gas onderbouw - richtlijnen gasonderbouw
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 14 jun 2001 00:30
- Locatie: lutten
Jan,
ik heb toevallig vorige week nog even geinformeerd naar het hoe en wat van een gastank. Wat ik eruit begrepen heb is het volgende:
- je moet de tank na inbouw laten keuren
- de tank wordt geregistreerd; verwisselen of uitbreiden is dus niet iets dat je 'even' doet (of je moet het voor je keuring weer ongedaan maken ;)
- als je de gastank onder je Dodge legt, dan moet je uitlaat aan voor het achterwiel naar de zijkant komen
- er schijnt een beperking aan de max. inhoud te hangen (geen idee wat de max. inhoud mag zijn...)
Tot zover wat me even te binnen schiet... Nog even een klein aandachtspuntje: als je die tank in je Dodge hebt liggen, dan worden je papieren aangepast. Waarschijnlijk gaat je massa (ledig) met een kilootje of 50 omhoog. Zorg er dan voor dat je totale massa (ledig + max. laadlast) niet boven de 3,5 ton uitkomt... Dit was bij mij wel het geval met als gevolg dat ik opeens in het bezit van een vrachtauto was... :( En voordat je dat weer ongedaan hebt laten maken... (zucht)
Jax.
ik heb toevallig vorige week nog even geinformeerd naar het hoe en wat van een gastank. Wat ik eruit begrepen heb is het volgende:
- je moet de tank na inbouw laten keuren
- de tank wordt geregistreerd; verwisselen of uitbreiden is dus niet iets dat je 'even' doet (of je moet het voor je keuring weer ongedaan maken ;)
- als je de gastank onder je Dodge legt, dan moet je uitlaat aan voor het achterwiel naar de zijkant komen
- er schijnt een beperking aan de max. inhoud te hangen (geen idee wat de max. inhoud mag zijn...)
Tot zover wat me even te binnen schiet... Nog even een klein aandachtspuntje: als je die tank in je Dodge hebt liggen, dan worden je papieren aangepast. Waarschijnlijk gaat je massa (ledig) met een kilootje of 50 omhoog. Zorg er dan voor dat je totale massa (ledig + max. laadlast) niet boven de 3,5 ton uitkomt... Dit was bij mij wel het geval met als gevolg dat ik opeens in het bezit van een vrachtauto was... :( En voordat je dat weer ongedaan hebt laten maken... (zucht)
Jax.
Get a life... Get a Dodge...
* 1976 Dodge W200, 318 ci (semi-daily)
* 1977 Ford Ranchero GT 500, 351 ci (semi-daily)
* 2010 John Deere X110, 18.5 hp (lawn-weekly)
* 1976 Dodge W200, 318 ci (semi-daily)
* 1977 Ford Ranchero GT 500, 351 ci (semi-daily)
* 2010 John Deere X110, 18.5 hp (lawn-weekly)
-
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 02 apr 2001 22:41
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Ik heb mijn clubcab bij de RDW laten keuren incl. LPG, met een tank van een jaar of 7. Er werd enkel gelet op de E-keurmerken (op de tank EN alle appendages). Na goedkeuring heb ik de tweede tank er pas naast gelegd, omdat bij de RDW-gaskeuring de vloeibaargasleiding uit een stuk moet bestaan, en met een T-stuk erin zou dat niet zo zijn...
Omdat deze tank eerst in mijn rooie Dodge zat, moest daar weer wat anders in, en daar liggen nu twee 60 L tanks in, waarvan 1 nog een handafsluiter heeft. Bij de APK maken ze daar geen punt van, gezien a) de leeftijd van de Dodge en b) hij niet op LPG-inbouw wordt gekeurd, maar dat de LPG installatie al op het kenteken staat.
Samengevat: bij de APK kijken ze alleen naar gasdichtheid, en bij de RDW kijken ze naar cirkeltjes met daarin een "E" en een cijfer (=de landcode). Wel geloof ik dat bij de RDW de gastank 10 jaar of jonger moet zijn. (en de leiding van tank tot verdamper uit een stuk)
Het valt dus allemaal wel mee.
