Pagina 12 van 14

Geplaatst: 12 apr 2010 21:30
door Kurt
Ja, ik ben ook bang dat Bastian gelijk heeft. Het zal echt niet makkelijk worden om de gegevens van de RDW aan te laten passen. Ik denk dat ze gewoon ieder geval individueel blijven beoordelen, en dat iedereen die gaat keuren zelf met betrouwbare gegevens moet komen. En elke keurmeester zal dit naar ZIJN zin beoordelen.
Ik had ook de verklaring van Chrysler USA en daarnaast een origineel exemplaar van de 1977 Dodge Towing Catalogue waarin hetzelfde stond als de verklaring.
En uiteraard heb ik het er met de keurmeester over gehad of zij deze gegevens niet konden overnemen in hun bestand. Maar dat kon dus niet kreeg ik te horen. Ze maken tegenwoordig wel copies van alle dokumenten die jij aanlevert. Die worden ingescand en bewaard in het electronisch dossier wat bij jouw kenteken hoort. Dus als een keurmeester van welk keuringsstation dan ook bijv mijn kenteken intikt in zijn computer dan kan hij alle documenten zien die bij mijn keuring zijn gebruikt.

Geplaatst: 12 apr 2010 21:47
door Kurt
En er is dus schijnbaar wél een typegoedkeurings nummer voor de W200. Althans volgens de keurmeester die mijn trekhaak keurde. Het is alleen jammer dat ik door alle spanning er niet aan gedacht heb om dat nummer te vragen en op te schrijven. :(
Je zou dus in principe zonder verklaringen die 2380kg als trekgewicht op kenteken kunnen krijgen. Het is alleen dat de RDW medewerker hier wat moeite voor moet doen door deze gegevens op te vragen bij hun kennisbank.
Volgens mij zijn er wel mensen die aan die 2380 genoeg hebben voor hun tandemasser kar, veetrailer of ambulance. Volgens de normale administratieve weg, dus kenteken opsturen, blijkt dit echter niet te lukken.
Maar als je naar een keuringsstation gaat, 's ochtends tussen 8:00 en 12:00 kan dit zonder afspraak, en je doet het middels een keuring/onderzoek via een keurmeester dan zou dit moeten lukken denk ik. Iemand zin om dit eens te proberen? Als je aan 2380kg genoeg hebt tenmiste?

Geplaatst: 13 apr 2010 09:16
door zjeeraar
Toch vind ik het erg raar dat de RDW ermee weg komt om iedereen anders te behandelen. Natuurlijk heb ik geluk gehad met mijn 3500 kg, maar het is dan toch extra zuur dat wanneer Kurt met dezelfde papieren en trekhaak aankomt hij in de eerste instantie niet eens boven de 3000 kg uitkomt! Is daar niet iets van een meldpunt voor ofzo?

Verder ben ik natuurlijk ook benieuwd hoe het met de andere trekhaken van 'De Valk' verloopt, misschien komt een ander persoon bij een ander keuringsstation toch wel weer op 3500 kg?

Geplaatst: 13 apr 2010 18:03
door area51
Hoi Zjeraar,

ik heb er ook een besteld bij de Valk, en ik wacht even de documenten af (ook die ik besteld heb), en dan ga ik eens kijken wat de rdw ervan zegt.

je hebt ook een pb...

groet, Bart

Geplaatst: 22 apr 2010 18:48
door Jelmer
de valk schreef:Hallo,

Een trekhaak ontwikkeld is een groot woord.
Gewoon gewoon een goedgekeurde tekening gekregen. :)
In principe kan die trekhaak ook onder jou auto.
Ik moet alleen even nazoeken of het ook mag bij zo'n jonge auto.
de rwd is goed in het veranderen van regeltjes in de loop der jaren.
Ik ga er nog op terug komen.
En? Al iets te weten gekomen?

Geplaatst: 22 apr 2010 20:24
door Jan(nie)
Ik ga binnenkort naar Rosendaal,
Ben benieuwd, mij hebben ze daar al eens weggestuurd met een goede trekhaak zonder papieren.
Nu met die van de valk nog een keer nog een keer. maar dat duurt nog een maand, ben redelijk druk momentueel.
de valk trekhaak wordt momentueel geverft.
Jan

Geplaatst: 23 apr 2010 08:49
door Laurens
Ik hoop binnenkort ook met de trekhaak van de valk naar het RDW te gaan,

Ben al begonnen met de montage, maar wegens studie helaas even moeten pauzeren, na het weekend kan ik er weer mee verder en hoop met zo'n 2 weken bij het rdw geweest te zijn!

