Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Trekhaak Trouble, Hoe zit het nu? - Duidelijkheid eens en voor altijd!

JAN/DODGE
Berichten: 337
Lid geworden op: 12 jan 2008 11:17

Bericht door JAN/DODGE »

Hallo Bart

Onder mijn DODGE zit zo,n trekhaak van,,van Dam,,en zit eral vanaf 1995 onder.
Ik heb hem er zelf nieuw ondergezet en bevalt nog steeds goed,wel de knop twee maal moeten vernieuwen
wegens slijtage.

ps .staat toch wel charmant onder de lompe DODGE

gr Jan
gr Jan

Wie achter de kudde aanloopt,loopt altijd in de STRONT.
Gebruikersavatar
Henk_W200
Berichten: 933
Lid geworden op: 05 jul 2005 11:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Henk_W200 »

Even een rekensommetje :D

Want ik ben ook bezig met een trekhaak.

Je ziet mij echt niet op een blubber parcour, dat vind ik zonde.
Ben wel af en toe in het bos.
Want bomen zagen doe ik nog wellus, we hebben een houtkachel.
Als ik iemand meeneem in de W200 en al mijn materiaal moet meenemen dan word het lastig om ook nog hout mee terug te nemen.
Dan is een aanhanger <750 kilo wel handig.

Ik zet er binnenkort een 2 inch suspensionlift eronder.
heenweg niets in de bak.
terugweg veel hout achterin de bak terug.

Wat zou de ideale trekhaakhoogte zijn ?
Ik weet ut niet.............

45 cm ?




Edited By Henk_W200 on 1265571317
Groetjes Henk_W200 https://www.wee200.nl
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

de mijne hangt op 47,5cm en is ideaal met lege laadbak. ook met de bak vol wielen zakt die niet echt veel door, dus dat valt mee (volladen met cementzakken zal iets anders zijn). maarja, als je de laadbak zo zwaar belaad, waarom heb je dan een aanhanger bij.

bij mijn ouders hun audi hangt die onbeladen op 48cm. dus ik denk dat een 45-50 wel goed zit

aanhanger hangt schoon recht
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/esco ... CT2283.jpg
Jelmer
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 nov 2009 11:45
Locatie: Friesland

Bericht door Jelmer »

Halllo,

Wij hebben een Dodge D250 CTD uit '93 en deze is laatst RDW gekeurd. Er zit een Class IV trekhaak onder en na het laten zien van de owners manual kregen we 2250kg op het kenteken te staan. De manual zegt echter dat de D250 met Cummins in staat is om 5440kg te trekken. Nou snap ik dat de RDW dat niet op het kenteken zet maar 3500kg moet toch kunnen? De Dodge is beter in staat 3500kg te trekken als mijn '84er Patrol van 1660kg.

Nu lees ik dat iemand van jullie dus een trekhaak heeft ontwikkeld die de RDW wel accepteerd met 3500kg.

Kan dez trekhaak onder een D250 van '93?
de valk
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 dec 2009 23:31
Locatie: lunteren

Bericht door de valk »

Hallo,

Een trekhaak ontwikkeld is een groot woord.
Gewoon gewoon een goedgekeurde tekening gekregen. :)
In principe kan die trekhaak ook onder jou auto.
Ik moet alleen even nazoeken of het ook mag bij zo'n jonge auto.
de rwd is goed in het veranderen van regeltjes in de loop der jaren.
Ik ga er nog op terug komen.
Jelmer
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 nov 2009 11:45
Locatie: Friesland

Bericht door Jelmer »

Kijk eens aan! Dat zou super zijn. In principe is het hetzelfde model als een W200/D200 alleen dan iets gemoderniseerd. Chassis is hetzelfde.

Zou mooi zijn, want 2200kg is een beetje sumier voor de 650Nm koppel van de Cummins.
area51
Berichten: 359
Lid geworden op: 29 jun 2001 13:39
Locatie: Frankrijk

Bericht door area51 »

Wat ik een beetje vreemd vind...