Omdat deze tank eerst in mijn rooie Dodge zat, moest daar weer wat anders in, en daar liggen nu twee 60 L tanks in, waarvan 1 nog een handafsluiter heeft. Bij de APK maken ze daar geen punt van, gezien a) de leeftijd van de Dodge en b) hij niet op LPG-inbouw wordt gekeurd, maar dat de LPG installatie al op het kenteken staat.
Samengevat: bij de APK kijken ze alleen naar gasdichtheid, en bij de RDW kijken ze naar cirkeltjes met daarin een "E" en een cijfer (=de landcode). Wel geloof ik dat bij de RDW de gastank 10 jaar of jonger moet zijn. (en de leiding van tank tot verdamper uit een stuk)
Het valt dus allemaal wel mee.
Je moet de RDW NOOIT vragen hoe een en ander moet, 1)ze maken er nl een onnodig moelijk verhaal van, 2) Ieder persoon daar vertelt een ander verhaal, 3) Ze geilen er op dat ze de 'macht' hebben je iets voor te schrijven.
Je kunt beter via hun site etc de regelgeving bekijken, zorgen dat je daaraan voldoet, en ze zo veel mogelijk links laten liggen.
Even over de gastank: Ik heb voor echt een paar euro twee prachtige jonge tanks met aluminium deksel gekregen van de garage 'bij mij om de hoek' omdat tweede hands inbouwen bij de garage toch (bijna) niet meer voorkomt, en het voor hen oud ijzer is. Probeer maar eens een paar garages die handelen in wat oudere auto's, geheid dat je wel ergens slaagt...
Ik heb bij mijn restauratie de hele gasboel eraf gehad en deels vervangen, en als je het netjes doet zullen ze inderdaad zoals Rienk vertelde alleen de zeeptest doen bij de APK.
Je kunt beter via hun site etc de regelgeving bekijken, zorgen dat je daaraan voldoet, en ze zo veel mogelijk links laten liggen.
Even over de gastank: Ik heb voor echt een paar euro twee prachtige jonge tanks met aluminium deksel gekregen van de garage 'bij mij om de hoek' omdat tweede hands inbouwen bij de garage toch (bijna) niet meer voorkomt, en het voor hen oud ijzer is. Probeer maar eens een paar garages die handelen in wat oudere auto's, geheid dat je wel ergens slaagt...
Ik heb bij mijn restauratie de hele gasboel eraf gehad en deels vervangen, en als je het netjes doet zullen ze inderdaad zoals Rienk vertelde alleen de zeeptest doen bij de APK.
DO YOU SPEAK DODGE?
Member 576
Member 576
-
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 02 apr 2001 22:41
- Locatie: Uden
- Contacteer:
De link heb ik zo niet, maar de appendages waar een keurmerk in moet zitten zijn volgens mij (ymmv):
Verdamper
Magneetklep (bij de verdamper)
Vloeibaar gasleiding uit 1 stuk, van gecoat/geplastificeerd koper, afdoende (iedere 30 a 50 cm) bevestigd/gebeugeld.
Magneetklep (op de tank)
Veiligheidsklep (op de tank)
Nivo-aanwijzing
Aluminium appendage kast
Vulaansluiting (op de tank)
Vulaansluiting (op de slang/carosserie)
Slang (Max. 1 jaar oud
Tank (max 10 jaar oud)
Dat is het wel zo'n beetje..
Verdamper
Magneetklep (bij de verdamper)
Vloeibaar gasleiding uit 1 stuk, van gecoat/geplastificeerd koper, afdoende (iedere 30 a 50 cm) bevestigd/gebeugeld.
Magneetklep (op de tank)
Veiligheidsklep (op de tank)
Nivo-aanwijzing
Aluminium appendage kast
Vulaansluiting (op de tank)
Vulaansluiting (op de slang/carosserie)
Slang (Max. 1 jaar oud
Tank (max 10 jaar oud)
Dat is het wel zo'n beetje..
