Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Trekhaak Trouble, Hoe zit het nu? - Duidelijkheid eens en voor altijd!

Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 931
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Henk_W200 »

Hoi Laurens,

Mooi gedaan ziet er allemaal netjes eruit , en een mooi verhaal.

Ik heb een Brink trekhaak nr.2457
https://www.wee200.nl/w200_tips/trekhaak/trekhaak.htm
Via internet heb ik volgende PDF gevonden
http://www.kupplung.de/DMS/DE/me_eba/cr0007.pdf

Zal het me lukken om de trekhaak op kenteken te krijgen ?
Misschien dat ik tzt es een gok ga wagen bij RDW.
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

Henk ik zou het gewoon proberen, Je moet gewoon aangeven dat je de gegevens van Chrysler USA hebt (wellicht via kurt te verkrijgen), waarop staat dat je 7000lbs mag trekken, bij het rdw kijken ze vervolgens naar de constructie hoe of wat,

M.a.w. 3178 kg trekgewicht moet te halen zijn, mits de constructie het ook kan hebben,

In Zwolle hebben ze inmiddels ervaring met de W200, het is eff een stukje rijden, maar scheelt dat ze inmiddels weten wat ze doen...




Edited By Laurens on 1273438411
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Jan(nie)
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 mei 2008 09:47
Locatie: Kapelle Biezelinge
Contacteer:

Bericht door Jan(nie) »

Hallo
Net van de keuring terug.
Helaas hebben ze mijn dodge in Belgoe 5300 sleepgewicht gegeven.
en aagenzien die met lading 3490 kg mag wegen blijft er dan 1800 kg over voor de trekhaak.
de prutsers bij de RDW.
O de trekhaak van van de valk was geen enkel probleem, zelfs zonder zijn handtekening konden ze zien dat het goed was uitgevoerd. sterk genoeg voor 3500 kg maaaaar.
eerst was het 750 nu 1800 ben benieuwd of het ooit nog beter wordt.
voordeel, ik kan nu alleen een boete krijgen als ze de trailer wegen.

Jan
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

Hey Jan,

Ik weet niet hoe het in belgie werkt maar bij ons hebben we het zo opgelost!

toen kwam het probleem, je kan namelijk wel 3178 kg trekgewicht op kenteken krijgen, maar het GVW van de dodge is 8000 lbs, inclusief aanhanger, dit wordt dus een hele klein trekvermogen, als je auto al beladen is tot 3,5 ton. Hier vond de keurmeester die zeer coulant was een oplossing voor.
Omdat de dodge in catogorie M1 valt (lichte bedrijfsauto tot 3,5 ton) is hij niet verplicht een gewicht voor het trekkende voerstuig, (in ons geval 3,5 ton) in te voeren.
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Jan(nie)
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 mei 2008 09:47
Locatie: Kapelle Biezelinge
Contacteer:

Bericht door Jan(nie) »

Wilde de keurmeester niet.
mocht niet was onmogelijk.
Tja en als 2 keurmeesters dat volhouden tegenover je, dan doe je weinig meer.
het was in roosendaal trouwens
Kurt
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 mei 2007 17:01
Contacteer:

Bericht door Kurt »

Je zou nog kunnen vragen aan de keurmeesters of ze de typegoedkeuring van de W200 willen opzoeken. Moeten ze wel wat moeite voor doen, namelijk hun kennisbank bellen. In de NL typegoedkeuring staat dat de W200 2380kg mag trekken. Is in ieder geval meer dan 1800 wat je nu hebt.
Het is erg jammer dat het bij de RDW zo ongelooflijk afhangt van welke keurmeester je treft.... :(

Overigens, als je Dodge nu een trekgewicht heeft van 1800kg en op het kenteken van de trailer staat een max toegelaten massa van 2000kg, dan ben je al fout. hoeven ze niet eens voor te wegen.
Hoe zwaar is de trailer die je wilt gaan trekken?
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