Als je weet dat in amerika deze auto's met enorme 5th wheel trailers onderweg zijn, en met gooseneck trailers die stuk voor stuk meer dan 3500KG wegen...

Waarom doet de RDW in Nl dan zo vreemd?

Nu zag ik afgelopen weekeind ook een Toyota met een schamelaanhanger en een behoorlijk degelijke trekhaak, ook met luchtrem installatie en die mocht ook zonder meer meer dan 3500KG trekken.

A, vraag ik me af waarom? zou er op onze Dodge met luchtremmen dan zonder meer 3500KG en meer toegestaan worden voor op de trekhaak?

B, Als je ziet waarmee ze in de USA rondrijden, wie weet waar je die gegevens (die officieel aangeven wat je ermee mag trekken) vandaan zou kunnen halen?

Wie het weet mag het zeggen, (afgeleid van; wie de schoen past trekke hem aan...)

groeten, Bart
groet, Bart
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

Bart ,het RDW hier gaat uit van de verklaring van de Fabrikant wat de auto mag trekken , zoals hier eerder in het forum is vermeld kreeg Kurt bericht uit USA en staat in de servicemanual onder 22-8 vermeld wat dat precies mag zijn , voor de w200 met tow pkg is dit 7000lbs (ca 3150kg) waarom er in de usa dan meer getrokken mag worden dan hier is mij vreemd, ik hoorde toevallig van de week bij mij op de werkvloer hetzelfde verhaal als dat van jou dat een kennis van mij die daar was geweest dergeljke dodge trucks gewoon twee trailers met gewaszaad zag trekken met gewichten van zon 8 ton. :D



Edited By bastian on 1269207471
Robbie
Berichten: 896
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Bericht door Robbie »

bart schiks schreef:Wat ik een beetje vreemd vind...

Als je weet dat in amerika deze auto's met enorme 5th wheel trailers onderweg zijn, en met gooseneck trailers die stuk voor stuk meer dan 3500KG wegen...

Waarom doet de RDW in Nl dan zo vreemd?

Nu zag ik afgelopen weekeind ook een Toyota met een schamelaanhanger en een behoorlijk degelijke trekhaak, ook met luchtrem installatie en die mocht ook zonder meer meer dan 3500KG trekken.

A, vraag ik me af waarom? zou er op onze Dodge met luchtremmen dan zonder meer 3500KG en meer toegestaan worden voor op de trekhaak?

B, Als je ziet waarmee ze in de USA rondrijden, wie weet waar je die gegevens (die officieel aangeven wat je ermee mag trekken) vandaan zou kunnen halen?

Wie het weet mag het zeggen, (afgeleid van; wie de schoen past trekke hem aan...)

groeten, Bart
In Amerika zijn de regels anders.
Op Discovery Channel zat ik vaak te kijken naar die houthakkers, als je ziet hoe ze daar die vrachtwagens laden met stammen... Buiten spiegels hebben geen nut meer, soms 3 trailers achter elkaar, en de vracht is met 1 staal kabeltje vast gebonden... En dan zo snel mogenlijk naar de houtzagerij.. Je zag er bijna dagelijks 1 op z'n kant liggen..

Wat dat aangaat lang leve de RDW :p
area51
Berichten: 359
Lid geworden op: 29 jun 2001 13:39
Locatie: Frankrijk

Bericht door area51 »

@ Robbie,

Het gaat er niet om dat daar de regels anders zijn, want anders zou het geen nut hebben dat een fabrikant een maximum aantal te trekken kilo's opgeeft waar ze (volgens jouw verhaaltje dan toch) dan zo'n 4x overheen gaan, en in de EU houd een RDW zich er zomaar wel aan?!?

Dan kun je mijns inziens er net zo goed geen regeltjes aan vastknopen...

Bart
groet, Bart
Robbie
Berichten: 896
Lid geworden op: 15 apr 2005 19:49

Bericht door Robbie »

Ik heb geen idee..
Bel de RDW en vraag om uitleg!

