Pagina 1 van 1
Geplaatst: 12 aug 2003 11:24
door 87-1060637770
Beste DTBers,
mijn Dodge heeft van die mooie kleine gele nummerborden en daaroverheen zitten van die afgrijselijk grote Europese nummerborden met een blauw EU-vignet. Volgens de vorige eigenaar zijn die nieuwe nummerborden verplicht maar laatst zag ik een gloednieuwe auto rijden met het nummerbord 15-LH-XX (waarin XX een vervolg was) met dus zo een klein nummerbord (de achterklep van die auto had een uitsparing voor een US-formaat Nummerbord.
Ofwel: Groot of klein? Mag het nu wel of niet? Of is het grote nummerbord alleen verplicht als je naar het buitenland gaat?
Geplaatst: 12 aug 2003 11:56
door Ton
Wilf,
Volgens mij mag je officieel alleen zo'n klein nummerbord hebben als het op je kentekenbewijs staat :(
Ton
Geplaatst: 12 aug 2003 12:37
door 87-1060637770
OK, bedankt voor je reply. Dus alleen als er EXPLICIET bijstaat dat je zo een plaat hebt, anders moet je dus meegaan met de vaart der volkeren dus..?
Helaas heb ik ook een trekhaak die niet op kenteken staat, maar goed; wie heeft er een trekhaak nodig met een laadbak van 2,5 bij 2? hehe
Geplaatst: 12 aug 2003 15:44
door AquaFobia
Wilf,
Die kleine plaat zou inderdaad als 18.2 (da's het type) op je kenteken moeten staan.
Enne...mijn trekhaak staat ook niet op kenteken maar dat wil ik wel graag hoor...ondanks dat laadbakje.
Geplaatst: 12 aug 2003 23:07
door 106-1034008307
Afgelopen april op keuring geweest bij de rdw.Zonder vragen kreeg ik de code 18.2 op mijn papieren,dus kleine platen.
John
Geplaatst: 12 aug 2003 23:17
door 87-1060637770
Nou, naar de RDW ga je niet zo snel en vrijwillig als Dodge-eigenaar hoor ik wel eens uit de verhalen, dus laat dat maar ff aan mij voorbijgaan. Want naar de RDW is toch iets anders dan een APK... RDW is toch voor typegoedkeuring etc.? Voor een trekhaak, gasinstallatie, nieuw motorblok enzo..?
Geplaatst: 12 aug 2003 23:50
door 106-1034008307
Ik heb mijn dodge uit duitsland ingevoerd dan kom je vanzelf bij de Rdw terecht.
John
Geplaatst: 15 aug 2003 19:35
door Gerhart
Ook als je iets bijzonders verandert aan de auto zoals:
-gewicht
-lengte
-breedte
-hoogte
-wielophanging
-motortype
enz.
Eigenlijk die dingen die op het kenteken staan.
Dan moet je ook naar de RDW.
De auto wordt dan aleen op datgene gecontroleerd wat veranderd is.
Geplaatst: 15 aug 2003 21:11
door kars
Ik heb ook een trekhaak die niet op kenteken staat, ik heb er niks van gehoord bij de APK
Geplaatst: 15 aug 2003 21:32
door AquaFobia
Gerhart schreef:Ook als je iets bijzonders verandert aan de auto zoals:
-gewicht
-lengte
-breedte
-hoogte
-wielophanging
-motortype
enz.
Eigenlijk die dingen die op het kenteken staan.
Dan moet je ook naar de RDW.
De auto wordt dan aleen op datgene gecontroleerd wat veranderd is.
Sterker nog...
Officieel moet je al naar het RDW als je bijvoorbeeld een sterk afwijkende banden maar monteert.
Stel je auto heeft standaard 30" en je zet er 35"ers onder, dan moet je eigenlijk al naar de RDW.
Dus zelfs de kleinste wijziging moet je officieel al laten keuren.
Het is maar goed dat ze daar niet zo op letten anders zat ik iedere maand bij die jongens :)
Geplaatst: 16 aug 2003 09:50
door Gerhart
Ik heb begin dit jaar met een "official" van de RDW staan praten en eens gevraagd wat nou allemaal mag enzo.
Hij vertelde toen dat als je iets ingrijpends verandert, zoals andere motor (meer cilinderinhoud, van benzine naar diesel), ophanging van de assen (bladveren naar spiraalveren), wielbasis verlengen/verkorten, spoorbreedte veranderen, dichte laadbak i.p.v open laadbak (ook een dakje, dus) enzovoorts, de auto op dat punt herkeurd moet worden bij de RDW.
Als je bredere banden monteert, dusdanig dat de auto breder wordt dan op de oorspronkelijke specificaties staat (banden sreken ver buiten de wielkasten), moet hij dus ook hierop gekeurd worden.
Een ongekeurde trekhaak, zoals Kars aanhaalt, mag je er gewoon op hebben zitten; je mag 'm niet gebruiken, want dan ben je dus in overtreding. Je gebruikt dan een niet gekeurde trekhaak.
Bij de APK zul je sowieso niet zo gauw hiermee problemen krijgen, of het moet heel extreem of zichtbaar onveilig zijn.
Geplaatst: 16 aug 2003 10:49
door AquaFobia
Een niet gekeurde trekhaak, dus een trekhaak die niet op kenteken staat, mag je gebruiken tot een maximum gewicht van 750KG.
Nou zijn de meeste caravans en aanhangers al snel zwaarder (incl. laadvermogen) maar een fietsendragen o.i.d. kan je er dus wel gewoon op monteren.
In dat geval ben je dan niet strafbaar.
Geplaatst: 17 aug 2003 15:06
door 87-1060637770
Dus zelfs een hardtop moet RDW-goedgekeurd worden..?
Ik ben er nu eentje aan het bouwen.