Geplaatst: 30 okt 2001 20:18
Bij de APK keuring van mijn W200 werd een remverschil van meer dan 30% gevonden. Heeft iemand hier eerder mee te maken gehad en weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Beste Cyril,
Zijn het de voor of de achterremmen? Als het voor is, dan komt het waarschijnlijk door een niet goed gangbare remzuiger, die is van kunststof en kan vervormen bij grote hitte. Ook kan er vuiligheid tussen de cilinderwanden en de zuigers komen door verrotte afdichtingsrubbers. Die vuiligheid is dan de oorzaak van niet glad lopende zuigers. Als die niet goed terugkomen heb je ook al snel een verschil.
Los halen, en schoonmaken. (je drukt de zuigers makkelijk uit de cilinders door er even luchtdruk op te zetten. Bij schoonmaken kan je de cilinderwanden licht ophonen met een fijn schuurpapiertje. Gebruik blauw ATE vet om het zaakje weer soepel in elkaar te zetten.
Als het de achterremmen zijn: demonteren en schoonmaken. Controleer alle veren, die de schoenen bij elkaar houden en check of er niet een remcilinder lekt. Als remschoenen eenmaal nat zijn geweest met remvloeistof, zijn het net sponzen, je kan ze schoonmaken, maar na een keer remmen komt het van binnen uit en is die weer nat. Heb je dus weer je verschil. Heb je een set natte en een set droge remschoenen, dan kan je overwegen om de sets te mixen, zodoende overbrug het verschil. Bij het monteren: stel de handrem zo strak mogelijk in de trommel af, totdat die net niet aanloopt. Controleer ook even of de handremkabels soepel lopen.
Succes, Wouter.
Als je dan toch bezig bent, kun je beter ook de remolie vervangen (bij mij was die behoorlijk slecht).
Eerst even doorspoelen met spiritus en je remsysteem is weer zo goed als nieuw!
Ps. de zuigers van de voorste remklauwen kun je er nog veel gemakkelijker uitkrijgen door de klauwen (één voor één) eerst van de schijf te schuiven, de remslang vast laten, een paar keer op het rempedaal te drukken en de zuiger ligt eruit.
Heb je de klauwen al los liggen en je krijgt ze ook met perslucht niet los(zoals bij mij), schroef dan de vetspuit (zonder het nippeltje)op de remslang (niet te vast want de schroefdraad is niet hetzelfde), effe persen en de zuiger komt altijd los.
Succes!
Beste Cyril,
Zijn het de voor of de achterremmen? Als het voor is, dan komt het waarschijnlijk door een niet goed gangbare remzuiger, die is van kunststof en kan vervormen bij grote hitte. Ook kan er vuiligheid tussen de cilinderwanden en de zuigers komen door verrotte afdichtingsrubbers. Die vuiligheid is dan de oorzaak van niet glad lopende zuigers. Als die niet goed terugkomen heb je ook al snel een verschil.
Los halen, en schoonmaken. (je drukt de zuigers makkelijk uit de cilinders door er even luchtdruk op te zetten. Bij schoonmaken kan je de cilinderwanden licht ophonen met een fijn schuurpapiertje. Gebruik blauw ATE vet om het zaakje weer soepel in elkaar te zetten.
Als het de achterremmen zijn: demonteren en schoonmaken. Controleer alle veren, die de schoenen bij elkaar houden en check of er niet een remcilinder lekt. Als remschoenen eenmaal nat zijn geweest met remvloeistof, zijn het net sponzen, je kan ze schoonmaken, maar na een keer remmen komt het van binnen uit en is die weer nat. Heb je dus weer je verschil. Heb je een set natte en een set droge remschoenen, dan kan je overwegen om de sets te mixen, zodoende overbrug het verschil. Bij het monteren: stel de handrem zo strak mogelijk in de trommel af, totdat die net niet aanloopt. Controleer ook even of de handremkabels soepel lopen.
Succes, Wouter.
Als je dan toch bezig bent, kun je beter ook de remolie vervangen (bij mij was die behoorlijk slecht).
Eerst even doorspoelen met spiritus en je remsysteem is weer zo goed als nieuw!
Ps. de zuigers van de voorste remklauwen kun je er nog veel gemakkelijker uitkrijgen door de klauwen (één voor één) eerst van de schijf te schuiven, de remslang vast laten, een paar keer op het rempedaal te drukken en de zuiger ligt eruit.
Heb je de klauwen al los liggen en je krijgt ze ook met perslucht niet los(zoals bij mij), schroef dan de vetspuit (zonder het nippeltje)op de remslang (niet te vast want de schroefdraad is niet hetzelfde), effe persen en de zuiger komt altijd los.
Succes!