Ik heb er nog 1: In Duitsland mag je zo hard rijden als je auto kan, hier is 120 de max.
Kurt
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 mei 2007 17:01
Contacteer:

Bericht door Kurt »

We gaan een beetje off topic is het niet?
Ik weet het ook niet, maar ga er maar van uit dat er in de usa ook echt wel verkeersregels zijn en dat daar, net als hier, ook mensen zijn die de regels aan hun laars lappen. Er word hier in NL ook regelmatig een zwaar transport aan de kant gezet omdat ze gewoon zonder vergunningen rijden....

Maar anyway, terug naar het trekhaak drama van de W200. Het lang verhaal kort: Ik heb nu het trekgewicht op kenteken staan. Hoeveel? Ik moet het doen met 3178 kg geremd en 545 kg ongeremd.
Ik ben naar de RDW geweest met een nieuwe trekhaak en de papieren van Valk. Dat zou dus goed zijn voor 3500 kg trekgewicht volgend de constructie. Helaas hangt het blijkbaar sterk af van welke keurmeester je treft. Mijn voorganger (Zjeraar) met dezelfde trekhaak kreeg zonder problemen 3500 kg maar ik had dus een andere keurmeester (wel zelfde keuringsstation) en die dacht er weer heel anders over. Die begon meteen weer dat er geen gegevens bekend zijn van de auto. Het oude bekende verhaal dus. Ik uitgelegd dat daar juist de constructie papieren en garantieverklaring voor zijn. Maar nee, deze keurmeester had nogal zijn eigen willetje zeg maar. Dan druk ik het nog netjes uit. Die regels zijn onlangs veranderd zei hij, dus je kunt geen trekhaak meer keuren zonder gegevens van de autofabrikant. Ondertussen had hij alle boekenkasten die ze hebben nagezocht naar gegevens over de W200, zonder resultaat. Na overleg met een andere keurmeester ging hij wat ze noemden 'de kennisbank' bellen. Ik denk een soort centraal punt waar alle gegevens van de RDW zijn opgeslagen ofzo. Na 5 minuten werd hij terug gebeld door die kennisbank. Resultaat: Volgens de gegevens van de RDW mag een W200 dus 2380 kg trekken. Een bekend getal toch wel, want er zijn inderdaad diverse W's met 2380 kg op het kenteken. En ik denk bij mezelf, wat de ****, dat is dus wel gewoon bekend bij de RDW en nog moeilijk doen over een importeursverklaring als iemand zijn kenteken opstuurt om het trekgewicht via de normale administratieve weg op kenteken te krijgen!
Dus de keurmeester zegt tegen mij: Dat is wat je kunt krijgen, 2380 kg. En ik kon l#llen wat ik wou, maar daarmee was het in principe gewoon klaar. Ik denk; tijd voor plan B en ik zeg tegen de keurmeester: "Ik heb thuis een verklaring liggen van Chrysler USA waarin staat dat de Dodge 7000lbs mag trekken. Als ik die verklaring ga halen, neem je dat gewicht dan aan?" Daar moest de keurmeester eerst weer voor gaan overleggen met zijn chef ofzo, en hij kwam terug met de mededeling: "Als het betrouwbare papieren zijn dan wil ik daar wel naar kijken". Dus ik spring in de Dodge en rij heen en weer naar huis om de verklaring op te halen.
Hij de papieren gebestudeert, en kwam natuurlijk weer tot een andere conclusie dan ik. Typisch weer een geval van dat de 1 een engelse tekst anders interpeteerd dan de ander. Volgens mij stond er: Over het algemeen wordt als trekgewicht aangehouden 75% van het trekkend voertuig, maar in het geval van de W200 is het maximum trekgewicht 7000 lbs.
Die keurmeester las het echter als volgt: Het trekgewicht is max 7000 lbs, maar nooit meer dan 75% van het trekkend voertuig.
Ik natuurlijk weer in discussie met die man, voor de zoveelste keer. Hij zegt dan nemen we 75% van het max gewicht van de dodge, 3500 kg dus. Hij op z'n rekenmachine: dat is 2625 kg. Ik was het daar helemaal niet mee eens dus, het max technische gewicht staat op het plaatje in de deurstijl en daarop staat max 8000lbs oftewel 3632 kg. Maar dan nog kwam ik niet op de 3000kg die ik minimaal wilde bereiken. Dus ik probeerde hem nogmaals te overtuigen van de 7000lbs (3178kg). Op een gegeven moment kwam een andere keurmeester zich er mee bemoeien (gelukkig) en die was het wel met mij eens, en samen (!) hebben we uiteindelijk 'mijn' keurmeester weten te overtuigen. Eindelijk, het verlossende woord was er uit. 3178 kg word het. Ik al blij ook al ging ik voor 3500 kg, dit was genoeg voor mij dus snel afhandelen voor hij zich bedenkt. Ik had het er nog over met die andere keurmeester over de regels die verandert zijn waar de eerste keurmeester het over had. Zegt die tweede: Ja, maar in sommige gevallen kan dat nog wel hoor, dat hangt van het bouwjaar af. Voertuigen van voor 1997 ofzo kon het volgens hem nog wel. Nou, wat ik toen dacht dat kan ik hier op het forum niet herhalen, maar mijn bloed begon te koken en ik perste mijn lippen op elkaar om niet in woede uit te barsten tegen de keurmeester die mij juist geholpen had om die eigenwijze collega om te praten. Het komt er op neer dat als ik meteen die andere keurmeester had gehad, die dus wél weet dat de trekhaak met de papieren zo gekeurd kon worden, dan was ik waarschijnlijk zo klaar geweest en had ik nu 3500 kg gehad.
MAAR ZO WERKT HET DUS BIJ DE RDW !!!!
Ooh man, nu ik dit schrijf word ik er weer pissig over.
Even rusten........................................ Aaaaaah.

