Welkom op www.bloed.link

Het forum voor de Dodge W200 en D200
Veel informatie en leuke tips

Trekhaak Trouble, Hoe zit het nu? - Duidelijkheid eens en voor altijd!

bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

en dan nog de trekhaak zelf : de meest gebruikte trekhaakbol is die van 3500Lbs (makkelijk te verwarren met 3500kg ) , voor zwaardere gewichten wordt dan ook die trekhaak gebruikt die je met twee bouten aan t chassis kunt monteren (ook weer 8.8 bouten gebruiken ) ipv de trekhaakbol op een schroefdraadstaaf . Laatstgenoemde is met 6000 7000 of 8000lbs moeilijker te verkrijgen , ik heb al eens gezien dat Vialle in de VS ze heeft.
Gebruikersavatar
Robert van de Vorst
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 apr 2001 21:45
Locatie: duizel

Bericht door Robert van de Vorst »

mijn w200 komt uit zwitserland met 3500kg trekhaak op kenteken
er zit ook een vangmuil op van 6500kg met luchtremmen helaas niet op kenteken
ben vorige maand bij rdw geweest voor lpg op kenteken te zetten en de keurmeester was verbaast dat mijn trekhaak gekeurd was tot 3500kg hun keurde tot max 2380kg
de ambulance uitvoering is volgens mij tot 2880kg op kenteken te krijgen
Dodge W200 '76 ,cid 440 V8 (Clubcab)
Dodge D100 '79 ,cid 360 V8
Dodge Travco'76 ,cid 440 V8 (camper)
Dodge W200 '76 ,cid 318 V8 (crosser)
Chrysler Newport '72 ,cid 400 V8
Kurt
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 mei 2007 17:01
Contacteer:

Bericht door Kurt »

Bedankt Bastian, jij kunt beter zoeken dan ik. Ik had wel gezocht in de service manual in het hoofdstuk chassis, maar het staat dus in het hoofdstuk Wheels & Tires. Zoals gezegd hfdst 22-8 daar staat letterlijk het volgende:

Light duty trailer towing Pkg. maximum weight 2000lbs for all W200 GVW's.
Lichte 'trek-uitvoering': maximaal 2000lbs gewicht voor alle W200's in alle gewichtuitvoeringen.

Heavy duty trailer tow Pkg maximum 7000lbs for 8000 GVW only.
Zware 'trek-uitvoering' maximaal 7000lbs, alleen voor de 8000lbs W200.

Trailer tow Pkg not available for Sno-fiter.
Trek-uitvoering niet beschikbaar voor de So-Fiter.
(Een Sno-fiter is een W200 uitgevoerd met sneeuwschuif aan de voorkant.)

Ik had al vaker over de "Trailer towing package" gehoord. Ik weet niet of dat als optie meteen in de fabriek werd gemonteerd, of dat de dealers dat naderhand deden voor aflevering. Ook weet ik niet precies wat dat "trek-pakket" allemaal inhoud. Misschien zwaardere vering, of een extra veerblad, en een extra transmissiekoeler ofzo? Ik weet het niet.

Dat de W200 dus 7000lbs kan en mag trekken, dat is wel duidelijk. Dat is inderdaad 3178kg. En dat zou mooi zijn als je dat als trekgewicht op je kenteken kan krijgen. Ook al zouden ze het naar 3000kg afronden, ben ik ook tevreden.

Maar goed, dit staat in een werkplaats handboek, en daar hebben we verder niks aan. Leuk om het opgegeven trekgewicht te weten, maar zoals Gerhart schrijft een boek word nu eenmaal niet geaccepteerd door de RDW.

Als de heren van het Chrysler archief nou zo vriendelijk zijn om het trekgewicht middels een officieel document te bevestigen, daar kunnen we misschien wél wat mee.
Ik heb het document aangevraagd, en ik hoop dat het lukt.

Ik wil eigenlijk niet te ver vooruit lopen op de zaak, maar ik ben wel van plan om als ik dat document heb, met dat document naar Chrysler NL te gaan om te kijken of zij ons willen helpen. Ik weet niet of ze een beetje welwillend zijn, maar tijdens mijn telefoon gesprekken viel het mij mee hoe behulpzaam ze zijn. Soms krijg je wel eens de indruk dat ze je niet willen helpen "omdat ze niks van die oude auto's moeten hebben, en het liefst alleen maar nieuwe auto's willen verkopen". Maar dat was helemaal niet het geval. Ze sloot het gesprek zelfs af met: "Veel plezier met jullie Dodges nog". Ik: "Euh ja, dat gaat wel lukken, hahaha".

