Pagina 8 van 14

Geplaatst: 08 dec 2009 20:29
door 76 w200
hoi laurens
bij mij staat er ook alleen bedrijfs auto
dus geen idee wat dat inhoud ???
gr ed

Geplaatst: 08 dec 2009 20:39
door Kurt
Bij mijn cross-dodge staat bedrijfsauto met koppeling, bij mijn camper alleen bedrijfsauto.
Zijn allebei dezelfde types (ambulance) en staan ook allebei als gesloten wagen op kenteken.

Heeft het niet te maken met de Nato koppeling die er op zit/zat toendertijd met de kentekenkeuring?

Geplaatst: 08 dec 2009 20:58
door gudo
ik weet nie of daar wat mee temake heb
ma bij mij zat er wel nato op bij de keur ma sta ook aleen ma bedrijfs auto vermeld

Geplaatst: 08 dec 2009 21:35
door bastian
goed bezig zo Kurt. Voor diegene :een bedrijfswagen heeft voor de Rdw als betekenis dat zoveel procent (ik meende iets van 3/4 deel achter de bestuurder zitplaats )van de auto is ingericht als bedrijfsmatige inrichting bijv kraan of laadbak .

Geplaatst: 08 dec 2009 21:53
door bastian
Kurt schreef:Die 2380kg is volgens mij het meest voorkomend bij de W200's. Maar hoe en waarop de RDW dat gewicht gebaseerd heeft? Geen idee.

Je zou ze toch.... :angry: die RDW keurmeesters...
Hij verteld jou doodleuk dat ze een W200 tot max 2380kg keuren, en als er iemand dat gewicht op zijn kenteken wil hebben, dan is het opeens: "Het trekgewicht is niet bekend, je moet een verklaring van de importeur hebben". GGGGGRRRRRR!!!!!!! Ze weten het wel, maar ze zijn gewoon blind door hun regeltjes...
men heeft die 2380kg ooit al eens zo vastgelegd voor de w 200 zo las ik hier al eens ,men heeft natuurlijk de veilige kant gekozen , in ons omringende landen is t zo dat ( +3,5t) een middenasaanhanger maximaal 100% van de auto mag wegen en een schamelaanhanger 150% , deze regel geldt zon beetje van griekenland tot en met finland enkel nederland kent deze regel niet .

Geplaatst: 08 dec 2009 23:12
door gudo
altijd al geweten
dat nederland apart is

Geplaatst: 09 dec 2009 00:09
door Rob Rules
Hmmm... :cool:
Dit kan nog wel eens interessant zijn.
D200: 7000lbs(3178kg) max trekgewicht, 800lbs(363kg) max kogeldruk.

Geplaatst: 09 dec 2009 21:54
door Arie
Hoi,

Om misschien een aandeel te hebben in dit zeer interessante verhaal hetgeen wat ik weet.

Heavy duty remlicht schakelaar:
Schakelaar moet meer stroom kunnen voeren voor de remaansluiting in de Amerikaanse aanhangwagen aansluiting t.b.v een eventuele separate elektrische of hydraulische remunit op de kar.

Heavy duty knipper relais:
Doet het altijd op de zelfde frequentie, veel of weinig lampjes, lampje kapot maakt niet uit.
(je krijgt er een brief bij dat je rond de auto moet lopen voor vertrek i.v.m lamp kapot, staat ook in het instructieboekje vaak)

Heavy duty verlichtings relais:
Er komen meer lampen aan dus dat moet zwaarder.
(alle dodge’s 76/77 die ik onder handen heb gehad uit het leger had er één, naast het zekeringkastje onder het dashboard dat is niet standaard!)

trailer towing package:
daarvan heb ik drie jaren op papier 1983 en 1999 en 2009
en bestaat drie keer uit: zwaardere waterpomp, grotere radiator, Heavy duty knipper relais, bedrading,
in 2009 zit er nog een trekhaak bij.(altijd handig :D )

ik heb ook een voorbeeld uit een instructie boekje uit 1983 150/350 trucks:

standaard wagen: 2000lbs
wagen met: trailer towing package, V8, automaat of NP 435, 3,2 of 3,5 as ratio:
318 – 5000lbs
360 – 7000lbs
Advies neem ook knipper relais en verlichtings relais

Aanhangers van af 1200 pond eigen rem verplicht.



Groet Arie

Geplaatst: 10 dec 2009 11:56
door Kurt
Bedankt Arie. Elke informatie is welkom!