Dus na die 2380 en dat 75% gezeur was ik al blij dat ik 3178 kg voor mekaar had gekregen, dus om hartklachten te voorkomen heb ik het daar bij gelaten, terug naar het loket om af te rekenen en naar huis. Van mij mocht iedereen bij de RDW in elkaar zakken op dat moment.
Kosten: 53 euro ofzo. Op zich niet duur om een keurmeester de hele dag bezig te houden.
Ik was er om 8 uur 's ochtends en net voor sluitingstijd om 16:00 ging ik daar de deur uit....
Dat is inclusief de 3 uur heen en weer rijden om de papieren op te halen.
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
area51
Berichten: 359
Lid geworden op: 29 jun 2001 13:39
Locatie: Frankrijk

Bericht door area51 »

Om te proberen dit nu voor eens en altijd uit de wereld te helpen, heb ik in de US een officieel chrysler boek besteld waar alle trekgegevens instaan van een 1977 W-200.
kunnen we misschien samen het RDW ervan proberen te overtuigen dat ze hun gegevens moeten aanpassen?!?

groeten, Bart
groet, Bart
area51
Berichten: 359
Lid geworden op: 29 jun 2001 13:39
Locatie: Frankrijk

Bericht door area51 »

Om te proberen dit nu voor eens en altijd uit de wereld te helpen, heb ik in de US een officieel chrysler boek besteld waar alle trekgegevens instaan van een 1977 W-200.
kunnen we misschien samen het RDW ervan proberen te overtuigen dat ze hun gegevens moeten aanpassen?!?

groeten, Bart
groet, Bart
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

nee ik denk van niet Bart ,je hebt met één ingewikkeld ambtenaren apparaat te maken waarin de één t beter weet als de ander , er wordt gemeten met niet twee maar meerdere maten ,ik heb dit ook al aan Laurens privé gemaild,t topic regel :duidelijkheid voor eens en altijd zal niet beantwoordt of behaald kunnen worden , het is een gebed zonder eind bij t rdw en daar moet je mee leren leven
Plaats reactie