Mocht het lukken met dat document, dan wil ik een afspraak maken met Chrysler NL om daar persoonlijk in een gesprek te vragen of ze ons willen helpen.
Misschien is het verstandig om DTB hier ook een rol in mee te laten spelen, in welke vorm dan ook. Wellicht dat er een afgevaardigde van DTB mee wil naar dit gesprek. Ik denk toch dat je in clubverband meer voor elkaar krijgt dan als individu. Met een club achter je sta je sterker dan alleen.

Maar ik loop inderdaad weer eens veel te ver vooruit....
We moeten geduld hebben. Dit is geen zaak die even in een paar weken geregeld is.
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
Kurt
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 mei 2007 17:01
Contacteer:

Bericht door Kurt »

Die 2380kg is volgens mij het meest voorkomend bij de W200's. Maar hoe en waarop de RDW dat gewicht gebaseerd heeft? Geen idee.

Je zou ze toch.... :angry: die RDW keurmeesters...
Hij verteld jou doodleuk dat ze een W200 tot max 2380kg keuren, en als er iemand dat gewicht op zijn kenteken wil hebben, dan is het opeens: "Het trekgewicht is niet bekend, je moet een verklaring van de importeur hebben". GGGGGRRRRRR!!!!!!! Ze weten het wel, maar ze zijn gewoon blind door hun regeltjes...
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
Kurt
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 mei 2007 17:01
Contacteer:

Bericht door Kurt »

De trekhaak zelf is gewoon verkrijgbaar in de USA. Ze werken daar met verschillende klassen van trekhaken.

Class I : 2000lbs. Dit is een simpele uitvoering, meestal een kogel die met een moer vast zit op bijv. een step-achterbumper.

Class II : 3500lbs.

Class III : 5000lbs.

Class IV : 10.000lbs.

Voor de W200 heb ik ook gewoon Class III en IV trekhaken gezien.
Maar de amerikaanse trekhaken zit geen europese goedkeuring op natuurlijk. En of een trekhaak met E-keur verplicht is zodra het trekgewicht op kenteken staat, weet ik nog niet. Dat ga ik nog wel uitzoeken.
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
fcapri
Berichten: 605
Lid geworden op: 24 mar 2006 21:06
Locatie: meerbeke

Bericht door fcapri »

bij lichte vracht in belgie mag je de trekhaak gewoon zelf in elkaar steken.
op een auto in belgie moet je een trekhaak met typeplaatje hebben

dus als de regels een beetje europees gelijkgesteld zijn, zou een amerikaanse trekhaak er zo onder mogen gaan. t is immers een originele voor die auto gemaakt. t is beter dat je zo ene steekt, dan bv vanonder een camionette een trekhaak haalt en zelf beetje passend maakt.
ze maken toch ook geen probleem dat u remblokken geen E-keur hebben, en u wielen, assen, spiegels, stuurhuis ....
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

ja jongens het is soms te gek voor woorden , in België bouw je zelf maar je eigen trekhaak ,in Nederland heb je heden ten dage een verklaring nodig van het trekgewicht die schier onmogelijk verkrijgbaar is ,in Zwitserland heb ik terreinwagens op de autobaan zien rijden met een lege vrachtwagenaanhanger !!! erachter van ca zes ton , en in Amerika is volgens t boek het maxim voor een W 200 7000lbs ,voor een D 300 10000lbs en voor een W300 een towing pkg NOT APPLICABLE , snap jij t nog ?
Kurt
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 mei 2007 17:01
Contacteer:

Bericht door Kurt »

Misschien bedoelen ze dat er voor de W300 geen towing package beschikbaar is omdat die van eigens al zwaarder uitgevoerd is als een W200? Een 300 heeft een dikker veerpakket dan een 200 toch?
Dus wellicht dat een W300 zonder tow pkg net zoveel mag trekken als een 200 met?
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
bastian
Berichten: 911
Lid geworden op: 04 sep 2007 22:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian »

ja t kan zijn dat ze t zo bedoeld hebben ,ik heb een 3,4ton achteras met dito veren pakket ,ik zou dan uitgaan van 10000lbs trekgewicht a la d300 ,ik heb ooit eens gehoord dat ze in Usa er trailers(dus geen aanhanger ) van 9 ton mee trokken
Kurt
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 mei 2007 17:01
Contacteer:

Bericht door Kurt »

UPDATE:

Vandaag viel er een envelop op de deurmat, en ik zag het Chrysler logo al voordat ik 'm oppakte: En ja hoor, afkomstig van Chrysler LLC uit Detroit, USA.
Even kort de inhoud; een begeleidend schrijven en enkele copy's uit de Owners Manual.
De begeleidende brief verwijst naar de bijlagen, maar gelukkig vermeld de schrijver de gewichten ook in de ondertekende brief zelf. Getekend door Fred A. Gluckson, namens Chrysler Group Historical Collection.