Laurens schreef:Hey Jan,

Ik weet niet hoe het in belgie werkt maar bij ons hebben we het zo opgelost!
toen kwam het probleem, je kan namelijk wel 3178 kg trekgewicht op kenteken krijgen, maar het GVW van de dodge is 8000 lbs, inclusief aanhanger, dit wordt dus een hele klein trekvermogen, als je auto al beladen is tot 3,5 ton. Hier vond de keurmeester die zeer coulant was een oplossing voor.
Omdat de dodge in catogorie M1 valt (lichte bedrijfsauto tot 3,5 ton) is hij niet verplicht een gewicht voor het trekkende voerstuig, (in ons geval 3,5 ton) in te voeren.
Maar, wat je werkelijk mag trekken is van twee dingen afhankelijk:
1) wat er op het kenteken staat
2) welk rijbewijs je hebt.
Kort samengevat: met alleen rijbewijs B mag de auto + aanhanger totaal 3500 kg wegen.
Als je dus een aanhanger met maximaal toelaatbaar gewicht van 1500 kg, mag de Dodge + eigen lading niet meer dan 2000 kg wegen. Met alleen rijbewijs B heb je dus vrij weinig aan een hoog trekgewicht.

Als je nut wilt hebben van een hoog trekgewicht, moet je dus rijbeweijs BE hebben.
Met rijbewijs BE mag je Dodge totaal 3500 kg wegen + daarbij mag er nog een aanhanger met een totaal(toelaatbaar)gewicht van 3180 kg aangekoppeld worden. Totaal bij elkaar dus 3500 + 3180 = 6680kg.

Let wel op dat de politie het TOELAATBARE gewicht van de aanhanger als grens aanhoudt, niet het werkelijke gewicht van de aanhanger.
Bijvoorbeeld: een aanhanger met 4000 kg toelaatbaar totaalgewicht, maar beladen tot een totaal van 2000 kg. mag dus NIET.
Gerhart
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

conclusie 1:een dodge w200 weegt van zichzelf ca 2300kg ,een aanhanger weegt al gauw zon 500 kg ,betekent dat je met rijbewijs b slechts ca 700 kg lading op je aanhanger kan pakken , das nog minder dan je op je laadbak mag pakken indien de politie ook uitgaat van het maximum toegestaan gewicht van het trekkend voertuig zou je met rijbewijs b helemaal geen aanhanger mogen trekken gezien een dodge w200 zo rond de 3500kg maximaal totaalgewicht zit



Edited By bastian on 1288976368
Gerhart
Berichten: 1482
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart »

bastian schreef:conclusie 1:een dodge w200 weegt van zichzelf ca 2300kg ,een aanhanger weegt al gauw zon 500 kg ,betekent dat je met rijbewijs b slechts ca 700 kg lading op je aanhanger kan pakken , das nog minder dan je op je laadbak mag pakken indien de politie ook uitgaat van het maximum toegestaan gewicht van het trekkend voertuig zou je met rijbewijs b helemaal geen aanhanger mogen trekken gezien een dodge w200 zo rond de 3500kg maximaal totaalgewicht zit
Dat klopt, ja.
Gerhart
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

in de belgische wetgeving staat het volgende:
aanhanger tot 750kg:
ELK voertuig met een MTM van maximum 3500 mag zo een aanhanger trekken.


aanhanger meer dan 750kg:
rijbewijs B: trekkend voertuig moet zwaarder zijn dan de aanhanger, en het MTMS (maximum toegelaten massa sleep) moet minder zijn dan 3500kg.

rijbewijs BE: alle gevallen waar bovenstaande niet van toepassing is.

dus zowieso mag je met je dodge ALTIJD een aanhanger trekken van 750kg. éénder welke andere aanhanger is BE aangezien de dodge al een MTM heeft van 3500KG en hierdoor kan de MTMS nooit 3500kg of minder zijn.
maar, de kans dat ze je tegenhouden met zo een pickup en een grote aanhanger aan is klein. ik heb ook al golfkes 2 zien rijden met aanhanger aan met daarop een bmw. no way dat dat legaal is
Jan(nie)
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 mei 2008 09:47
Locatie: Kapelle Biezelinge
Contacteer:

Bericht door Jan(nie) »

hallo
keurmeester wilde niet bellen.
wilde niets opzoeken, zei je mag blij zijn dat we dit gevonden hebben.
prutsers.

en regels van gewicht tellen alleen voor BE rijbewijs, of B rijbewijs, en ik heb mijn BE gehaald dus mag met 7 ton over de weg wettelijk.

en op trekhaak mogen ze alleen een boete geven als ze je gewogen hebben, dus een kar die 3500 kg mag hebben mag getrokken worden door een auto die 750 mag slepen mits de kar niet meer dan 750 weegt, en anders ga maar stampij maken maar je krijgt nooit een boete. als je BE rijbewijs hebt. met een B rijbewijs mag dat niet.
Een keer zelfs een nummer van een bureau agent gekregen die we konden bellen als we aangehouden werden.

