Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Massa Dodge - Problemen APK

JJF Naus
Berichten: 123
Lid geworden op: 17 mei 2001 13:50
Locatie: Utrecht

Bericht door JJF Naus »

Afgelopen week heb ik mijn W200 ter keuring aangeboden aan een keurstation. In eerste instantie werd er een te groot remverschil tussen links en rechts voor gemeten, maar na demontage van de remklauw en herinstallatie was dit probleem verholpen. Verder is de Dodge perfect in orde dus ik denk: mooi... zo'n APK is dus geen probleem...

Nu komt het echter: de keurmeester heeft de Dodge niet goed kunnen keuren ivm een probleem met de papieren. Nu heb ik het hele verhaal niet excact begrepen maar dit is wat ik ervan heb kunnen maken...
Mijn ledige massa (van de Dodge dat is...)bedraagt 2154 kg, dan heb ik een max. laadlast van 1400 kg en dat is de truc geloof ik... 2154 + 1400 > 3500 kg en dat schijnt dus niet goed te zijn... Het gekke is dat de keurmeester niet weet dat ik alleen een rijbewijs B heb, en dat dit dus niet de reden van afkeuren kan zijn... Hij had besloten de papieren op te sturen naar de RDW en die zouden het dan wel kunnen regelen ???
Kan iemand me uitleggen wat er aan de hand kan zijn? En hoe kan het dat dit nooit eerder is opgemerkt? Opmerkingen en/ of antwoorden zijn zeer welkom...

Jack.
Get a life... Get a Dodge...

* 1976 Dodge W200, 318 ci (semi-daily)
* 1977 Ford Ranchero GT 500, 351 ci (semi-daily)
* 2010 John Deere X110, 18.5 hp (lawn-weekly)
Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk »

Hoi Jack,

Ik heb iets dergelijks mogen meeemaken bij mijn 2e Dodge. Ik had in zoverrre mazzel dat ie oorspronkelijk uit Duitsland komt, dat de TUV een afdeling in NL (Lelystad) heeft, en dat die, tegen betaling uiteraard, de originele Fahrzeugbrief wel kon en wilde aanpassen, waarop de RDW die gegevens 1 op 1 overnam. Mijn probleem was max massa van 3600 kg., plus dat de trekhaak niet op de papieren stond. Na de Duitse interventie was dat weer 3500 kg, en mag ik er 2500 kg mee trekken.

Frans V. heeft op dit gebied ook het e.e.a. mee mogen maken, en daar hier destijds een leuk verhaal over geschreven. Hopelijk heeft ie dat nog ergens, en plakt ie het er hier onder.

Om een lang verhaal kort te maken, je bent overgeleverd aan ambtelijke willekeur. Niks aan te doen, behalve bidden, hopen, en/of aan een positief karma werken.

Sterkte,
Rienk
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

juist ja de ambtelijke willekeur maar ik herinner mij dat er op de technische avond in almelo verteld is dat er voor de w 200 met een gewicht van enkele tientallen kilo s boven 3.5ton een vrijstelling zou zijn gegeven door t r d w
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

rare regeling. in belgie is dit omgekeerd

dodge is max 3500kg. mijn dodge weegt 2460kg (wegen ze op keuring). en dan krijg ik op mijn papier een laadlast van 3500-2460 = 1040kg :D.

als ik dus meer wil laden, kan ik mijn reservewiel en alle overbodige gewicht eruit gooien. zolang ik maar de 3500 niet overschrijd als politie mij tegenhoud
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

ja dat klopt dat is bij ons normaliter ook zo maar ik denk dat jack een probleem heeft met de kleurcode van kenteken :hij heeft een geel kenteken maar volgens de oplettende keurmeester moet dit grijs zijn omdat t een bedrijfs wagen betreft . Nogmaals er is een tolerantie bij de r d w van ik dacht 1 of 2 procens gewicht afwijking dat je nog met b rijbewijs mag rijden
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

bastian schreef:ja dat klopt dat is bij ons normaliter ook zo maar ik denk dat jack een probleem heeft met de kleurcode van kenteken :hij heeft een geel kenteken maar volgens de oplettende keurmeester moet dit grijs zijn omdat t een bedrijfs wagen betreft . Nogmaals er is een tolerantie bij de r d w van ik dacht 1 of 2 procens gewicht afwijking dat je nog met b rijbewijs mag rijden
noot : voor de afmetingen geldt er bij t rdw en KLPD een tolerantie van 2% .
dodgie
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 nov 2001 20:06
Locatie: Emmen

Bericht door dodgie »

Hoi jack

ik heb hier zelf ook mee te maken gehad .
de rdw heeft een fout gemaakt bij het keuren van de lpginstallatie het gewicht van de tank was bij mij niet van het laadvermogen afgehald en zodoende kwam het totaal gewicht boven 3500 kg uit.
Papieren naar de rdw sturen met een verzoek om het laadvermogen aan te passen.
IK vindt het trouwens wel vreemd dat het nu pas aan het licht komt aangeziens deze gegevens al een paar jaar automatisch gekoppeld zijn.

groetjes Harry
Plaats reactie