden op: 12 okt 2007 09:33
Locatie: Achterhøk
Contacteer:

Bericht door Jon »

Ik heb een nieuwe rempomp gemonteerd. Ding ontlucht, leidingen ontlucht en nog geen remdruk. Hij remt linksachter heel iets en verder eigenlijk nergens... Oftewel, we zoeken verder...

Groet, Jon.
Gas d'r bi-j en deurdonderen...
Brutus
Berichten: 320
Lid geworden op: 09 jun 2003 00:25
Locatie: Kruisland
Contacteer:

Bericht door Brutus »

Dan is je systeem of niet goed ontlucht of je hebt ergens een lekkage. Heb je je remcylinders achter ook al eens nagekeken op lekkage ?
Kortom er moet ergens een lek zitten als je er van overtuigt bent dat je goed ontlucht hebt.
Succes met het vinden en ontluchten.
JAN/DODGE
Berichten: 337
Lid geworden op: 12 jan 2008 11:17

Bericht door JAN/DODGE »

Controleer of de achterremmen beiden iets aanlopen.
lopen ze niet aan, dan afstellen tot ze iets aanlopen,hierna voor de zekerheid even ontluchten en kijken wat er nu gebeurd.
ik denk, dat de remsegmenten niet goed afgesteld staan,waardoor deze niet met voldoende remkracht tegen de remtrommel gedrukt worden(remdrukverlies).




Edited By JAN/DODGE on 1211782326
gr Jan

Wie achter de kudde aanloopt,loopt altijd in de STRONT.
eddy85
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jan 2006 18:22
Locatie: Ronse, Oost-Vlaanderen, België

Bericht door eddy85 »

Gerhart schreef:Ontluchten gaat als volgt.
Allereerst zorg je dat de hoofdremcilinder ontlucht is; zet deze in de werkbank, sluit twee slangetjes aan op de leidingnippels en laat het andere uiteinde hiervan terugggaan in de reservoirs. Nu druk je met een pen de zuiger ongeveer een 2 centimeter in en laat je 'm weer langzaam terugkomen. Dit herhaal je totdat er GEEN luchtbellen meer uit de slangetjes komen.
Hallo dtb-ers

ik ben al een tijdje aan het knoeien met mijn remmen, en kom niet echt tot een oplossing.
Ik zou mijn hoofdremcilinder moeten ontluchten. Het is me allemaal wel duidelijk hoe het moet, maar vind niet direct een flexibel slangetje dat er goed op past.

Nu is mijn vraag wat ik best hiervoor gebruik en waar dit te vinden is.

mvg
eddy
limbododge
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 jan 2008 18:45
Locatie: valkenburg

Bericht door limbododge »

slangetje van aqarium lucht pompje past goed kun je normaal bij dieren zaak halen
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

Jon heb je uiteindelijk het probleem nog kunnen vinden, ik heb namelijk hetzelfde probleem.

groeten laurens
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Plaats reactie