Pagina 10 van 14

Geplaatst: 26 dec 2009 14:51
door Kurt
:) Goed bezig, valk! Lijkt mij een redelijke prijs. Mijn berichtje heb je al als het goed is.

Zijn zjeeraar en jij allebei bij hetzelfde RDW keuringsstation geweest?
En moet er een E-keur op de kogel zitten?

Geplaatst: 26 dec 2009 16:28
door zjeeraar
Ik ben nog steeds blij met mijn 3500KG. De Valk en ik zijn allebei bij het keuringsstation in Zwolle geweest. Wel weer een leuk detail is dat mijn Dodge gewogen en opgemeten werd, en die van hem niet. Je moet wel een trekhaak (bol) met plaatje en bouten van de juiste sterkte hebben. Ik heb daar zelf een nieuwe voor gehaald, die 40 a 50 euro die dat kost bij de Brezan vond ik dat wel waard.

Geplaatst: 26 dec 2009 20:27
door bastian
met 72 reacties is deze TREKHAAK TROUBEL hoe zit t nu? met recht een HOT item ! want ik heb alweer een volgend punt wat t vermelden waard is : de TREKHAAKHOOGTE ! En deze trekhaakhoogte dient zich te bevinden tussen de 38cm en 45 cm ...... geld voor onbeladen auto s ..... , dit na aanleiding van de opmerking dat t leuk staat dat je 'karretje' er recht achter hangt . en t staat niet alleen leuk het is nog eens veilig en comfortabel ook ..... :D :D

Geplaatst: 27 dec 2009 09:50
door Laurens
@ De Valk,

Als het goed is heb je van mij nu ook een PM,
Groeten Laurens

Geplaatst: 27 dec 2009 12:42
door de valk
Kogel hoogte!

Zoals bastiaan al schreef de kogelhoogte is wel belangrijk.
zelf heb ik een vrij hoge aanhanger en ik vond het wel leuk als de dodge ook hoog bleef en een beetje terrein waardig.
Ik heb de kogelhoogte op 50 cm.

Mijn trekhaak heb ik 1 geheel gemaakt met de bumper extra koker eronder met een paar harp sluitingen om het gat tussen de trekhaak en de bumper een beetje op te leuken.
Is tevens sterker dan het blikken bumpertje :D
en daarna alles laten stralen en moffelen.
(zie foto vorig bericht)

Geplaatst: 27 dec 2009 13:00
door de valk
Kogel hoogte!

Zoals bastiaan al schreef de kogelhoogte is wel belangrijk.
zelf heb ik een vrij hoge aanhanger en ik vond het wel leuk als de dodge ook hoog bleef en een beetje terrein waardig.
Ik heb de kogelhoogte op 50 cm.

Mijn trekhaak heb ik 1 geheel gemaakt met de bumper extra koker eronder met een paar harp sluitingen om het gat tussen de trekhaak en de bumper een beetje op te leuken.
Is tevens sterker dan het blikken bumpertje :D
en daarna alles laten stralen en moffelen.
(zie foto vorig bericht)

Heeft trouwens iemand interesse in ruilhandel??
een trekhaak voor een stuurbekrachtiging, of schuifraam??
Vind ik zelf leuker dan verkopen :D

Geplaatst: 27 dec 2009 14:00
door Rob Rules
Ik heb nog wel een huif in de aanbieding