Groet Jan
area51
Berichten: 359
Lid geworden op: 29 jun 2001 13:39
Locatie: Frankrijk

Bericht door area51 »

ik denk dat ik dan meer geluk had, ben maandag naar de rdw geweest, met mijn Dodge, en kreeg het voor elkaar dat er een 18.2 nummerbord op mag, en de trekhaak mag 3248Kg hebben.

wel valt ie binnen categorie N2 BA....wat dat dan ook mag inhouden.
weet iemand wat deze categorie betekend, of waar je dat kunt vinden?
groet, Bart
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

nee dat weet ik ook niet wat dat betekent ,wel blijft het frappant dat iedere dodger een ander kentekengewicht krijgt toegewezen ,t lijkt er op dat de keurmeester een mix toepast van wat ie vroeger op wiskunde les op school geleerd heeft ,wat er in de rdw gegevens staat en wat ie zelf denkt wat de auto zou mogen trekken .
Robbedoes
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 jul 2008 09:05
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Robbedoes »

area51 schreef:wel valt ie binnen categorie N2 BA....wat dat dan ook mag inhouden.
weet iemand wat deze categorie betekend, of waar je dat kunt vinden?
Volgens mij is categorie N2 de categorie bedrijfswagens.
Wat BA betekent weet ik niet. (BestelAuto?)
:cool:
Robbedoes

V8 Power Enthousiast.
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

ik vond dit op de RDW site

Meer informatie over bedrijfsauto's
Voertuigen van de categorie N
voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwde motorvoertuigen met ten minste vier wielen, gedefinieerd overeenkomstig onderstaande voertuigclassificatie:
a. N1: voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwde voertuigen met een technisch toegestane maximummassa van ten hoogste 3.500 kg;
b. N2: voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwde voertuigen met een technisch toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg, doch niet meer dan 12.000 kg;
c. N3: voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwde voertuigen met een technisch toegestane maximummassa van meer dan 12.000 kg;
In het geval van een voor koppeling aan een oplegger of middenasaanhangwagen bestemd motorvoertuig met carrosserietype BC of BD is de voor indeling van het voertuig geldende massa de massa van het motorvoertuig in rijklare toestand, vermeerderd met de massa die overeenkomt met de maximale statische verticale belasting die op het motorvoertuig wordt overgebracht door de oplegger of de middenasaanhangwagen en, indien van toepassing, met de maximummassa van de eigen belasting van het motorvoertuig;

Voertuigen van deze voertuigcategorie kunnen de volgende carrosserietypen hebben:
- BA: vrachtwagen. een motorvoertuig van categorie N1, N2 of N3 dat uitsluitend of hoofdzakelijk is ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen. Een dergelijk voertuig kan ook een aanhangwagen trekken;
- BB: bestelwagen. Vrachtwagen met in de carrosserie geïntegreerde cabine;
- BC: opleggertrekkend voertuig (opleggertrekker). Een trekkend voertuig dat uitsluitend of hoofdzakelijk is ontworpen en gebouwd voor het trekken van opleggers;
- BD: aanhangwagen trekkend voertuig (aanhangwagentrekker). een trekkend voertuig dat uitsluitend of hoofdzakelijk is ontworpen en gebouwd voor het trekken van aanhangwagens anders dan opleggers. Een dergelijk voertuig kan uitgerust zijn met een laadplatform;
- SB: gepantserd voertuig;
- SF: mobiele kraan, of
- SG: overig voertuig voor speciale doeleinden.


Dus zul je wel een vrachtwagen rijbewijs (nodig) hebben
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Plaats reactie