remschijf - remschijf  demonteren

willem 637
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 aug 2001 12:24
Locatie: maarssen(utr)

Bericht door willem 637 »

effe een algemeen vraagje
ik stuit op het volgende probleem
er is een smeer nippel van her voorste voorwiel lager afgebroken dus ik denk effe het wiel er af schijfje los nipperl vervangen klaar
maar ik krijg onder geen enkele voorwaarde mijn schijf los van de naaf
mijn vraag is het noodzakelijk om de flens welke achter de schijf zit (welke los moet door de boutjes achter de schijf door het gaatje los te draaien ) los te draaien of kan de schijf er zo af
ik heb de centrale as moer gedemonteerd en er al een pers cq trekker op gehad ben aan het beuken gweest maar er beurt niks de schijf blijft zitten.
volgens de werkboeken lijkt of de schijf alleen met de centale moer vast zit (of ik heb niet goed gekeken )
wie helpt me effe op gang ??
alvast bedankie groetjes willem.
Frans Veldman
Berichten: 129
Lid geworden op: 23 feb 2001 10:07
Contacteer:

Bericht door Frans Veldman »

De centrale moer is om de schijf los te maken van de aandrijfas. Om de schijf er daarna af te halen moet je het handeltje van je lager aftrekken (zoals je nu geprobeerd hebt, maar (gelukkig?) niet fanatiek genoeg), of je moet de zes bouten losdraaien.

Als je niet het lager wilt vervangen zou ik het laatste doen. Dan neem je schijf plus lagers er in EEN keer af.

Groeten & succes,
Frans
wouter
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 mar 2001 22:29
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door wouter »

Hoi Willem,

Allebei de methodes kunnen. Zoals Frans al schrijft. Zie voor een uitgebreid verhaal: www.chaosboyz.nl Rubriek "Ervaringen", bij Wouter het verhaaltje over : "Complete vooras vervangen". Daarin heb ik mijn ervaringen over het loshalen van de remschijf beschreven.
Succes, Wouter.
--> Voor de aanhouder is geen weg onbegaanbaar. <--
willem 637
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 aug 2001 12:24
Locatie: maarssen(utr)

Bericht door willem 637 »

willem 637 schreef:effe een algemeen vraagje
ik stuit op het volgende probleem
er is een smeer nippel van her voorste voorwiel lager afgebroken dus ik denk effe het wiel er af schijfje los nipperl vervangen klaar
maar ik krijg onder geen enkele voorwaarde mijn schijf los van de naaf
mijn vraag is het noodzakelijk om de flens welke achter de schijf zit (welke los moet door de boutjes achter de schijf door het gaatje los te draaien ) los te draaien of kan de schijf er zo af
ik heb de centrale as moer gedemonteerd en er al een pers cq trekker op gehad ben aan het beuken gweest maar er beurt niks de schijf blijft zitten.
volgens de werkboeken lijkt of de schijf alleen met de centale moer vast zit (of ik heb niet goed gekeken )
wie helpt me effe op gang ??
alvast bedankie groetjes willem.
dacht ik al maar ik wilde het effe zeker weten
bedankkie voor jullie ondersteuning
groeten willem.
moparstefke
Berichten: 31
Lid geworden op: 17 feb 2001 15:53
Locatie: belgium(limburg)
Contacteer:

Bericht door moparstefke »

Effe een Belgje dat wil helpen.....
Alle info die je nodig hebt om je wagen te repareren en de huid op je hand te behouden vind je hier;
http://www.offroadexchange.com/projects/dgxlfx.htm
NOOIT beuken!!Dat doe je best op een andere plaats :D :D :D
Groetjes,moparstefke
Plaats reactie