Ook ben ik inmiddels achter de betekenis van de Towing Package:

YC4 = Trailer Towing Package
Includes 52 amp alternator, 70 amp hour battery(standard on 440-1 engines), increased cooling,
heavy duty variable load flasher and wiring harness

YC3 = Trailer Towing Package - Heavy Duty
Same as Trailer Towing Package except includes heavy duty front & rear shocks. Requires GVW Code YW3 (8000#).

Dus een towing package is verder niet zo heel veel speciaals. Mocht het hier op aankomen bij de RDW dan is dat allemaal wel te realiseren. De extra koeling had indertijd natuurlijk ook voornamelijk te maken met de fabrieksgarantie die gegarandeert bleef met een towing package. Met de garantie hebben wij niks meer te maken, dus je kunt gerust stellen dat als jij een aanhanger gaat trekken dat voldoende koelcapaciteit je eigen verantwoording is.
De w200 is verder technisch gezien naar chassis en aandrijflijn geschikt om 7000lbs/3178kg te trekken. Klaar.

Ik wacht nog totdat ik de owner manuals en sales brochures binnen heb en dan neem ik weer kontakt op met Chrysler NL. Ik heb inmiddels ook tekeningen en montage instructies van beschikbare trekhaken uitgeprint. Dus heb al een aardig dossier hier liggen.

Geplaatst: 10 dec 2009 15:06
door Jan(nie)
Ik ben benieuwd.
Ik heb 2 dodge's zonder geremd aanhanggewicht.
terwijl er toch geregeld wat achter zit wat behoorlijk zwaar is.

Geplaatst: 13 dec 2009 22:55
door de valk
Hoi allemaal.

Ik denk dat ik weet hoe het zit. (al blijft de rdw een rare instantie)
zelf heb ik mijn trekhaak onder mijn w200 een aantal maanden geleden laten keuren met een fijn resultaat.

De rwd schrijft een trekgewicht bij bij een auto waar de nederlandse importeur een trekgewicht opgeeft.
Dit in combinatie met een trekhaak die ook goedgekeurd is door de rdw.
beide bestaan niet voor een w200.
manuels en papieren uit de vs gaan je hierbij ook niet helpen.
lang leven de rdw.

er blijven nog twee opties over.
3 eigenlijk, hopen dat je keurmeester een goede dag heeft maar dan houd het met 2800 kg wel op.

1: import export trucje met duitsland (tuv keur)
2: zelf een goedgekeurde haak maken.

Ik heb de tweede gedaan.
1: zorg voor een door de rdw goedgekeurde tekening voor een trekhaak van 3500kg.

2: maak de trekhaak volgens tekening (ze meten hem na)

3:een krachtenberekening van trekhaak in combinatie met je auto.

4:trekhaak onder je auto en vol goede moed naar de rdw.

5: 15 min wachten en 50 euro aftikken

6: 5 werkdagen wachten op je nieuwe kenteken.

7: 3342 kg geremd trekgewicht :D

volgens mij is dit het maximaal mogelijke trekgewicht voor een dodge W200 volgens de nederlandse regels.
de laatste 158 kg gooi ik wel in de bak :)
Binnenkort ga ik mijn 2e creatie keuren ik houd jullie op de hoogte. (het blijven toch rare jongens bij de rdw)

Geplaatst: 13 dec 2009 23:45
door bastian
hoe komme ze in godsnaam nu weer aan 3342kg ?

Geplaatst: 13 dec 2009 23:52
door zjeeraar
Dat klinkt goed, zo'n gewicht wil ik ook wel om mn kenteken! Ben je ook bereid om dat voor forum collega's te regelen/bouwen?

Geplaatst: 14 dec 2009 03:30
door Kurt
Dat is een goeie zaak! Dus in principe zou iedereen met die tekening en krachtenberekening van jou naar de RDW kunnen gaan? En met zo'n trekhaak natuurlijk.

Geplaatst: 14 dec 2009 08:23
door Robbedoes
Het zou heel erg fijn zijn als je de tekening met de RDW papieren als een PDF op het forum zou willen zetten.
Als je niet weet hoe dat moet, dan kun je de papieren als gescande plaatjes aan mij opsturen, dan zorg ik ervoor dat ze op het forum beschikbaar zullen zijn. Stuur me maar een PB voor het emailadres etc.
:cool: