Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

gas onderbouw - richtlijnen gasonderbouw

jan lenters
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 jun 2001 00:30
Locatie: lutten

Bericht door jan lenters »

ik wil mijn gas tank onder de auto bouwen (zat in de laadbak),
wie weet of er richtlijnen voor zijn voor de apk.
en heeft er nog iemand een tekening of zoiets met hoe als jij hem er onder gebouwd hebt vr gr jan ???
JJF Naus
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 mei 2001 13:50
Locatie: Utrecht

Bericht door JJF Naus »

Jan,

ik heb toevallig vorige week nog even geinformeerd naar het hoe en wat van een gastank. Wat ik eruit begrepen heb is het volgende:
- je moet de tank na inbouw laten keuren
- de tank wordt geregistreerd; verwisselen of uitbreiden is dus niet iets dat je 'even' doet (of je moet het voor je keuring weer ongedaan maken ;)
- als je de gastank onder je Dodge legt, dan moet je uitlaat aan voor het achterwiel naar de zijkant komen
- er schijnt een beperking aan de max. inhoud te hangen (geen idee wat de max. inhoud mag zijn...)

Tot zover wat me even te binnen schiet... Nog even een klein aandachtspuntje: als je die tank in je Dodge hebt liggen, dan worden je papieren aangepast. Waarschijnlijk gaat je massa (ledig) met een kilootje of 50 omhoog. Zorg er dan voor dat je totale massa (ledig + max. laadlast) niet boven de 3,5 ton uitkomt... Dit was bij mij wel het geval met als gevolg dat ik opeens in het bezit van een vrachtauto was... :( En voordat je dat weer ongedaan hebt laten maken... (zucht)

Jax.
Get a life... Get a Dodge...

* 1976 Dodge W200, 318 ci (semi-daily)
* 1977 Ford Ranchero GT 500, 351 ci (semi-daily)
* 2010 John Deere X110, 18.5 hp (lawn-weekly)
Reinier Domsdorf
Berichten: 84
Lid geworden op: 02 apr 2001 22:41
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door Reinier Domsdorf »

Tijdens de ALV in LAngeboom hoorde ik van
Iemend dat een tweedehands ingebouwde lpg tank,
niet ouder mag zijn dan 1 jaar. Zoniet, afgekeurd!
Dit zou te zien zijn op een sticker die op de gastank
zou moeten zitten,


Reinier
Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk »

Ik heb mijn clubcab bij de RDW laten keuren incl. LPG, met een tank van een jaar of 7. Er werd enkel gelet op de E-keurmerken (op de tank EN alle appendages). Na goedkeuring heb ik de tweede tank er pas naast gelegd, omdat bij de RDW-gaskeuring de vloeibaargasleiding uit een stuk moet bestaan, en met een T-stuk erin zou dat niet zo zijn...

Omdat deze tank eerst in mijn rooie Dodge zat, moest daar weer wat anders in, en daar liggen nu twee 60 L tanks in, waarvan 1 nog een handafsluiter heeft. Bij de APK maken ze daar geen punt van, gezien a) de leeftijd van de Dodge en b) hij niet op LPG-inbouw wordt gekeurd, maar dat de LPG installatie al op het kenteken staat.

Samengevat: bij de APK kijken ze alleen naar gasdichtheid, en bij de RDW kijken ze naar cirkeltjes met daarin een "E" en een cijfer (=de landcode). Wel geloof ik dat bij de RDW de gastank 10 jaar of jonger moet zijn. (en de leiding van tank tot verdamper uit een stuk)

Het valt dus allemaal wel mee.
116-1014148151

Bericht door 116-1014148151 »

Even een vraagje hierover. De gastank onder mijn Dodge is ouder dan 10 jaar.Moet ik voor een nieuwere gastank de HELE installatie vernieuwen?

groetjes, tuitje
A3 Berger
Berichten: 108
Lid geworden op: 17 feb 2001 16:19
Locatie: Enschede

Bericht door A3 Berger »

Je moet de RDW NOOIT vragen hoe een en ander moet, 1)ze maken er nl een onnodig moelijk verhaal van, 2) Ieder persoon daar vertelt een ander verhaal, 3) Ze geilen er op dat ze de 'macht' hebben je iets voor te schrijven.

Je kunt beter via hun site etc de regelgeving bekijken, zorgen dat je daaraan voldoet, en ze zo veel mogelijk links laten liggen.

Even over de gastank: Ik heb voor echt een paar euro twee prachtige jonge tanks met aluminium deksel gekregen van de garage 'bij mij om de hoek' omdat tweede hands inbouwen bij de garage toch (bijna) niet meer voorkomt, en het voor hen oud ijzer is. Probeer maar eens een paar garages die handelen in wat oudere auto's, geheid dat je wel ergens slaagt...