Hier is een link die iets zegt over gas inbouwen.
Er staat een zin:Voor gasinstallaties geldt een aparte regeling. Als een erkende gasinbouwer de gasinstallatie inbouwt hoeft uw auto niet te worden gekeurd. De inbouwer verzorgt dan ook de aanpassing van het kentekenbewijs. Als een niet erkende inbouwer de inbouw uitvoert moet het voertuig altijd worden gekeurd.
Hier uit zou ik zeggen: zorg dat je auto en installatie er keurig, gasdicht, en netjes uitziet, ga in nette kleding naar de RDW-keuring toe, spreek de man niet tegen, en geef hem het gevoel dattie de belangrijkste man van Nederland is.
Print ook de bovenstaand RDW teksten uit, want de man zal in eerste instantie geheid zeggen dat het door een erkende gaskerel moet gebeuren, en dan kun jij hun eigen regelgeving laten zien! en de poot stijf houden, laat hem het tegendeel bewijzen.
Je bent bij de RDW nu eenmaal afhankelijk van een heleboel dingen; 1)het humeur van de man 2)of zijn vrouw ongesteld is of niet 3) of hij je vrouw/vriendin (die je echt mee moet nemen) leuk vindt of niet. enz.
suc6
Er staat een zin:Voor gasinstallaties geldt een aparte regeling. Als een erkende gasinbouwer de gasinstallatie inbouwt hoeft uw auto niet te worden gekeurd. De inbouwer verzorgt dan ook de aanpassing van het kentekenbewijs. Als een niet erkende inbouwer de inbouw uitvoert moet het voertuig altijd worden gekeurd.
Hier uit zou ik zeggen: zorg dat je auto en installatie er keurig, gasdicht, en netjes uitziet, ga in nette kleding naar de RDW-keuring toe, spreek de man niet tegen, en geef hem het gevoel dattie de belangrijkste man van Nederland is.
Print ook de bovenstaand RDW teksten uit, want de man zal in eerste instantie geheid zeggen dat het door een erkende gaskerel moet gebeuren, en dan kun jij hun eigen regelgeving laten zien! en de poot stijf houden, laat hem het tegendeel bewijzen.
Je bent bij de RDW nu eenmaal afhankelijk van een heleboel dingen; 1)het humeur van de man 2)of zijn vrouw ongesteld is of niet 3) of hij je vrouw/vriendin (die je echt mee moet nemen) leuk vindt of niet. enz.
suc6
DO YOU SPEAK DODGE?
Member 576
Member 576
Wat ik vergeten was te zeggen is:
De gasdichtheid kun je simpel testen meet een klein bakje water met een flinke scheut DREFT (afwasmiddel) erin, hiermee ga je vanaf de tankaansluiting (ook de tank aansluiting zelf) de hele leiding afsoppen dwz t-stuk(ken), gasklepjes, nippels, gasslang etc.
Als een nippel lekt, (dit kun je echt direct zien door de bellen die ontstaan); losdraaien, schoonmaken, teflontape erom en weer vastdraaien + weer soppen.
De gasdichtheid kun je simpel testen meet een klein bakje water met een flinke scheut DREFT (afwasmiddel) erin, hiermee ga je vanaf de tankaansluiting (ook de tank aansluiting zelf) de hele leiding afsoppen dwz t-stuk(ken), gasklepjes, nippels, gasslang etc.
Als een nippel lekt, (dit kun je echt direct zien door de bellen die ontstaan); losdraaien, schoonmaken, teflontape erom en weer vastdraaien + weer soppen.
DO YOU SPEAK DODGE?
Member 576
Member 576
http://www.rdw.nl/NR....21b.pdf
bij 3.4 Motor pagina 7 staan wat regels voor een gasinstalatie
bij 3.4 Motor pagina 7 staan wat regels voor een gasinstalatie