Geplaatst: 27 dec 2009 16:03
door Kurt
Ik gebruik de trekhaak voornamelijk om een autoambulance te trekken, en dan is het wel fijn dat de kar recht achter de auto hangt. De kogelhoogte is daarom bij mij iets meer dan 40 cm. Ik heb de flenskogel gemonteerd op de stootbalk aan de achterzijde. Om er voor te zorgen dat de stootbalk niet te laag komt te hangen, heb ik gekozen voor een flenskogel die verlaagd is. Voordeel is dan dat de trekhaakbalk dan ook niet zo laag hoeft. Als je een daagje gaat terreinrijden bijvoorbeeld, hoef je alleen de kogel te demonteren.
Deze heb ik, is van Brink en zit een E-keur plaatje op van 3500kg:
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Hier de link naar verschillende flenskogels:

http://www.schmitzheisler.de/index.php?id=422

Geplaatst: 27 dec 2009 19:09
door bastian
t is raadzaam om die kogel hoger te zetten dan 40 cm omdat de dodge bladvering en een laadbak heeft , bij lading op de bak zakt de bak in en daarbij de trekhaak met bijv 5 of 10 cm , en als je een middenasaanhanger nog eens daarbij op de kogel hangt ..... rond de 45 cm gaan monteren is mijns inziens het beste :D , strakke bak heb je trouwens Valk.



Edited By bastian on 1261937479

Geplaatst: 27 dec 2009 20:53
door Kurt
Okay, voor een pickup wel. Dan zakt de vering inderdaad nog een stukje in als je de laadbak gaat beladen.
Maar ik heb geen laadbak (ambulance) dus hoef daar geen rekening mee te houden. De mijne weegt beladen zo'n 3200kg en dan zit de kogel nog boven de 40 cm.
Als ik dan een kogeldruk zou hebben van 50kg dan zakt ie amper verder. Ik heb geen kogeldrukweger, maar meestal als ik de auto op de kar rij dan kijk ik naar de dodge, en rij ik de auto zover naar voren op de kar tot ik de vering van de dodge net ietsje zie inzakken. Dan weet ik dat ik voldoende druk op de kogel heb. De kar staat mooi recht dan, en rijdt stabiel. Kruissnelheid van 90-95 km/h is geen probleem, maar ik zet de cruisecontrol meestal op een veilige 90km/h.

Wat betreft kogelhoogte, dat verschilt waarschijnlijk ook altijd wel per aanhanger.

Geplaatst: 28 dec 2009 10:44
door Jan(nie)
Ha
Nog een vraag, langs de RDW gaan, betekend dat ook RDW keuring ? / APK door de RDW ?? Die kijken iets beter dan APK van een garage.
Groet Jan

Geplaatst: 28 dec 2009 15:12
door zjeeraar
Jan(nie) schreef:Ha
Nog een vraag, langs de RDW gaan, betekend dat ook RDW keuring ? / APK door de RDW ?? Die kijken iets beter dan APK van een garage.
Groet Jan

Geen APK (behalve op verzoek natuurlijk). Voor alleen een trekhaak hebben ze bij mij het chassis nummer gecontroleerd, de assen gewogen en de lengte van de auto opgemeten.

Geplaatst: 19 jan 2010 13:53
door zjeeraar
Met dank aan De Valk staat dit nu op m'n kenteken! (nu nog iemand zoeken met een kar die zoveel mag laden)



Edited By zjeeraar on 1263905777

Geplaatst: 20 jan 2010 21:10
door Jan(nie)
Ha
volgende week op voor het BE, schijnen ze bij de politie ook erg belangrijk te vinden.
Hoop ik daarna ook een trekhaak van De Valk te monteren en kan ik ook een keer officieel met trailer op pad, lijkt me wel grappig een keer niet uitkijken voor politie fuiken.

Geplaatst: 07 feb 2010 17:35
door area51
Volgens mij had een jaar of tien geleden Van Dam uit Elst ook een trekhaak tot 3500Kg.
Dat was niet de meest charmante oplossing, (hij was behoorlijk lomp) maar wel effectief.
ik weet dat in de begintijd van die blauwe verhuurtoiletten, ik ben hun naam vergeten, die lui reden met w-200's en chevi's met zo'n haak.

is er iemand die daar nog iets van heeft, of die haak op kenteken? (voor de max. aantal Kg's) waarschijnlijk heb ik nog wel ergens een tekening liggen, Mocht daar behoefte aan zijn.

my.02 cts

Bart