Ik heb bij mijn restauratie de hele gasboel eraf gehad en deels vervangen, en als je het netjes doet zullen ze inderdaad zoals Rienk vertelde alleen de zeeptest doen bij de APK.
DO YOU SPEAK DODGE?
Member 576
68-1005168998

Bericht door 68-1005168998 »

Hoi,

Even ter verduidelijking, wat zijn appendages die bij de gasinstallatie horen?
Wat is de link van de rdw betreffende gas inbouwvoorschriften, ik weet nl een w 200 met 2 problemen 1)geen apk en 2)lpg die niet op het kenteken staat, gevolg de rdw moet keuren.

Gr Dan
Reinier Domsdorf
Berichten: 84
Lid geworden op: 02 apr 2001 22:41
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door Reinier Domsdorf »

Ik zou ook heel graag willen weten wat de link is,
Ik wacht het rustig af.
Reinier
Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk »

De link heb ik zo niet, maar de appendages waar een keurmerk in moet zitten zijn volgens mij (ymmv):

Verdamper
Magneetklep (bij de verdamper)
Vloeibaar gasleiding uit 1 stuk, van gecoat/geplastificeerd koper, afdoende (iedere 30 a 50 cm) bevestigd/gebeugeld.
Magneetklep (op de tank)
Veiligheidsklep (op de tank)
Nivo-aanwijzing
Aluminium appendage kast
Vulaansluiting (op de tank)
Vulaansluiting (op de slang/carosserie)
Slang (Max. 1 jaar oud
Tank (max 10 jaar oud)

Dat is het wel zo'n beetje..
A3 Berger
Berichten: 108
Lid geworden op: 17 feb 2001 16:19
Locatie: Enschede

Bericht door A3 Berger »

Hier is een link die iets zegt over gas inbouwen.

Er staat een zin:Voor gasinstallaties geldt een aparte regeling. Als een erkende gasinbouwer de gasinstallatie inbouwt hoeft uw auto niet te worden gekeurd. De inbouwer verzorgt dan ook de aanpassing van het kentekenbewijs. Als een niet erkende inbouwer de inbouw uitvoert moet het voertuig altijd worden gekeurd.

Hier uit zou ik zeggen: zorg dat je auto en installatie er keurig, gasdicht, en netjes uitziet, ga in nette kleding naar de RDW-keuring toe, spreek de man niet tegen, en geef hem het gevoel dattie de belangrijkste man van Nederland is.

Print ook de bovenstaand RDW teksten uit, want de man zal in eerste instantie geheid zeggen dat het door een erkende gaskerel moet gebeuren, en dan kun jij hun eigen regelgeving laten zien! en de poot stijf houden, laat hem het tegendeel bewijzen.

Je bent bij de RDW nu eenmaal afhankelijk van een heleboel dingen; 1)het humeur van de man 2)of zijn vrouw ongesteld is of niet 3) of hij je vrouw/vriendin (die je echt mee moet nemen) leuk vindt of niet. enz.
suc6
DO YOU SPEAK DODGE?
Member 576
A3 Berger
Berichten: 108
Lid geworden op: 17 feb 2001 16:19
Locatie: Enschede

Bericht door A3 Berger »

Wat ik vergeten was te zeggen is:
De gasdichtheid kun je simpel testen meet een klein bakje water met een flinke scheut DREFT (afwasmiddel) erin, hiermee ga je vanaf de tankaansluiting (ook de tank aansluiting zelf) de hele leiding afsoppen dwz t-stuk(ken), gasklepjes, nippels, gasslang etc.
Als een nippel lekt, (dit kun je echt direct zien door de bellen die ontstaan); losdraaien, schoonmaken, teflontape erom en weer vastdraaien + weer soppen.
DO YOU SPEAK DODGE?
Member 576
m886
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2008 20:32
Locatie: drachten

Bericht door m886 »

http://www.rdw.nl/NR....21b.pdf
bij 3.4 Motor pagina 7 staan wat regels voor een gasinstalatie
Arie
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 dec 2007 20:27
Locatie: kraggenburg

Bericht door Arie »

Hoi m886,

Ik denk dat dit nu wel voor elkaar is. :laugh: :laugh: :laugh:
XT600
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 mei 2005 10:14
Locatie: GROESBEEK

Bericht door XT600 »

als je je zo druk maakt over de lpg tank de apk en wat wel of niet mag rij je in de verkeerde auto
Plaats reactie