Het komt hier op neer:
Algemene regel is dat het aanhangergewicht niet meer dan ongeveer 75% van het voertuig max massa (GVW) mag bedragen.

Dus de W200 met een GVW van 8000 zou in het algemeen 6000lbs mogen trekken. (2724kg)

Verder staat er:
Indien de truck is uitgerust met het Trailer Tow Package YC3 het max trekgewicht 7000lbs(3178kg) bedraagt.

Nu staan er in de bijlagen helaas wel de gegevens van de D-series en niet de W-series. nu hoop ik dat dit geen verschil maakt, aangezien de W en D hetzelfde chassis hebben, op de voorste crossmember en voorvering na.

Dit trekgewicht staat in de bijlage:
D100: 6000lbs(2724kg) max trekgewicht, 700lbs(317kg) max kogeldruk.

D200: 7000lbs(3178kg) max trekgewicht, 800lbs(363kg) max kogeldruk.

D300: 10.000lbs(4540kg) max trekgewicht, kogeldruk max 10-15% van aanhangergewicht.

Dit is dan het geval indien de truck naast het towing package minimaal voorzien is van:
2750lbs veren voor de D200 en 3570lbs veren voor de D300.
V8 Engine only,
Banden 8.75x16.5-E of groter,
Load-distributing trailer hitch.

Dus we zijn weer en klein stapje verder met deze gegevens. Nu wil ik met deze gegevens naar Chrysler NL gaan, om te kijken of ze mee willen werken door bijvoorbeeld deze gegevens te bevestigen als importeur zijnde.
Met een verklaring van de NL importeur er bij bereik je meer bij de RDW dan alleen de gegevens van Chrysler USA denk ik.

Laurens: Ik PM je even over onze contactpersoon bij Chrysler NL.
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
Kurt
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 mei 2007 17:01
Contacteer:

Bericht door Kurt »

Ik kon ook nog de originele Owners manual bij hun bestellen á $25 plus $10 verzendkosten.

Ben even gaan zoeken op ebay, en daar een owners manual gevonden voor $8 plus $7.50 verzendkosten. :)
Heb meteen maar een boekje van zowel '76 als '77 gekocht, en ook een originele folder van '76 en een van '77. In de folders staan alle uitvoeringen die er zijn beschreven met specificaties, en hopelijk staat er ook wat in over de towing packages.

Hoe meer documentatie ik straks mee kan nemen naar Chrysler NL hoe beter. :cool:
Hopelijk helpt dit om de importeur te overtuigen.
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
nico flik
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 sep 2009 11:16
Locatie: Echten

Bericht door nico flik »

wat word er eingelijk bedoeld met een towing pakkage wat heb je dan exstra?
Robbedoes
Berichten: 273
Lid geworden op: 22 jul 2008 09:05
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Robbedoes »

Prima bezig, Kurt!
Robbedoes

V8 Power Enthousiast.
Laurens
Berichten: 491
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens »

Hallo dodgers, ik had trouwens nog een vraagje

als ik mijn gegevens bekijk zoals ze bij RDW geregistreerd staan
(online voertuiggegevens) staat daar, type voerstuig: bedrijfsauto MET koppeling

weet iemand wat die koppeling inhoud?, ik heb wat w200 bekeken, maar meeste is
alleen bedrijfsauto

bekijk je eigen auto hierzo
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus
Kurt
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 mei 2007 17:01
Contacteer:

Bericht door Kurt »

Waar het trailer towing package precies uit bestaat daar ben ik nog niet achter.
Mogelijk een zwaarder verenpakket of een extra veerblad, en bijvoorbeeld een dikkere radiateur voor extra koeling. Dat soort dingen denk ik.
Ik las pas ook weer iets van een heavy duty remlichtschakelaar, en een heavy duty knipperlichtrelais.
Had er nog niet eerder van gehoord, maar klinkt aannemelijk. Met een dodge knipperrelais heb je het vast ook wel eens meegemaakt dat als er een lampje kapot is, dat hij dan langzamer knippert. En als je er extra lampen (van een aanhanger bv) bij zet dan gaat hij juist sneller knipperen. Als ik bij mij de kar er achter heb dan knippert hij ook sneller dan zonder kar.
Dus het kan zomaar zijn dat er in het towing package van die heavy duty relais zitten die de extra verlichting beter aan kan.
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.
Plaats reactie