Pagina 1 van 2

Geplaatst: 15 jul 2008 08:04
door Brutus
Ik heb de remklauwen eraf liggen ivm. het vastlopen en afkeur voor de apk.
Nu zien ze er toch slechter uit dan ik gedacht had.
De bakkeliet zuiger is afgebrokkeld en de binnenzijde van de remklauw is aardig geroest.
Ook blijken de plaatjes waarmee de remklauw vast zit vervangen te zijn door eigen gemaakte stalen plaatjes.
Niet gek dus dat ze vast blijven zitten.
Nu wil ik dus voor gereviseerde kijken en evt. nieuwe.
Maar je komt verschillende types tegen. met stalen piston(zuiger) of met Phenolic Piston. En dan ook nog verschillende merken die ze leveren.
CARDONE en WAGNER.
Wat zijn jullie ervaringen en wat zijn de voors en tegens?
Bedankt voor jullie reacties.




Edited By Brutus on 1216101966

Geplaatst: 15 jul 2008 12:00
door country4all
Henton niet lang over nadenken ik heb de orginele er weer opgezet, ook bij Mico Parts besteld.
gr Jan

CARDONE / A-1 CARDONE 18-4076 [Reman. Caliper w/Installation Hardware] Front Left; w/3, 500lb Front Axle; OE Phenolic Piston 20.00 39.13




Edited By country4all on 1216116105

Geplaatst: 15 jul 2008 12:25
door JAN/DODGE
Henton

Beter is het de orginele er weer op te zetten.
Ik moet die van mij ook vervangen.

Gr JAN

Geplaatst: 15 jul 2008 12:50
door Brutus
Bedankt maar weer,
Ik heb ze gelijk maar besteld.
Maar ik ga eerst op vakantie en dan zien we wel weer verder.

Geplaatst: 07 aug 2008 07:55
door Brutus
Ik ben bezig de remklauwen er weer op te zetten maar heb toch een paar vragen / opmerkingen.
Heeft iemand een foto of duidelijke omschrijving hoe de plaatjes geplaatst moeten worden?

En het valt me op dat die 2 plaatjes de hele remklauw op zijn plaats moeten houden. Die remklauw weegt nogal wat en als je remt komt er dan niet heel veel kracht op die plaatjes te staan? Of zie ik iets over het hoofd misschien.
Het zal wel zo horen maar dat viel me wel op nu ze lekker soepel op en neer gaan.
Bedankt weer voor de reacties.




Edited By Brutus on 1218088567

Geplaatst: 07 aug 2008 09:32
door JAN/DODGE
De u-vormige uitsparing in de plaatjes moeten naar het midden van de remklauw gericht staan,dan zijn ze goed gemonteerd.
eventuele antie rattel plaatjes(veren) met de brede kant naar boven en beneden.

grJan

Geplaatst: 07 aug 2008 09:53
door Brutus
Zo dus?

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Geplaatst: 07 aug 2008 12:02
door JAN/DODGE
Ja, zo zijn ze goed geplaatst.

gr Jan

Geplaatst: 07 aug 2008 12:15
door Brutus
okido thanks.
Blijf het toch raar vinden dat die plaatjes de hele remklauw vast moeten houden.

Geplaatst: 08 aug 2008 09:08
door JAN/DODGE
Werkt toch wel goed,rijdt er al 14jaar mee!

Geplaatst: 08 aug 2008 09:09
door Arie
In principe houden die plaatjes de klauw alleen maar op zijn plaats krachten komen er niet echt op!

Geplaatst: 08 aug 2008 09:27
door Brutus
Arie schreef:In principe houden die plaatjes de klauw alleen maar op zijn plaats krachten komen er niet echt op!
Ok dat geloof ik wel maar als je remt dan sluiten de remblokken tegen je schijf die op dat moment nog draaid.
dan komen er krachten op de remklauw en door de draaiende kracht wil die remklauw dan naar buiten toe lijkt me.
Ik probeer te begrijpen waar die krachten die ontstaan tijdens het remmen het grootst zijn.
Het zal allemaal wel werken daar ben ik van overtuigt, maar dan ben je er zo mee bezig en vraag je jezelf af hoe en wat.
Dit weekend ff remklauwen erop zetten en ontluchten.
Dan is dat voor jaren weer apk waardig.

Geplaatst: 08 aug 2008 16:33
door Gerhart
De schijf draait, maar de klauwen niet. Dus wil de klauw ook niet naar buiten. De schijf zelf is ook in balans, dus die wil ook niet naar buiten. Alleen iets wat niet in balans is EN DRAAIT, wil naar buiten toe.
Bijvoorbeeld een steen aan een touwtje die je ronddraait wil naar buiten toe. Twee (even zware) stenen aan twee touwtjes recht tegenover elkaar willen ook naar buiten toe, maar houden mekaar in evenwicht. Daarom is een zuivere schijf (of trommel, wiel) zo belangrijk.
Maar, zoals al getypt, er komt geen (rem)kracht op de plaatjes, alleen op de steun waar de klauw inzit.
De kracht gaat met de schijf mee rond en drukt zo de klauw in de steun en niet naar buiten.
De plaatjes zorgen er alleen voor dat de klauw er niet uitvalt als je niet remt.

Geplaatst: 09 aug 2008 11:59
door Brutus
Duidelijke uitleg bedankt.
Zo leer je ook snappen hoe iets werkt.
En dat vind ik ook belangrijk als je ergens aan sleuteld.

Geplaatst: 09 aug 2008 20:06
door Gerhart
Graag gedaan :)