Geplaatst: 24 apr 2010 18:21
door -V8-
Ik volg dit ook met spanning, moet ook een trekhaak onder de Dodge want moet de komende tijd af en toe met een Fleetwood van 2400kg op stap.

Mijn Dodge weegt trouwens 2970kg (niet op kenteken), wordt dit nog opnieuw gekeurd of gewogen?
Het is een trekhaak zoals alle andere hier, kun je daar gewoon altijd meer dan 750kg mee trekken (qua kwaliteit dan)?

Geplaatst: 25 apr 2010 14:33
door Kurt
Met die link kom je weer in deze topic uit!

Mijn Dodge met Valk trekhaak werd niet gewogen, die van zjeeraar weer wel. Het hangt dus (wederom) van de keurmeester af.
Ik had dus voor niks mijn camper interieur grotendeels uitgebouwd. :( De mijne weegt nl 3000 kg en er staat 2580 ofzo op het kenteken.

Ik ben zeer benieuwd hoe het gaat met de volgende die gaat keuren. Houd ons op de hoogte!

Geplaatst: 27 apr 2010 22:15
door area51
Hallo Allen,
zoals ik al zei, mijn bestelde boekje is binnen, het is het "operating instructions and product information for Dodge models 100-400"
en in het towing stukje staat onder andere, (het is niet precies wat ik verwachtte), "trailer weight should not exeed approximately 75% of the loaded truck weight"
en voor onze W-200 zou dat zijn: 8000Lbs-25%=6000Lbs=2721Kg.

Helaas zijn deze cijfers niet onderbouwd met een door chrysler uitgegeven staatje met daarin de toegelaten gewichten :(

omdat ik denk dat die toch wel ergens moeten rondzwerven, houd ik me aanbevolen voor iedereen die zo'n staatje kan opduikelen...:)

tot zover mijn bijdrage... :D

Geplaatst: 28 apr 2010 11:08
door JAN/DODGE
Gewoon kijken voorin de Dodgebijbel,daar staat hoeveel getrokken mag worden.

Geplaatst: 28 apr 2010 22:07
door Kurt
Dit is een kopie uit de dodge towing catalog:

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Geplaatst: 28 apr 2010 22:12
door Kurt
Hij is helaas niet meer zo scherp door de upload via photobucket......
Bart, als je een duidelijkere versie wil stuur me dan even je emailadres per PB.

Geplaatst: 07 mei 2010 13:20
door Laurens
Hallo Dodgers, ik ben afgelopen woensdag ook bij de RDW geweest (in Zwolle)

Daar hebben ze mijn trekhaak gekeurd en ik heb nu officieel een trekgewicht van 3178 KG op kenteken gekregen,

het is als volgt gegaan,

De trekhaak van de Valk is sterk genoeg voor 3,5 ton trekgewicht, de trekbol van Brink die erop zit ook, maar helaas de dodge zelf niet!

Dit komt omdat chrysler USA alleen gegevens heeft gestuurd (met dank aan Kurt) waarop staat dat de dodge maximaal (met towing package, maar daar keken ze niet eens naar) 7000 lbs mag trekken. (voor een D200, maar werd ook geaccepteerd voor de W200)!

Dus Bastiaan voor jou is het iets anders, D300/W300 is 11000 lbs, dus max trekgewicht 3,5 ton is voor jou wel haalbaar

toen kwam het probleem, je kan namelijk wel 3178 kg trekgewicht op kenteken krijgen, maar het GVW van de dodge is 8000 lbs, inclusief aanhanger, dit wordt dus een hele klein trekvermogen, als je auto al beladen is tot 3,5 ton. Hier vond de keurmeester die zeer coulant was een oplossing voor.
Omdat de dodge in catogorie M1 valt (lichte bedrijfsauto tot 3,5 ton) is hij niet verplicht een gewicht voor het trekkende voerstuig, (in ons geval 3,5 ton) in te voeren.

Dit houdt in dat ik nu mijn auto nog steeds tot 3,5 ton totaal mag beladen, EN een aanhanger met een totaal gewicht van 3178 kg mag trekken. Wanneer je aangehouden wordt door de politie MOETEN zij de aanhanger en auto als apparte eenheden bekijken, en heb je ook geen problemen met het GVW (Gross Weight Vehicle)!

Ik zal nog een foto van de trekhaak plaatsen, hoe hij onder de dodge zit (zeer mooi al zeg ik het zelf)

Geplaatst: 09 mei 2010 17:04
door Laurens
zo ziet de trekhaak er bij mij uit

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding