Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Trekhaak Trouble, Hoe zit het nu? - Duidelijkheid eens en voor altijd!

Kurt
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 mei 2007 17:01
Contacteer:

Bericht door Kurt »

Ja, ik ben ook bang dat Bastian gelijk heeft. Het zal echt niet makkelijk worden om de gegevens van de RDW aan te laten passen. Ik denk dat ze gewoon ieder geval individueel blijven beoordelen, en dat iedereen die gaat keuren zelf met betrouwbare gegevens moet komen. En elke keurmeester zal dit naar ZIJN zin beoordelen.
Ik had ook de verklaring van Chrysler USA en daarnaast een origineel exemplaar van de 1977 Dodge Towing Catalogue waarin hetzelfde stond als de verklaring.
En uiteraard heb ik het er met de keurmeester over gehad of zij deze gegevens niet konden overnemen in hun bestand. Maar dat kon dus niet kreeg ik te horen. Ze maken tegenwoordig wel copies van alle dokumenten die jij aanlevert. Die worden ingescand en bewaard in het electronisch dossier wat bij jouw kenteken hoort. Dus als een keurmeester van welk keuringsstation dan ook bijv mijn kenteken intikt in zijn computer dan kan hij alle documenten zien die bij mijn keuring zijn gebruikt.
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
Kurt
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 mei 2007 17:01
Contacteer:

Bericht door Kurt »

En er is dus schijnbaar wél een typegoedkeurings nummer voor de W200. Althans volgens de keurmeester die mijn trekhaak keurde. Het is alleen jammer dat ik door alle spanning er niet aan gedacht heb om dat nummer te vragen en op te schrijven. :(
Je zou dus in principe zonder verklaringen die 2380kg als trekgewicht op kenteken kunnen krijgen. Het is alleen dat de RDW medewerker hier wat moeite voor moet doen door deze gegevens op te vragen bij hun kennisbank.
Volgens mij zijn er wel mensen die aan die 2380 genoeg hebben voor hun tandemasser kar, veetrailer of ambulance. Volgens de normale administratieve weg, dus kenteken opsturen, blijkt dit echter niet te lukken.
Maar als je naar een keuringsstation gaat, 's ochtends tussen 8:00 en 12:00 kan dit zonder afspraak, en je doet het middels een keuring/onderzoek via een keurmeester dan zou dit moeten lukken denk ik. Iemand zin om dit eens te proberen? Als je aan 2380kg genoeg hebt tenmiste?
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
Gebruikersavatar
zjeeraar
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 mar 2009 11:23
Locatie: Voorthuizen

Bericht door zjeeraar »

Toch vind ik het erg raar dat de RDW ermee weg komt om iedereen anders te behandelen. Natuurlijk heb ik geluk gehad met mijn 3500 kg, maar het is dan toch extra zuur dat wanneer Kurt met dezelfde papieren en trekhaak aankomt hij in de eerste instantie niet eens boven de 3000 kg uitkomt! Is daar niet iets van een meldpunt voor ofzo?

Verder ben ik natuurlijk ook benieuwd hoe het met de andere trekhaken van 'De Valk' verloopt, misschien komt een ander persoon bij een ander keuringsstation toch wel weer op 3500 kg?
area51
Berichten: 359
Lid geworden op: 29 jun 2001 13:39
Locatie: Frankrijk

Bericht door area51 »

Hoi Zjeraar,

ik heb er ook een besteld bij de Valk, en ik wacht even de documenten af (ook die ik besteld heb), en dan ga ik eens kijken wat de rdw ervan zegt.

je hebt ook een pb...

groet, Bart
groet, Bart
Jelmer
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 nov 2009 11:45
Locatie: Friesland

Bericht door Jelmer »

de valk schreef:Hallo,

Een trekhaak ontwikkeld is een groot woord.
Gewoon gewoon een goedgekeurde tekening gekregen. :)
In principe kan die trekhaak ook onder jou auto.
Ik moet alleen even nazoeken of het ook mag bij zo'n jonge auto.
de rwd is goed in het veranderen van regeltjes in de loop der jaren.
Ik ga er nog op terug komen.
En? Al iets te weten gekomen?
Jan(nie)
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 mei 2008 09:47
Locatie: Kapelle Biezelinge
Contacteer:

Bericht door Jan(nie) »

Ik ga binnenkort naar Rosendaal,
Ben benieuwd, mij hebben ze daar al eens weggestuurd met een goede trekhaak zonder papieren.
Nu met die van de valk nog een keer nog een keer. maar dat duurt nog een maand, ben redelijk druk momentueel.
de valk trekhaak wordt momentueel geverft.
Jan
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

Ik hoop binnenkort ook met de trekhaak van de valk naar het RDW te gaan,

Ben al begonnen met de montage, maar wegens studie helaas even moeten pauzeren, na het weekend kan ik er weer mee verder en hoop met zo'n 2 weken bij het rdw geweest te zijn!
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
-V8-
Berichten: 70
Lid geworden op: 22 okt 2006 12:08
Locatie: Ommen

Bericht door -V8- »

Ik volg dit ook met spanning, moet ook een trekhaak onder de Dodge want moet de komende tijd af en toe met een Fleetwood van 2400kg op stap.

Mijn Dodge weegt trouwens 2970kg (niet op kenteken), wordt dit nog opnieuw gekeurd of gewogen?
Het is een trekhaak zoals alle andere hier, kun je daar gewoon altijd meer dan 750kg mee trekken (qua kwaliteit dan)?
Life's great with a V8
Afbeelding
Kurt
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 mei 2007 17:01
Contacteer:

Bericht door Kurt »

Met die link kom je weer in deze topic uit!

Mijn Dodge met Valk trekhaak werd niet gewogen, die van zjeeraar weer wel. Het hangt dus (wederom) van de keurmeester af.
Ik had dus voor niks mijn camper interieur grotendeels uitgebouwd. :( De mijne weegt nl 3000 kg en er staat 2580 ofzo op het kenteken.

Ik ben zeer benieuwd hoe het gaat met de volgende die gaat keuren. Houd ons op de hoogte!
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
area51
Berichten: 359
Lid geworden op: 29 jun 2001 13:39
Locatie: Frankrijk

Bericht door area51 »

Hallo Allen,
zoals ik al zei, mijn bestelde boekje is binnen, het is het "operating instructions and product information for Dodge models 100-400"
en in het towing stukje staat onder andere, (het is niet precies wat ik verwachtte), "trailer weight should not exeed approximately 75% of the loaded truck weight"
en voor onze W-200 zou dat zijn: 8000Lbs-25%=6000Lbs=2721Kg.

Helaas zijn deze cijfers niet onderbouwd met een door chrysler uitgegeven staatje met daarin de toegelaten gewichten :(

omdat ik denk dat die toch wel ergens moeten rondzwerven, houd ik me aanbevolen voor iedereen die zo'n staatje kan opduikelen...:)

tot zover mijn bijdrage... :D
groet, Bart
JAN/DODGE
Berichten: 337
Lid geworden op: 12 jan 2008 11:17

Bericht door JAN/DODGE »

Gewoon kijken voorin de Dodgebijbel,daar staat hoeveel getrokken mag worden.
gr Jan

Wie achter de kudde aanloopt,loopt altijd in de STRONT.
Kurt
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 mei 2007 17:01
Contacteer:

Bericht door Kurt »

Dit is een kopie uit de dodge towing catalog:

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
Kurt
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 mei 2007 17:01
Contacteer:

Bericht door Kurt »

Hij is helaas niet meer zo scherp door de upload via photobucket......
Bart, als je een duidelijkere versie wil stuur me dan even je emailadres per PB.
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

Hallo Dodgers, ik ben afgelopen woensdag ook bij de RDW geweest (in Zwolle)

Daar hebben ze mijn trekhaak gekeurd en ik heb nu officieel een trekgewicht van 3178 KG op kenteken gekregen,

het is als volgt gegaan,

De trekhaak van de Valk is sterk genoeg voor 3,5 ton trekgewicht, de trekbol van Brink die erop zit ook, maar helaas de dodge zelf niet!

Dit komt omdat chrysler USA alleen gegevens heeft gestuurd (met dank aan Kurt) waarop staat dat de dodge maximaal (met towing package, maar daar keken ze niet eens naar) 7000 lbs mag trekken. (voor een D200, maar werd ook geaccepteerd voor de W200)!

Dus Bastiaan voor jou is het iets anders, D300/W300 is 11000 lbs, dus max trekgewicht 3,5 ton is voor jou wel haalbaar

toen kwam het probleem, je kan namelijk wel 3178 kg trekgewicht op kenteken krijgen, maar het GVW van de dodge is 8000 lbs, inclusief aanhanger, dit wordt dus een hele klein trekvermogen, als je auto al beladen is tot 3,5 ton. Hier vond de keurmeester die zeer coulant was een oplossing voor.
Omdat de dodge in catogorie M1 valt (lichte bedrijfsauto tot 3,5 ton) is hij niet verplicht een gewicht voor het trekkende voerstuig, (in ons geval 3,5 ton) in te voeren.

Dit houdt in dat ik nu mijn auto nog steeds tot 3,5 ton totaal mag beladen, EN een aanhanger met een totaal gewicht van 3178 kg mag trekken. Wanneer je aangehouden wordt door de politie MOETEN zij de aanhanger en auto als apparte eenheden bekijken, en heb je ook geen problemen met het GVW (Gross Weight Vehicle)!

Ik zal nog een foto van de trekhaak plaatsen, hoe hij onder de dodge zit (zeer mooi al zeg ik het zelf)
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

zo ziet de trekhaak er bij mij uit

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Plaats reactie